2010-02-17, 15:58
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Jag bor fr nrvarande i Spanien och ven om matkulturen hr nere r fantastisk s r det ngra saker som definitiv saknas.

Spanska ostar i all ra med p frukostmackan finns det inget som slr en vllagrad prstost eller vsterbottenost.

Ostbgar, OLW s klart. Att titta p film r inte samma sak lngre.

Bryggkaffe. OK, Gevalia och Lfbergs r vedervrdiga men det gr i alla fall att enkelt f tag p bryggkaffe i Sverige. Hr pimplas det bara espresso eller mjlkfrgiftat kaffe.

Finns det ngot mer som man borde sakna?
Citera
2010-02-17, 16:02
Medlem
Awesomes avatar
Jag har aldrig bott utomlands, men nr jag r utomlands mer n tv veckor s brjar jag sakna svenskt lsgodis, och srskilt lakrits. Sen tror jag att det r mnga som lngtar hem till snus.
Citera
2010-02-17, 16:04
Awaiting Email Confirmation
Sitter i solen och saknar kaviar och semla
Citera
2010-02-17, 16:16
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Sitter i solen och saknar kaviar och semla

Skriver ocks under p semlan. Annars r det inte s mycket jag saknar, inte av delikatesser tminstone. Dremot hade det inte varit fy skam med lite stekt falukorv och stuvade makaroner. Brjar nstan vattnas i munnen bara jag tnker p det. Eller frsk laxfil. Det r svindyrt hr nere.
Citera
2010-02-17, 16:20
Medlem
Lalajlajs avatar
I Asien saknar jag frmst:

- Svenskt brd, som inte bara smakar socker
- Sknsk senap
- Leverpastej
- Herrgrdsost
- Jordgubbstrta saknas oerhrt varje fdelsedag
- Skagenrra

Nstan s trarna kommer nr jag tnker p det...
Citera
2010-02-17, 18:28
Medlem
torstenhingstens avatar
Det man saknar mest r Sibylla
Citera
2010-02-17, 22:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag bor utomlands sedan mer n tio r. Jag saknar ingenting i den meningen att jag blir sugen p ngot svenskt och blir sur p att jag inte har det hemma. Nr jag r p IKEA 1-2 gnger om ret brukar jag kpa svenska chips och tunnbrd som jag anvnder fr att gra tunnbrdrulle. Nr jag r i Sverige brukar jag ta mycket lingongrov med leverpastej med ttiksgurka i. Kvibillecheddar och Leksandskncke blir det ocks en hel del. Om tillflle bjuds ter jag grna svensk husmanskost p restaurang men det r svrt att hitta nufrtiden, man r tvungen att g p typ Sturehof eller Tures. I Skne brukar man ofta kunna ta mackor med stekt strmming i gatukk, och det gr jag grna.
Citera
2010-02-17, 23:17
Medlem
Skattesmitarns avatar
Estrellas dillchips. Det kunde man kpa pa Ikea tills frra aret, men nu har de brjat med egna Ikeachips som smakar brnd olja
Citera
2010-02-18, 13:57
Medlem
morkfromorks avatar
Riktigt brd, olika slags rror och sser, en vanlig varmkorv, hackad gurka, potatissallad.

P ikea finner jag kalles, tunnbrd, lingonsylt, pepparkakor mm.
Citera
2010-02-18, 16:56
Medlem
zeridoxs avatar
Finns otroligt mycket jag saknar nr jag r utomlands.

Smgodis
Snus
En god pizza
Ordentliga kttbullar
Vrt otroligt goda kranvatten

Fr att nmna ett par
Citera
2010-02-18, 17:00
Medlem
svengrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Estrellas dillchips. Det kunde man kpa pa Ikea tills frra aret, men nu har de brjat med egna Ikeachips som smakar brnd olja

Jag letade efter Dillchips i Spanien nr jag var dr fr ngra r sedan under 10 mnader men kunde inte hitta det, Funderade d serist p att be ngon hemma i SWE skicka ner ngra psar till mig.
Citera
2010-02-18, 17:48
Medlem
Shenaniganss avatar
1, Snus
2, Ahlgrens Bilar
3, Grev ost
4, Systembolaget ( trots priserna har dom iaf ett grymt sortiment ) sjukt att man skulle sakna det haha!
5, Gravad Lax, jag ar for kass pa det och har kan ingen gora det acceptabelt.
6, Skidakande svenska tjejer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in