Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Man försätts i en mycket stressfull situation och att bli nervös i en sådan situation är fullt normalt och absolut ingenting som behöver analyseras i sig.

Att tala inför en grupp människor utan att man vill göra det är sannolikt någonting som människor evolutionärt sett mycket sällan gör/har gjort. Man talar när man har någonting som man vill berätta och som är av stor vikt. Att hålla en redovisning om någonting trivialt eller ointressant är verkligen att försätta sig själv i en mycket obekväm och på alla vis obehaglig situation. Så att du reagerar som du gör är som sagt fullt naturligt. Jag skulle tillochmed hävda sunt.

Jag tror du kan dra nytta av att tänka på att det här inte har å göra med hur bra du är rent socialt eller huruvida du har lätt att få kompisar o.s.v. De två sakerna korrelerar nödvändigtvis inte. Det här handlar om en i allra högsta grad uppträningsbar egenskap som du kommer bli bra på om du vill bli bra på det. A och O här är förberedelse. De bästa talarna jag har sett är sådana som förbereder precis varje sak, varje ord och varje paus. Det kräver en hel del jobb. De flesta skådespelare är minutiöst förberedda, absolut ingenting lämnas åt slumpen.
Tack för ett bra svar! Så det är i grund och botten en färdighet man måste träna upp?
Vissa människor verkar ju inte ha några som helst problem med detta, eller åtminstone märks det inte, men på mig märks det rejält. Finns det några övningar etc för att lugna ner sig? Förutom att ta djupa andetag osv.
Citera
2010-02-18, 16:35
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gauss1
Tack för ett bra svar! Så det är i grund och botten en färdighet man måste träna upp?
Vissa människor verkar ju inte ha några som helst problem med detta, eller åtminstone märks det inte, men på mig märks det rejält. Finns det några övningar etc för att lugna ner sig? Förutom att ta djupa andetag osv.

Jag tror att det inte finns några genvägar här, utan det är endast övning som ger färdighet. Du kommer förmodligen aldrig sluta vara nervös, men med tiden kommer du förhoppningsvis lära dig att kontrollera dig själv. De som inte ser nervösa ut är sannolikt nervösa, när man står och talar inför människor på det sättet så blir man bedömd och det är viktigt att göra bra ifrån sig. Liksom en del är bättre på fotboll än andra är en del bättre på detta än andra.

Prova till nästa gång att förbereda dig minutiöst. Det prestentationer jag haft som jag blivit nöjd med har varit minutiöst förberedda.
Citera
2010-02-18, 18:34
Medlem
adorkables avatar
Hey!

Grejen är den att du utgår från dig själv. Även om du inte riktigt inser det så det du tror folk tänker om dig när du redovisar, tänker du automatiskt när andra redovisar. Detta visar sig, även om du inte tror mig, i hur du reagerar när du ska redovisa eftersom du blir nervös och tror att folk sitter och pekar på dig när du gör nåt fel.

Jag har/hade också samma problem förr, men på senare tid har jag bara tänkt "fuck it". Spelar fan ingen roll om dom sitter och tycker att jag är dum som säger fel osv, kan fortfarande spöa dem.

Mitt tips är att sortera dina tankar lite; varför tänker du som du gör när du ska redovisa? Är det verkligen hela världen ifall du gör bort dig en smula?

Självdistans bro, självdistans och humor .
Citera
2010-02-18, 22:27
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adorkable
Hey!

Grejen är den att du utgår från dig själv. Även om du inte riktigt inser det så det du tror folk tänker om dig när du redovisar, tänker du automatiskt när andra redovisar. Detta visar sig, även om du inte tror mig, i hur du reagerar när du ska redovisa eftersom du blir nervös och tror att folk sitter och pekar på dig när du gör nåt fel.

Jag har/hade också samma problem förr, men på senare tid har jag bara tänkt "fuck it". Spelar fan ingen roll om dom sitter och tycker att jag är dum som säger fel osv, kan fortfarande spöa dem.

Mitt tips är att sortera dina tankar lite; varför tänker du som du gör när du ska redovisa? Är det verkligen hela världen ifall du gör bort dig en smula?

Självdistans bro, självdistans och humor .

Det kan också fungera att anlägga en något arrogant eller auktoritär disposition, helt klart.
Citera
2010-02-22, 22:22
Medlem
Jag klarade inte av att gå på en lektion idag på grund av rädslan för att behöva redovisa.
Jag behöver fler tips på vad jag kan göra när jag vet att jag snart ska behöva läsa högt/redovisa så att jag åtminstone kan dämpa nervositet. Vad ska jag tänka på osv.
Citera
2010-02-23, 05:04
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gauss1
Jag klarade inte av att gå på en lektion idag på grund av rädslan för att behöva redovisa.
Jag behöver fler tips på vad jag kan göra när jag vet att jag snart ska behöva läsa högt/redovisa så att jag åtminstone kan dämpa nervositet. Vad ska jag tänka på osv.

Skojar du eller? Vad är det du är så rädd över? Du har fått bra tips ifrån Insignificunt. Man ska inte behöva varar rädd att redovisa för sin klass, då du gått med de över 1 år i alla fall. Tänk på dem som måste redovisa inför folk de inte känner, dessutom för fler personer. Jag behövde göra det väldigt ofta i andra ring. Det, min vän, var nervöst, men när man väl började så flöt det på och det känns som 2 min gått när det egentligen har gått 5 min.

Nej men, det är väl det enda tipset jag kan ge dig nu såhär på morgonkvisten.
Citera
2010-02-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Skojar du eller? Vad är det du är så rädd över?
Eftersom du de facto klarade av att gå upp inför alla de okända så är problemet uppenbart inte lika stort hos dig eller hur. Och jag tror inte han skojar, jag vet av egen erfarenhet från både skola och arbetslivet att det kan vara/är så och det sista man behöver är oförstående folk som inte orkar tänka två steg längre.

Han har fått bra råd men jag tror att de råden kanske appliceras bäst på personer som exempelvis dig som mest är lite nervösa, när det tar sig till ren panik / ångest som det verkar på TS (eftersom han skippar klasser) så är det betydligt allvarligare bakomliggande orsaker. Jag har haft samma problem i hela mitt liv med skillnaden att jag aldrig tagit tag i problemet ordentligt, i diskussioner - med vänner - etc så är det inga problem men när allt ljus läggs på mig då jävlar blir det åka av i adrenalinpåslag.
Så här 20 år efter med mer kunskap inser jag att någon form av blockad / lugnande kanske hade kunnat hjälpt mig avsevärt.

Mitt tips är helt enkelt en samtalskontakt som hjälper dig att komma igenom ditt problem för jag tror inte du kommer lösa det själv.
Citera
2010-02-23, 14:14
Bannlyst
Hehe ja, jag tror inte det är så illa som för en i min klass som började gråta och sprang ut ur klassrummet när hon skulle redovisa.

Du klarar dig nog fint, alla är nervösa (Vissa mer extremt tydligen).
Citera
2010-02-23, 18:43
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Eftersom du de facto klarade av att gå upp inför alla de okända så är problemet uppenbart inte lika stort hos dig eller hur. Och jag tror inte han skojar, jag vet av egen erfarenhet från både skola och arbetslivet att det kan vara/är så och det sista man behöver är oförstående folk som inte orkar tänka två steg längre.

Han har fått bra råd men jag tror att de råden kanske appliceras bäst på personer som exempelvis dig som mest är lite nervösa, när det tar sig till ren panik / ångest som det verkar på TS (eftersom han skippar klasser) så är det betydligt allvarligare bakomliggande orsaker. Jag har haft samma problem i hela mitt liv med skillnaden att jag aldrig tagit tag i problemet ordentligt, i diskussioner - med vänner - etc så är det inga problem men när allt ljus läggs på mig då jävlar blir det åka av i adrenalinpåslag.
Så här 20 år efter med mer kunskap inser jag att någon form av blockad / lugnande kanske hade kunnat hjälpt mig avsevärt.

Mitt tips är helt enkelt en samtalskontakt som hjälper dig att komma igenom ditt problem för jag tror inte du kommer lösa det själv.

Jo, men det är ändå märkligt om man inte kan redovisa inför sin klass.

Citat:
Hehe ja, jag tror inte det är så illa som för en i min klass som började gråta och sprang ut ur klassrummet när hon skulle redovisa.

Hehe, får mig att tänka på en som satt riktad mot tavlan när han redovisa
Citera
2010-02-23, 19:45
Medlem
Idag hade jag min redovisning på 10 minuter och det gick betydligt bättre än vad jag trodde, tog ett djupt andetag innan jag gick upp på scenen (vi redovisar i en aula eftersom det är flera klasser som lyssnar samtidigt) och efter de första meningarna försvann nervositeten.
Det som hjälpte mig var att förbereda ordentligt, prata högt och liite långsamt.
Tack för all hjälp!
Citera
2010-02-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Jo, men det är ändå märkligt om man inte kan redovisa inför sin klass.
Jag hade kanske tyckt samma sak om jag själv inte hade haft problemet. Gläd dig istället för att du slipper känna hela din kropps destruktiva sida släppas loss på en gång och kom ihåg det tills nästa gång du hör någon annan prata om problemet.

TS:
Kul att det gick bra för dig !!
Citera
2010-02-25, 11:14
Medlem
4kingaceholes avatar
Måste säga grymt jobbat. Stark att gå upp och hålla en redovisning på 10 min i en aula för flera klasser när man är så nervös för det. Takes some balls! Visst är det en fantastisk känsla när man har övervunnit sin rädsla på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in