• 1
  • 2
2010-02-18, 17:43
Medlem
gegenubers avatar
Funderar om det är dags att ta tag i sitt liv och söka någonting till högskolan i höst. Har läst lite programblad och liknande och undrar över som rubriken säger Kandidatprogrammet i kultur- och samhällsanalys i uppsala. Det man läser verkar väldigt intressant, men jag misstänker att det kan vara bortkastade pengar och tid att läsa ett program som inte leder till någonting.

Har googlat runt lite och kommit fram till att det finns fan ingen information alls att hitta om programmet. Så jag vänder mig till flashback, är det någon som vet någonting om detta program? är det möjligt att få jobb efter utbildningen? är det dumt att söka?
Citera
2010-02-18, 18:19
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUs fucking hemsida
Programmet är helt nystartat i Uppsala och Kristoffer tillhör den första årskullen som läser utbildningen.
Total söktid, ca 45 sekunder.

Som vanligt när det gäller kultur & humaniora utbildningar så är de totalt värdelösa om du inte tydligt vet vad du ska göra av dem. Det är knappast som att du kommer kunna surfa runt på platsbanken och helt spontant hitta en arbetsplats som "kräver examen från kultur- och samhällsanalys"; eller bli tappad på ryggen av arbetsgivare när du får ditt kandidatpapper.
Citera
2010-02-18, 20:16
Medlem
gegenubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Total söktid, ca 45 sekunder.

Som vanligt när det gäller kultur & humaniora utbildningar så är de totalt värdelösa om du inte tydligt vet vad du ska göra av dem. Det är knappast som att du kommer kunna surfa runt på platsbanken och helt spontant hitta en arbetsplats som "kräver examen från kultur- och samhällsanalys"; eller bli tappad på ryggen av arbetsgivare när du får ditt kandidatpapper.

Jaja din besserwisser. Detta är lite av anledningen till att frågar. Förstår väl själv att det inte är en yrkesutbildning

EDIT: ändrade ett fittigt svar
Senast redigerad av gegenuber 2010-02-18 kl. 20:20.
Citera
2010-02-18, 23:18
Medlem
Han har ju en poäng, men det finns en hel del jobb där de endast vill att du har en akademisk examen, och de gärna vill ha mångfald. Sett en del trainee positioner där det är fallet för att bara nämna något. Vill ett företag ha ett innovativt gäng i styrelsen kan det t.ex. finnas anledning att lägga in en personalvetare, en biolog, en historiker, en nationalekonom, en ingenjör, en fd musikartist och en som jobbat sig upp utan akademisk examen.

Lägger du in bara ekonomer så blir det förmodligen inte lika kreativt då alla tänker lite som ekonomer gör.

Sedan ska man nog akta sig lite för att vara så stängd i sitt tankesätt som att säga att alla utbildningar som inte har ett klart användningsområde är värdelösa.
Min mor t.ex. bakade på sin tid ihop någon blandning av bl.a pedagogik och psykologi, och fick ganska tidigt (efter att ha arbetat lite som studie- och yrkesvägledare) chefsjobb på en av Sveriges mest ansedda tekniska högskolor (universitet). Formulerar det så för att inte outa min kära mamma helt enkelt ;P

Uppenbarligen kan något som inte ger en direkt yrkesexamen vara ganska bra att ha också.
Men jag håller ju med om att det inte finns en lika självklar användning, och det tål ju att tänkas på innan man går allt för långt in i utbildningen iaf. Är man lugn med det, go ahead
Senast redigerad av Amadeus 2010-02-18 kl. 23:22.
Citera
2010-02-19, 02:44
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeus
Sedan ska man nog akta sig lite för att vara så stängd i sitt tankesätt som att säga att alla utbildningar som inte har ett klart användningsområde är värdelösa.
Det jag påstod var att kultur och humaniora utbildningar kräver målmedvetenhet i grymt mycket större grad än vad run-of-the-mill yrkesutbildning gör. Har man inte de ambitioner (dvs bygger upp ett kontaktnät) som krävs, är det således stor chans att man tar 3 års fikarast och sedan står nere på ica.
Citera
2010-02-19, 06:55
Medlem
Hoppa på nån turismutbildning... Rätt flummigt och du får lite kött på benen för att jobba, starta ett eget
Citera
2010-03-09, 21:57
Medlem
Jag har också funderat på att söka dit, men är orolig över samma sak. Och det finns ingen statestik över intagningspoängen heller, vill inte att det ska vara för lågt men inte heller alldeles för högt för mina höga men inte enormt höga poäng

Hur ska du göra?

(Wie förresten, första inlägget här)
Citera
2010-03-10, 11:11
Medlem
Ful Fisks avatar
Med tanke på att du särskriver så skulle en flumlinje passa dig utmärkt i mitt tycke. Sen är det ju också uppenbarligen en flumlinje. Läs namnet och tänk över vilka positioner man kan ha i arbetslivet. Efter detta ifrågasätter du varför någon i världen skulle vilja ha en kultur och samhällsanalytiker. Det som blir kvar är folk som analyserar invandringsprojektet och dom har jag inte mycket till övers för.
Citera
2010-03-10, 11:39
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
Hoppa på nån turismutbildning... Rätt flummigt och du får lite kött på benen för att jobba, starta ett eget
Värdelöst förslag. Läs fek1 samt någon turismkurs vid sidan av alternativt ta någon kurs från ams..

Håll för övrigt helt med Ful Fisk och Skandis.

Läste igenom programbeskrivningen och hittade lite kurser som skulle passa dig om du nu inte har ~11,0 för att komma in:
- Harry Potter och hans världar, Växsjö "universitet"
"Kursen ger kunskap om J. K. Rowlings författarskap samt intermediala perspektiv på Harry Potter och hans världar, exempelvis hur litteratur tar formen av film, datorspel och andra medier"

- Te i japansk kultur, 7,5 poäng, Stockholms universitet
"Te och speciellt Châdo som konstform presenteras ur ett kulturhistoriskt perspektiv."

- Happiness, 7,5 poäng, Uppsala universitet.
"Vad gör oss lyckligare? Kan man medvetet göra sig själv lyckligare?"

- Kärlek, 10 poäng, Örebro universitet.
"Vad är kärlek? Kan det vara dåligt? Varför känner vi kärlek?"
Senast redigerad av black-swan 2010-03-10 kl. 11:45.
Citera
2010-03-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Värdelöst förslag. Läs fek1 samt någon turismkurs vid sidan av alternativt ta någon kurs från ams..

Håll för övrigt helt med Ful Fisk och Skandis.

Läste igenom programbeskrivningen och hittade lite kurser som skulle passa dig om du nu inte har ~11,0 för att komma in:
- Harry Potter och hans världar, Växsjö "universitet"
"Kursen ger kunskap om J. K. Rowlings författarskap samt intermediala perspektiv på Harry Potter och hans världar, exempelvis hur litteratur tar formen av film, datorspel och andra medier"

- Te i japansk kultur, 7,5 poäng, Stockholms universitet
"Te och speciellt Châdo som konstform presenteras ur ett kulturhistoriskt perspektiv."

- Happiness, 7,5 poäng, Uppsala universitet.
"Vad gör oss lyckligare? Kan man medvetet göra sig själv lyckligare?"

- Kärlek, 10 poäng, Örebro universitet.
"Vad är kärlek? Kan det vara dåligt? Varför känner vi kärlek?"

Jag blev själv lite sugen på nedanstående kurs:
Romersk kärlekspoesi, 7.5 hp
"Kursen omfattar olika typer av kärleksskildringar: den upphöjt längtansfulla, den passionerat åtrående, den bittert försmådda, den cyniskt råa, den surt moraliserande, den förföriska, den ömsinta, den hatfyllda."
Jag undrar om det ingår några studiebesök?
Citera
2010-03-10, 21:52
Medlem
Så oseriöst är det ju inte. Det blir vad man gör det till. Läser en utbildning just nu som är väldigt seriös men även om man är garanterad jobb efteråt så behöver det ju inte vara rätt. Men nån som har nån koll på intagningspoängen? Vill inte söka om det är typ 11...
Citera
2010-03-21, 19:08
Medlem
Förra året så sökte färre personer än vad det finns platser, så det var ingen intagningspoäng alls eftersom alla som sökte kom in. Dessutom är det ingen flumlinje, det är praktisk filosofi. Folk som kallar det för flumlinje är för att de inte förstår, kort och gott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in