[quote=avicenna]
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Jasså?

allt som egentligen krävs för att skapa en mäniska är en sprermie och ett ägg, Två otroligt intelligenta organismer måste jag säga

.
"allting följer ett mönster till ex årstiderna,födelse o död och måncyklerna för att nämna några"
Är det konstigt? ett roterande klot som roterar runt ett annat klot? Man får leta för att hitta något mer lättbegripligt än det i kosmos. Allt i universum bygger ju logik och lagar att hitta nånting som skilljer sig från detta mönster måste ju vara det man kan tolka som intelligens. (Alltså nån slag gud är väl det du vill peka mot.)[
Varför är det ett ägg och en spermie och inte någonting annat?,om universum inte byggde på lagar och logik så skulle det falla samman och du hade inte begripit någonting.Om allting bygger på slumpen varför försvinner inte solen något år och sen kommer tillbaka?,vilket hade ödelagt jorden men istället är den på sin plats år efter år för garantera varelsernas existens.Vi hade aldrig förståt naturen om det om det hade varit slumpartat för att slumpen står för inget liv.Jag tror att den moderna människan vill ignorera detta pga ignorans(man vet allt) och vill själv stå i centrum för högre intelligens och där med inte erkänna någon annan än hon själv.
"Varför är det ett ägg och en spermie och inte någonting annat?" -vadå inte något annat? som vadå, en själ? egg och permie är allt som behövs och enda sätrtet vad jag vet för att skapa en mäniska.
"om universum inte byggde på lagar och logik så skulle det falla samman och du hade inte begripit någonting.Om allting bygger på slumpen varför försvinner inte solen något år och sen kommer tillbaka?,vilket hade ödelagt jorden men istället är den på sin plats år efter år för garantera varelsernas existens.Vi hade aldrig förståt naturen om det om det hade varit slumpartat för att slumpen står för inget liv." -Håller med.
"Jag tror att den moderna människan vill ignorera detta pga ignorans(man vet allt) och vill själv stå i centrum för högre intelligens och där med inte erkänna någon annan än hon själv" - Här tappar jag dig. Det är ju just för att naturen/kosmos inte är slumpmässig och följer lagar som jag inte tror på gud! Det är ju just för att alla pusselbitarna faller samman så elegant att det inte behövs någon gud. Sen tror jag absolut inte att mäniskan äe centrum för högre intelligens. De flesta mäniskor är ju ganska korkade och ingen vet allt. S´narare det gamla ordspråket "Ju mer man vet, ju mer vet man vad man inte vet"