• 1
  • 2
2010-02-18, 13:49
Medlem
Hr kommer min teori om motsatser: En motsats r det som en person inte kan vara bde och, samtidigt (och p samma stlle).

Vad sgs om denna teori? Ngra motexempel?

Exempel: En person kan vara bde svart och vit, om den har en svartvitrutig overall p sig. Men d r den inte svart och vit p samma stlle.

Lite randanmrkningar: Anledningen till att jag valt mnskliga personer som de enda tilltna objekten fr egenskaper r att mnniskor kanske r de enda sanna logiska individerna i universum. Jag ska ocks ppeka att vissa blandar ihop motsatser med komplementmngder (komplementmngden till A r allt som inte r A-- t.ex. givet ett universum av frger s r komplementmngden till vitt alla frger utom vitt).
Citera
2010-02-18, 13:55
Medlem
max614s avatar
Vet inte om jag frstod allt rtt, men:
Ngot kan ju vara bde stort och litet, beroende vad man jmfr det med.
Citera
2010-02-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av max614
Vet inte om jag frstod allt rtt, men:
Ngot kan ju vara bde stort och litet, beroende vad man jmfr det med.

Ja, du har rtt! Ok, d mste jag gra ett tillgg till min teori Frn och med nu s menar jag att om ngot uppfyller kravet ovan, s r det en motsats. Men det kan vara en motsats ven annars.
Citera
2010-02-18, 14:31
Medlem
Thu.s avatar
Jag har sjlv funderat en hel del p motsatser och undrar varfr just svart och vit skulle anses vara motsatser; svart och vit som frger och definitioner har fler likheter n till exempelvis svart och ldbil eller vit och hemlngtan.

Vad jag r ute efter r vl vad man skulle kalla absoluta motsatser, men hur man skulle bra sig t fr att f fram dessa r ngot som vore ytterst intressant att flumma vidare bland.

Min teori uttryckt p samma stt som din: en motsats r det/den sak/objekt/tanke/etc som har minst antal gemensamma nmnare med utgngspunkten.
Citera
2010-02-18, 14:45
Medlem
max614s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thu.
Jag har sjlv funderat en hel del p motsatser och undrar varfr just svart och vit skulle anses vara motsatser; svart och vit som frger och definitioner har fler likheter n till exempelvis svart och ldbil eller vit och hemlngtan.

Vad jag r ute efter r vl vad man skulle kalla absoluta motsatser, men hur man skulle bra sig t fr att f fram dessa r ngot som vore ytterst intressant att flumma vidare bland.

Min teori uttryckt p samma stt som din: en motsats r det/den sak/objekt/tanke/etc som har minst antal gemensamma nmnare med utgngspunkten.

Men motsatsen mste vl innebra en invertering av ngot. Till exempel r inverteringen av Frgen svart, vit. Inte ldbil
Sedan s borde vl motsatser handla mest om adjektiv och verb? Substantiv r svra att invertera och hitta en motpol till. Om man lgger ihop ett ord med dess motsats borde vl laddningen bli noll om ni frstr. :P
Exempel: snabb+lngsam=stillastende (laddning=0)
Dremot s r: snabb+jttelngsam=lite mer t det lngsamma hllet.

Svart+ldbil r allts INTE noll.
Hoppas ni frstr hur jag tnker.
Senast redigerad av max614 2010-02-18 kl. 14:48.
Citera
2010-02-18, 14:58
Medlem
Citat:

Citat:
Men motsatsen mste vl innebra en invertering av ngot. Till exempel r inverteringen av Frgen svart, vit. Inte ldbil
Sedan s borde vl motsatser handla mest om adjektiv och verb? Substantiv r svra att invertera och hitta en motpol till. Om man lgger ihop ett ord med dess motsats borde vl laddningen bli noll om ni frstr. :P
Exempel: snabb+lngsam=stillastende (laddning=0)
Dremot s r: snabb+jttelngsam=lite mer t det lngsamma hllet.

Svart+ldbil r allts noll.
Hoppas ni frstr hur jag tnker.

Ja motsatser uppfattas som motpoler inom ett och samma "spnningsflt". Men varifrn kommer det spnningsfltet ifrn. Kan man hitta motsatsen till vad som helst eller bara till vissa saker.

r t.ex. "tva" och "trea" motsatser. Man kan inte vara det samtidigt i en och samma tvling. Med vissa undantag. Nej, tv och tre r inte motsatser. Annars skulle detta kunna vara ett exempel p ngot som uppfyller kraven i min teori (som nog inte var s bra). Men vissa menar att 1 och 0 r motsatser, i vissa sammanhang. Men inte generellt.
Citera
2010-02-18, 15:24
Medlem
Thu.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Ja motsatser uppfattas som motpoler inom ett och samma "spnningsflt". Men varifrn kommer det spnningsfltet ifrn. Kan man hitta motsatsen till vad som helst eller bara till vissa saker.

r t.ex. "tva" och "trea" motsatser. Man kan inte vara det samtidigt i en och samma tvling. Med vissa undantag. Nej, tv och tre r inte motsatser. Annars skulle detta kunna vara ett exempel p ngot som uppfyller kraven i min teori (som nog inte var s bra). Men vissa menar att 1 och 0 r motsatser, i vissa sammanhang. Men inte generellt.

Om man nu begrnsar sig till samma omrde eller spnningsflt, s r det ju inte bara det att man inte kan vara bda sakerna samtidigt som gller, exempelvis skulle ju alla frger vara varandras motsatser, och alla placeringar i ett lopp detsamma. Jag tror att man fr definiera det som saker/etc man inte kan vara samtidigt och dessutom r lngst ifrn varandra inom samma spektrum, exemplevis vit och svart, eller frst och sist nr det gller ett tvlingslopp.

Citat:
motsatsen mste vl innebra en invertering av ngot

Det r vl lite det vi r inne p, att definiera vad den allmnna definitionen av motsats r, och jag tycker ditt frslag (x + y = 0) r logiskt, ven om jag fortfarande hller fast vid att om ngot verkligen ska vara en motsats, s ska man inte alls rra sig inom samma flt. Jag tror man skulle kunna "frbttra" din laddningsprincip genom att sga (x + y = jmvikt), d den modellen passar in p fler fall n den fregende. Dock r det fortfarande svrt att f in traditionella motsatser som katt och hund eller salt och peppar ven i denna.
Citera
2010-02-18, 15:35
Medlem
Men motsatserna "upp" och "ned" kncker ju din teori i snna fall. Eller s mste vi ta bort det spnningsfltet eftersom inget i universum kan var upp eller ned, allt i universum har bara en riktning. Lite som Max sa i brjan av trden, att det beror ju p hur man ser det och vilken referenspunkt man har. Hnger en individ i "Kina" upp och ned, blir ju denne rttvnd i Sverige, allts kan man vara motsatser samtidigt.

Ngon som hnger med p hur jag resonerar?

Edit: Bttre exempel, om en individ i "Kina" pekar upp, pekar denna ned fr oss i Sverige, allts gr han motsatser samtidigt. Intressant r ju att denne ocks pekar framt och bakt samitidigt beroende p var man befinner sig.
Senast redigerad av thegreatman 2010-02-18 kl. 15:41.
Citera
2010-02-18, 15:50
Medlem
Thu.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegreatman
Men motsatserna "upp" och "ned" kncker ju din teori i snna fall. Eller s mste vi ta bort det spnningsfltet eftersom inget i universum kan var upp eller ned, allt i universum har bara en riktning. Lite som Max sa i brjan av trden, att det beror ju p hur man ser det och vilken referenspunkt man har. Hnger en individ i "Kina" upp och ned, blir ju denne rttvnd i Sverige, allts kan man vara motsatser samtidigt.

Ngon som hnger med p hur jag resonerar?

Jag vet inte vems teori du syftar p att "upp" och "ned" kncker, enligt min teori s r de mycket mer synonyma n "upp" och "trafikljus", etc. Dock beror det ju totalt p vad man menar med orden, som alltid. Om man tar (upp + ned = jmvikt) s rkar det ju stmma i det hr fallet.

Dessutom beror det ju p vad man relaterar till, "spnningsfltet" fr en kines borde vl vara andra personer inom samma geografiska nromrde, eller kanske enbart personen sjlv; han kan ju inte vara "upp" eller "ned" samtidigt, s lnge man har en bestmd utgngspunkt. Antingen tittar man p honom ur perspektivet "frn Kina" eller perspektivet "frn Sverige".

Det skulle i och fr sig kunna g att vara upp och ned samtidigt, men jag antar att vi pratar om levande personer, och frgan r om 50% av kroppen skulle rcka fr att en person skulle anses vara det ena eller det andra...

Det hr mnet verkar vara mer semantik n filosofi, i alla fall hittills.
Citera
2010-02-18, 15:58
Medlem
Citat:
Jag vet inte vems teori du syftar p att "upp" och "ned" kncker, enligt min teori s r de mycket mer synonyma n "upp" och "trafikljus", etc. Dock beror det ju totalt p vad man menar med orden, som alltid. Om man tar (upp + ned = jmvikt) s rkar det ju stmma i det hr fallet.

Dessutom beror det ju p vad man relaterar till, "spnningsfltet" fr en kines borde vl vara andra personer inom samma geografiska nromrde, eller kanske enbart personen sjlv; han kan ju inte vara "upp" eller "ned" samtidigt, s lnge man har en bestmd utgngspunkt. Antingen tittar man p honom ur perspektivet "frn Kina" eller perspektivet "frn Sverige".

Det skulle i och fr sig kunna g att vara upp och ned samtidigt, men jag antar att vi pratar om levande personer, och frgan r om 50% av kroppen skulle rcka fr att en person skulle anses vara det ena eller det andra...

Det hr mnet verkar vara mer semantik n filosofi, i alla fall hittills.

Hller med om det du sa om utgngspunkterna, men sg att denna kines ligger i universum och svvar runt (eller vad man nu gr) d har han alla riktningar samtidigt. Br tillggas att jag r ny hr p filosofitrdarna

Edit: sg inte det du sa om semantik, men det r faktiskt sant. Definitioner brukar stlla till det inom filosofin fr mig
Senast redigerad av thegreatman 2010-02-18 kl. 16:01.
Citera
2010-02-18, 16:00
Medlem
Ok, hr kommer en ny superteori som ska svara upp mot alla invndningar....

Fr att lsa problemet med olika referensramar s har jag valt att fra ner det p en stenldersmnniskoniv p den sociala komplexiteten dr det handlar om hur en person uppfattas infr en och samma analoga folksamling p ett visst stlle.

Hr kommer den:

En motsats r ett koncept som frhller sig till ett annat koncept p s stt att det r jttesvrt fr en person att agera (teatraliskt, musikaliskt, sprkligt, med gester, scharader, klder e.d.) infr en nrvarande folksamling p ett stt som representerar ("som ett tecken") bda koncepten samtidigt (och p samma stlle p kroppen); och om personen nd lyckas representera bda koncepten samtidigt, s blir resultatet inte riktigt en representation av "bde och" utan snarare "varken eller", eller ett otydligt och diffust tecken [x + y = "varken eller"].
Citera
2010-02-28, 05:04
Medlem
Ingen som kan motbevisa min nya superteori?

(Halvironiskt) Exempel: rtt + gult skulle man kunna visa samtidigt genom att bra orangea klder. Dremot skulle motsatserna svart + vitt eller rtt + grnt (tnk hger/vnster eller trafikljus) resultera i de mycket mer diffusa frgerna grtt respektive brunt.
Senast redigerad av psilosofisk 2010-02-28 kl. 05:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in