Jag bor fr nrvarande i Spanien och ven om matkulturen hr nere r fantastisk s r det ngra saker som definitiv saknas.
Spanska ostar i all ra med p frukostmackan finns det inget som slr en vllagrad prstost eller vsterbottenost.
Ostbgar, OLW s klart. Att titta p film r inte samma sak lngre.
Bryggkaffe. OK, Gevalia och Lfbergs r vedervrdiga men det gr i alla fall att enkelt f tag p bryggkaffe i Sverige. Hr pimplas det bara espresso eller mjlkfrgiftat kaffe.
Jag har aldrig bott utomlands, men nr jag r utomlands mer n tv veckor s brjar jag sakna svenskt lsgodis, och srskilt lakrits. Sen tror jag att det r mnga som lngtar hem till snus.
Skriver ocks under p semlan. Annars r det inte s mycket jag saknar, inte av delikatesser tminstone. Dremot hade det inte varit fy skam med lite stekt falukorv och stuvade makaroner. Brjar nstan vattnas i munnen bara jag tnker p det. Eller frsk laxfil. Det r svindyrt hr nere.
Jag bor utomlands sedan mer n tio r. Jag saknar ingenting i den meningen att jag blir sugen p ngot svenskt och blir sur p att jag inte har det hemma. Nr jag r p IKEA 1-2 gnger om ret brukar jag kpa svenska chips och tunnbrd som jag anvnder fr att gra tunnbrdrulle. Nr jag r i Sverige brukar jag ta mycket lingongrov med leverpastej med ttiksgurka i. Kvibillecheddar och Leksandskncke blir det ocks en hel del. Om tillflle bjuds ter jag grna svensk husmanskost p restaurang men det r svrt att hitta nufrtiden, man r tvungen att g p typ Sturehof eller Tures. I Skne brukar man ofta kunna ta mackor med stekt strmming i gatukk, och det gr jag grna.
Estrellas dillchips. Det kunde man kpa pa Ikea tills frra aret, men nu har de brjat med egna Ikeachips som smakar brnd olja
Jag letade efter Dillchips i Spanien nr jag var dr fr ngra r sedan under 10 mnader men kunde inte hitta det, Funderade d serist p att be ngon hemma i SWE skicka ner ngra psar till mig.
1, Snus
2, Ahlgrens Bilar
3, Grev ost
4, Systembolaget ( trots priserna har dom iaf ett grymt sortiment ) sjukt att man skulle sakna det haha!
5, Gravad Lax, jag ar for kass pa det och har kan ingen gora det acceptabelt.
6, Skidakande svenska tjejer
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!