• 2
  • 3
2010-02-19, 21:41
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Slumpen satte upp reglerna. Slumpen är ateisternas Gud. De tror att anledningen att universum har just de regler är kanske för att det finns oändligt många universum, och i någon av dom råkar reglerna slumpmässigt bli rätt. Vissa tror också att i början fanns en Big Bang, men reglerna blev fel, så det universumet misslyckades så efter några miljarder år hände en ny Big Bang och det misslyckades igen, men efter några googolplex år så råkade reglerna bli rätt. Multiversum teorier och sånt har förstås inget med vetenskap att göra (fast de ibland påstår att det är vetenskap), det är bara grundlös spekulation eller filosofi.
De har mer med vetenskap att göra än att säga "gud gjorde det". Dessa teorier är nämligen helt och hållet baserade på kända fysiska fakta.

Och återigen: även om det var gud som gjorde det, så är svaret "gud gjorde det" helt ointressant. Det är ett ickesvar och tillför ingenting alls, även om det är sant. Så det är ganska tröttsamt att höra det om och om och om igen. "Gud gjorde det." "Jaha, hur då?"
Citera
2010-02-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
De har mer med vetenskap att göra än att säga "gud gjorde det". Dessa teorier är nämligen helt och hållet baserade på kända fysiska fakta.

Och återigen: även om det var gud som gjorde det, så är svaret "gud gjorde det" helt ointressant. Det är ett ickesvar och tillför ingenting alls, även om det är sant. Så det är ganska tröttsamt att höra det om och om och om igen. "Gud gjorde det." "Jaha, hur då?"

Svar:Som människa ska man försöka förstå det som går att begripa och samtidigt inse att det finns gränser för människans hjärna vilket gör henne till icke allvetande.
Citera
2010-02-20, 07:13
Bannlyst
Det periodiska systemet är stor upptäckt. Grundämnena skulle kunna liknas vid gudar. De är i sin särställning unika. Att tänka det är upplyftande och kreativt. Och nytt.
Citera
2010-02-21, 13:49
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Svar:Som människa ska man försöka förstå det som går att begripa och samtidigt inse att det finns gränser för människans hjärna vilket gör henne till icke allvetande.
Jag vet att det finns gränser för det mänskliga vetandet (men jag vet inte var dessa gränser finns). Men det du skriver har ingenting att göra med vad jag skrev. "Gud gjorde det" är fortfarande ett helt ointressant svar ur en vetenskaplig synpunkt. Att redan nu stanna upp och säga: "näpp, vi kommer inte längre, för det finns gränser för det mänskliga vetandet" är att spotta den mänskliga potentialen i ansiktet.

Det finns oändligt mycket mer vi kan veta och det ska vi naturligtvis försöka ta reda på, annars vore vi inte människor.
Citera
2010-02-23, 13:01
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
För att de som studerar den där informationen tror på evolutionsteorin, därför kommer de förstås endast se bevis för den teorin eftersom de har uteslutit alla andra möjligheter. De som tror på Gud ser det som ett bevis för Gud.

Du inser själv inte hur dumt det där låter va?

Liksom, vilka skall man lyssna på ang DNA. De som studerar DNA eller de som tror på gud...?

Har du ens själv försökt sätta dig in i vad vetenskapen kan om DNA innan du sågar deras åsikter?
Senast redigerad av se_där... 2010-02-23 kl. 13:03.
Citera
2010-02-25, 02:17
Medlem
[quote=avicenna]
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Jasså? allt som egentligen krävs för att skapa en mäniska är en sprermie och ett ägg, Två otroligt intelligenta organismer måste jag säga .

"allting följer ett mönster till ex årstiderna,födelse o död och måncyklerna för att nämna några"

Är det konstigt? ett roterande klot som roterar runt ett annat klot? Man får leta för att hitta något mer lättbegripligt än det i kosmos. Allt i universum bygger ju logik och lagar att hitta nånting som skilljer sig från detta mönster måste ju vara det man kan tolka som intelligens. (Alltså nån slag gud är väl det du vill peka mot.)[

Varför är det ett ägg och en spermie och inte någonting annat?,om universum inte byggde på lagar och logik så skulle det falla samman och du hade inte begripit någonting.Om allting bygger på slumpen varför försvinner inte solen något år och sen kommer tillbaka?,vilket hade ödelagt jorden men istället är den på sin plats år efter år för garantera varelsernas existens.Vi hade aldrig förståt naturen om det om det hade varit slumpartat för att slumpen står för inget liv.Jag tror att den moderna människan vill ignorera detta pga ignorans(man vet allt) och vill själv stå i centrum för högre intelligens och där med inte erkänna någon annan än hon själv.

"Varför är det ett ägg och en spermie och inte någonting annat?" -vadå inte något annat? som vadå, en själ? egg och permie är allt som behövs och enda sätrtet vad jag vet för att skapa en mäniska.

"om universum inte byggde på lagar och logik så skulle det falla samman och du hade inte begripit någonting.Om allting bygger på slumpen varför försvinner inte solen något år och sen kommer tillbaka?,vilket hade ödelagt jorden men istället är den på sin plats år efter år för garantera varelsernas existens.Vi hade aldrig förståt naturen om det om det hade varit slumpartat för att slumpen står för inget liv." -Håller med.

"Jag tror att den moderna människan vill ignorera detta pga ignorans(man vet allt) och vill själv stå i centrum för högre intelligens och där med inte erkänna någon annan än hon själv" - Här tappar jag dig. Det är ju just för att naturen/kosmos inte är slumpmässig och följer lagar som jag inte tror på gud! Det är ju just för att alla pusselbitarna faller samman så elegant att det inte behövs någon gud. Sen tror jag absolut inte att mäniskan äe centrum för högre intelligens. De flesta mäniskor är ju ganska korkade och ingen vet allt. S´narare det gamla ordspråket "Ju mer man vet, ju mer vet man vad man inte vet"
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in