• 1
  • 2
2010-02-17, 18:55
Medlem
Hej flashback,
jag är en ung kille som fortfarande går gymnasiet och därmed behöver dras med redovisningar och dylikt vilket jag av någon outgrundlig anledning hatar.
Jag kan inte ens läsa högt ur en text inför klassen utan att börja darra på rösten och känna hur det blir svårare att andas. Muntliga föredrag är helt okej om jag slipper säga så mycket på samma gång, bara jag tar ett litet stycke i taget så går det bra.

Har ni några tips hur jag ska överkomma min nedrans nervositet inför att läsa högt inför klassen osv?
I andra sammanhang tycker jag att jag kan vara utåtriktad och jag har inga som helst problem att prata inför skara vänner eller liknande. Jag har heller inga problem att prata inför många om det inte är under formella sammanhang, då blir det genast jobbigare. Så fort jag ska prata inom formella sammanhang där alla andra är knäpptysta och där varje uttalsfel genast blir rättat blir jag nervös och det märks antagligen väldigt tydligt och därför stör det mig något enormt att jag är så rädd för att säga fel.

Jag vore oerhört tacksam om ni kunde förklara varför jag blir så nervös just införa att tala i formella sammanhang och hur jag ska bli mindre och mindre nervös inför varje sådan situation?

Tack på förhand
Citera
2010-02-17, 18:58
Medlem
madwolfs avatar
Väldigt många har det problemet, jag har det själv men det har gått över mer och mer med tiden. Ju fler redovisningar du gör desto lättare gick det för mig iaf
Citera
2010-02-17, 19:05
Bannlyst
Jag vet att det är uttjatat, men tänk på de andra som redovisar? Tycker du att de är idioter? Nej. Tänk bara att alla tycker att det ser helt normalt ut och de flesta andra är säkerligen minst lika nervösa som dig.

Annars fungerar sprit ganska bra.
Citera
2010-02-17, 19:07
Medlem
ajMs avatar
Du kan använda dig av nån musik precis innan du ska upp för att inte tänka "fan nu kommer alla se när ja rodnar" "nu kommer alla höra hur nervös jag är" och liknande. Sen precis när du kommer upp försök att andas och tänka "jag klarar det här" tänk bara att du är bäst på det du gör. Du kan också tex nypa dig i armen eller liknande för att tänka på nåt annat medans du pratar eller dyl.
Citera
2010-02-17, 19:09
Medlem
ajMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturberikare
Jag vet att det är uttjatat, men tänk på de andra som redovisar? Tycker du att de är idioter? Nej. Tänk bara att alla tycker att det ser helt normalt ut och de flesta andra är säkerligen minst lika nervösa som dig.

Annars fungerar sprit ganska bra.

haha, sprit skulle kanske inte va fel det heller!
Citera
2010-02-17, 19:29
Medlem
Tack för svaren, tips om intag av diverse droger undanbedes.
Fler tips tack och gärna en ansats till förklaring varför det blir såhär för mig.
Citera
2010-02-17, 23:22
Medlem
bs13s avatar
Jag har det lätt för mig att redovisa, helt ärligt så tror jag inte att jag redovisar så bra heller. Jag kopplar bort hjärnan o bara kör på och flackar med blicken en hel del, försöker se så många i klassen i ögonen som möjligt. Men du! Ingen elev i klassen dömer dig speciellt i gymnasiet då alla anser lika mycket att allas redovisningar är tråkiga, de gör det för betyget och det borde du också göra.
Citera
2010-02-18, 00:07
Medlem
Betablockerare som Inderal kan hjälpa dig, är receptbelagt men boka en tid men en husläkare så skriver dom ut det till dig såvida du inte hart några allvarliga problem med ditt blodtryck. Detta hjälper dig dock inte i framtiden såvida du inte vill käcka piller inför varje redovisning. Erfarenhet ger skicklighet så det är i princip bara att härda ut så kommer du till sist komma över alla dina problem.
Citera
2010-02-18, 00:16
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Att du blir nervös beror antagligen på att du är rädd för att göra fel och att de lyssnande ska skratta eller tycka att du är konstig. Men jag brukar bara tänka, vad gör det om någon skulle göra det? Tänk bara att det kommer gå bra och strunta i vad alla andra tycker. Råkar du göra bort dig, gör något roligt av situationen!
Citera
2010-02-18, 00:31
Medlem
shizophrenics avatar
Förstår inte hur man kan vara nervös, du har gått med dina klasskamrater ett tag nu :P Inget att vara nervös över :P
Citera
2010-02-18, 00:33
Medlem
Insignificunts avatar
Man försätts i en mycket stressfull situation och att bli nervös i en sådan situation är fullt normalt och absolut ingenting som behöver analyseras i sig.

Att tala inför en grupp människor utan att man vill göra det är sannolikt någonting som människor evolutionärt sett mycket sällan gör/har gjort. Man talar när man har någonting som man vill berätta och som är av stor vikt. Att hålla en redovisning om någonting trivialt eller ointressant är verkligen att försätta sig själv i en mycket obekväm och på alla vis obehaglig situation. Så att du reagerar som du gör är som sagt fullt naturligt. Jag skulle tillochmed hävda sunt.

Jag tror du kan dra nytta av att tänka på att det här inte har å göra med hur bra du är rent socialt eller huruvida du har lätt att få kompisar o.s.v. De två sakerna korrelerar nödvändigtvis inte. Det här handlar om en i allra högsta grad uppträningsbar egenskap som du kommer bli bra på om du vill bli bra på det. A och O här är förberedelse. De bästa talarna jag har sett är sådana som förbereder precis varje sak, varje ord och varje paus. Det kräver en hel del jobb. De flesta skådespelare är minutiöst förberedda, absolut ingenting lämnas åt slumpen.
Citera
2010-02-18, 00:38
Medlem
torstenhingstens avatar
Önskar själv man hade tagit beta-blockerare på sin tid. DET Hade förhindrat att pulsen steg krafitigt och att rösten vek sig ..

Är inte ngt läkemedel som är beroendeframkallande....mot högt blodtryck.

Är doping i sporter såsom pistolskytte där man ska hålla nerverna i styr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in