2010-02-18, 12:40
Medlem
Hejhej

Jag har försökt flera gånger om att installera windows 95 på ett CompactFlash (128 MB).
Kortet sitter som HDD i en liten (jätte liten) dator som jag ska ha i min bil, (Finns varken Cd-rom eller diskette på denna lilla dator dock USB..)

Problemet är att, När jag bootar från diskett från annan dator så hittar datorn inte det lilla kortet som HDD??

Så: Hur i #%¤&¤# Installerar jag windows 95 det på kortet??
Finns det kanske några smarta program som gör att jag kan installera windows utan att behöva boota?

Tacksam till seriösa svar, då jag är lite efter när det gäller datorer..
Mvh F
Citera
2010-02-18, 14:52
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
En liten kommentar som kanske inte löser ditt problem, men ändå kan vara värt att ha i åtanke: I princip inga vanliga OS är gjorda för att fungera på CF-kort. De tar ingen vidare hänsyn till att CF bara är specat för att klara ett visst antal överskrivningar innan man inte längre kan lita på det och även om antalet så skulle räknas i hundratusentals skrivningar så räcker det i princip att du har en loggfil liggandes på disken som operativsystemet skriver till en gång i minuten så når du 100 000 skrivningar på mindre än ett kvartal. Lägg sen till problem med saker som växlingfil och liknande som det sker många skrivningar till och som dessutom oftast ligger kvar på samma ställe på disken så blir det ganska snart ett problem som inte är särskilt begränsat.

Det finns OS som klarar detta och en av sakerna som i praktiken krävs är en RAM-disk, men just Win95 lämpar sig riktigt dåligt för sånt här.
Citera
2010-02-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
En liten kommentar som kanske inte löser ditt problem, men ändå kan vara värt att ha i åtanke: I princip inga vanliga OS är gjorda för att fungera på CF-kort. De tar ingen vidare hänsyn till att CF bara är specat för att klara ett visst antal överskrivningar innan man inte längre kan lita på det och även om antalet så skulle räknas i hundratusentals skrivningar så räcker det i princip att du har en loggfil liggandes på disken som operativsystemet skriver till en gång i minuten så når du 100 000 skrivningar på mindre än ett kvartal. Lägg sen till problem med saker som växlingfil och liknande som det sker många skrivningar till och som dessutom oftast ligger kvar på samma ställe på disken så blir det ganska snart ett problem som inte är särskilt begränsat.

Det finns OS som klarar detta och en av sakerna som i praktiken krävs är en RAM-disk, men just Win95 lämpar sig riktigt dåligt för sånt här.

Okey, Vet du (eller någon annan) om det finns något annat smidigt operativsystem..
Dock inte linux, då jag inte tycker om dess funktion..

Mvh F
Citera
2010-02-18, 17:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3DriiC
Okey, Vet du (eller någon annan) om det finns något annat smidigt operativsystem..
Dock inte linux, då jag inte tycker om dess funktion..

Mvh F
Det är rätt få Linuxdistar ens som är lämpade för sånt här. Det går visserligen lättare att fixa i Linux än Windows, men det kräver en hel del koll för att veta exakt vad som kan tänkas envisas med att skriva en massa till disken och sen kunna göra något åt saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in