2010-02-19, 10:44
Medlem
Kluttys avatar
Nu är det så här att jag har kört W7 x64 Ultimate RC betan. Men den börjar ju som sagt säga ifrån sig och kommer snart börja stängas av var 2nde timma, därför har jag inskaffat en OEM skiva på W7 home premium x64.

Då, om jag sätter i OEM skivan och bootar från den, kommer jag kunna formatera då, eller kommer den bara säga nej eftersom det redan finns ett OS på C: ?

Tacksam för svar (och ni behöver inte skriva som om jag inte kan någonting, jag är erfaren med datorer)
Citera
2010-02-19, 10:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutty
Nu är det så här att jag har kört W7 x64 Ultimate RC betan. Men den börjar ju som sagt säga ifrån sig och kommer snart börja stängas av var 2nde timma, därför har jag inskaffat en OEM skiva på W7 home premium x64.

Då, om jag sätter i OEM skivan och bootar från den, kommer jag kunna formatera då, eller kommer den bara säga nej eftersom det redan finns ett OS på C: ?

Tacksam för svar (och ni behöver inte skriva som om jag inte kan någonting, jag är erfaren med datorer)

Det ska fungera, jag brukar dock välja att ta bort den föreslagna partitionen och genast skapa en ny där OSet sedan placeras, detta för att undvika att det nya OSet installeras parallellt med det gamla.
Citera
2010-02-19, 10:52
Medlem
Kluttys avatar
Men hur kan jag formatera C: utan att vara i Windows då, kan jag göra det med en OEM installations skiva som alla andra installations skivor?
Citera
2010-02-19, 10:56
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutty
Men hur kan jag formatera C: utan att vara i Windows då, kan jag göra det med en OEM installations skiva som alla andra installations skivor?
De gånger jag använt OEM-skivor så har du agerat precis som vanliga installations skivor.
Dvs möjlighet till formatering ges i början, dock med förbehåll för det jag nämnde i mitt förra inlägg.
Citera
2010-02-19, 12:04
Medlem
Kluttys avatar
Som jag förstår det gör jag bara som vanligt då, formaterar C hårddisken sen bara installerar på den partitionen som jag just formaterade?
Citera
2010-02-19, 12:07
Medlem
epost72s avatar
Ja ungefär så...
Citera
2010-02-19, 15:11
Medlem
R4xx0rs avatar
När du bootar från skivan så får du möjlighet att formatera. När formateringen är klar kan du installera Windows på den formaterade partionen.
Citera
2010-02-19, 18:11
Medlem
Kluttys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4xx0r
När du bootar från skivan så får du möjlighet att formatera. När formateringen är klar kan du installera Windows på den formaterade partionen.

Från början trodde jag inte att det var så med OEM skivor. Tack för alla svar.
Citera
2010-02-19, 18:33
Medlem
epost72s avatar
Jag blir lite osäker, får man verkligen alternativet "vill du formatera enheten?" vid någon installation?
Jag vill minnas att det står något i stil med tryck enter för att installera på markerad partition, sedan finns även alternativ som "ta bort markerad partition" "skapa en partition" osv.

Kan hända att det beror på att jag alltid delar upp hårddisken när jag installerar ett OS.

Jag vet att när man tagit bort och skapat en ny partition så formateras iaf den enligt ens önskemål till valt filsystem.

Men jag ska inte röra till det för TS.
Kort sagt oem-installation skiljer sig inte så mycket från en vanlig installation.
Senast redigerad av epost72 2010-02-19 kl. 18:46.
Citera
2010-02-19, 19:37
Medlem
R4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag blir lite osäker, får man verkligen alternativet "vill du formatera enheten?" vid någon installation?
Jag vill minnas att det står något i stil med tryck enter för att installera på markerad partition, sedan finns även alternativ som "ta bort markerad partition" "skapa en partition" osv.

Kan hända att det beror på att jag alltid delar upp hårddisken när jag installerar ett OS.

Jag vet att när man tagit bort och skapat en ny partition så formateras iaf den enligt ens önskemål till valt filsystem.

Men jag ska inte röra till det för TS.
Kort sagt oem-installation skiljer sig inte så mycket från en vanlig installation.

När jag installerade Win7 på min dator (fullverision av Pro, inte OEM) så valde jag C: och så stog det "Formatera" en bit ner har jag för mig. Det kommer inte direkt upp någon ruta och säger "Vill du formatera partionen?" eller säger jag fel nu?

Så det ska nog gå på en OEM verision oxå
Citera
2010-02-19, 19:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4xx0r
När jag installerade Win7 på min dator (fullverision av Pro, inte OEM) så valde jag C: och så stog det "Formatera" en bit ner har jag för mig. Det kommer inte direkt upp någon ruta och säger "Vill du formatera partionen?" eller säger jag fel nu?

Så det ska nog gå på en OEM verision oxå

OK jag är mest van med XP och tidigare versioner OEM och rena installationer.
Jag blev lite fundersam då jag inte har något minne av den direkta frågan kring formatering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in