2010-02-18, 23:54
Inledningsvis vill jag säga att man kan ha mycket goda skäl till att vara anonym vid en betalning, utan att det är något "skumt" med det. T.ex. kanske Göran Persson diggar Moderaternas låga fastighetsskatt, så han vill ge dem ett bidrag nu till valrörelsen 2010. Detta är ju helt lagligt, men GP vill ju knappast skylta med sitt namn. I dagsläget kan man ju använda kontantekonmin, men det leder ju till att man får duktigt sneda miner från bankpersonalen, dessutom ogillar jag att hantera stora summor kontant. Jag förutsätter även nedan att man inte håller på med olagligheter, för blir det polisutredning faller ju banksekretessen etc.. Jag tror också att det jag nedan skriver för PG även gäller BG (bankgiro).
Jag börjar listan och ni får gärna komma med kommentarer.
___Ta emot pengar___
A) Kontanter i kuvert
Fungerar, men känns osäkert, dessutom farligt med tanke på rånrisk etc.. Skickas det via post måste du ju på något sätt kunna tömma en postlåda eller postbox utan att bli märkt, och det är ju olagligt att ta andras post.
B) Insättning på ditt bankkonto från avsändarens Internetbank
Insättaren kan inte utan brott mot banksekretessen verifiera att det är DU som är innehavaren av kontot (möjligen förutom Nordeas personkonton där pnr är kontonr?). Du kan hålla ditt namn hemligt.
C) Insättning på ditt bankkonto, avsändaren sätter in kontanter på bankkontor
Som B.
D) Insättning på ditt PG konto
Du kan välja att inte lista ditt namn i PG:s lista, sökningar av kontoinnehavare ger inget. Anonymt om du vill.
E) Ta emot postväxel
Kan man ha en postväxel utställd på oklar person? Så den blir som en sedel? Räcker det med att den som den är utställd på, ej du, har undertecknat den?
___Skicka pengar___
1) Kontanter i kuvert
Stoppa i och skicka på postlåda. Osäkert, men relativt anonymt.
2) Insättning på annans bankkonto från din Internetbank
Vad jag förstår är detta anonymt, såvida du inte i meddelanderaden avslöjar vem du är.
3) Insättning på annans bankkonto, du sätter in kontanter på bankkontor
Anonymt upp till 10 000 kr per insättning.
4) Insättning på annans PG från din Internetbank
Vad jag förstår är INTE anonymt, ditt namn står i klartext utöver meddelanderaden.
5) Insättning på annans PG, du sätter in kontanter på bankkontor
Som 3.
6) Ge bort postväxel
Om du tar ut en postväxel i Kalles namn, på din bank, står då ditt namn på den?
SÅ vad skall GP välja om han vill vara någorlunda anonym, han kan ju knappast traska in på banken och klämma in 4 lakan kontant på M:s konto, han känns ju igen. Så är han anonym om han väljer alternativ 2? Vad jag kan se, på de banker jag har internetbank, kan jag inte se vem som skickat överföringar till mig, bara meddelandet. Jag tror inte ens jag kan se vilket kontonummer de kommer ifrån.
Så, din kommentar?
Sedan finns ju paypal etc.. Men låt oss dikutera ovanstående.
Jag börjar listan och ni får gärna komma med kommentarer.
___Ta emot pengar___
A) Kontanter i kuvert
Fungerar, men känns osäkert, dessutom farligt med tanke på rånrisk etc.. Skickas det via post måste du ju på något sätt kunna tömma en postlåda eller postbox utan att bli märkt, och det är ju olagligt att ta andras post.
B) Insättning på ditt bankkonto från avsändarens Internetbank
Insättaren kan inte utan brott mot banksekretessen verifiera att det är DU som är innehavaren av kontot (möjligen förutom Nordeas personkonton där pnr är kontonr?). Du kan hålla ditt namn hemligt.
C) Insättning på ditt bankkonto, avsändaren sätter in kontanter på bankkontor
Som B.
D) Insättning på ditt PG konto
Du kan välja att inte lista ditt namn i PG:s lista, sökningar av kontoinnehavare ger inget. Anonymt om du vill.
E) Ta emot postväxel
Kan man ha en postväxel utställd på oklar person? Så den blir som en sedel? Räcker det med att den som den är utställd på, ej du, har undertecknat den?
___Skicka pengar___
1) Kontanter i kuvert
Stoppa i och skicka på postlåda. Osäkert, men relativt anonymt.
2) Insättning på annans bankkonto från din Internetbank
Vad jag förstår är detta anonymt, såvida du inte i meddelanderaden avslöjar vem du är.
3) Insättning på annans bankkonto, du sätter in kontanter på bankkontor
Anonymt upp till 10 000 kr per insättning.
4) Insättning på annans PG från din Internetbank
Vad jag förstår är INTE anonymt, ditt namn står i klartext utöver meddelanderaden.
5) Insättning på annans PG, du sätter in kontanter på bankkontor
Som 3.
6) Ge bort postväxel
Om du tar ut en postväxel i Kalles namn, på din bank, står då ditt namn på den?
SÅ vad skall GP välja om han vill vara någorlunda anonym, han kan ju knappast traska in på banken och klämma in 4 lakan kontant på M:s konto, han känns ju igen. Så är han anonym om han väljer alternativ 2? Vad jag kan se, på de banker jag har internetbank, kan jag inte se vem som skickat överföringar till mig, bara meddelandet. Jag tror inte ens jag kan se vilket kontonummer de kommer ifrån.
Så, din kommentar?
Sedan finns ju paypal etc.. Men låt oss dikutera ovanstående.
Senast redigerad av MrWoodWaterDown 2010-02-18 kl. 23:59.
Senast redigerad av MrWoodWaterDown 2010-02-18 kl. 23:59.