2010-02-17, 15:58
Medlem
HawkeyeSwes avatar
Jag bor för närvarande i Spanien och även om matkulturen här nere är fantastisk så är det några saker som definitiv saknas.

Spanska ostar i all ära med på frukostmackan finns det inget som slår en vällagrad prästost eller västerbottenost.

Ostbågar, OLW så klart. Att titta på film är inte samma sak längre.

Bryggkaffe. OK, Gevalia och Löfbergs är vedervärdiga men det går i alla fall att enkelt få tag på bryggkaffe i Sverige. Här pimplas det bara espresso eller mjölkförgiftat kaffe.

Finns det något mer som man borde sakna?
Citera
2010-02-17, 16:02
Medlem
Awesomes avatar
Jag har aldrig bott utomlands, men när jag är utomlands mer än två veckor så börjar jag sakna svenskt lösgodis, och särskilt lakrits. Sen tror jag att det är många som längtar hem till snus.
Citera
2010-02-17, 16:04
Awaiting Email Confirmation
Sitter i solen och saknar kaviar och semla
Citera
2010-02-17, 16:16
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Sitter i solen och saknar kaviar och semla

Skriver också under på semlan. Annars är det inte så mycket jag saknar, inte av delikatesser åtminstone. Däremot hade det inte varit fy skam med lite stekt falukorv och stuvade makaroner. Börjar nästan vattnas i munnen bara jag tänker på det. Eller färsk laxfilé. Det är svindyrt här nere.
Citera
2010-02-17, 16:20
Medlem
Lalajlajs avatar
I Asien saknar jag främst:

- Svenskt bröd, som inte bara smakar socker
- Skånsk senap
- Leverpastej
- Herrgårdsost
- Jordgubbstårta saknas oerhört varje födelsedag
- Skagenröra

Nästan så tårarna kommer när jag tänker på det...
Citera
2010-02-17, 18:28
Medlem
torstenhingstens avatar
Det man saknar mest är Sibylla
Citera
2010-02-17, 22:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag bor utomlands sedan mer än tio år. Jag saknar ingenting i den meningen att jag blir sugen på något svenskt och blir sur på att jag inte har det hemma. När jag är på IKEA 1-2 gånger om året brukar jag köpa svenska chips och tunnbröd som jag använder för att göra tunnbrödrulle. När jag är i Sverige brukar jag äta mycket lingongrov med leverpastej med ättiksgurka i. Kvibillecheddar och Leksandsknäcke blir det också en hel del. Om tillfälle bjuds äter jag gärna svensk husmanskost på restaurang men det är svårt att hitta nuförtiden, man är tvungen att gå på typ Sturehof eller Tures. I Skåne brukar man ofta kunna äta mackor med stekt strömming i gatukök, och det gör jag gärna.
Citera
2010-02-17, 23:17
Medlem
Skattesmitarns avatar
Estrellas dillchips. Det kunde man köpa pa Ikea tills förra aret, men nu har de börjat med egna Ikeachips som smakar bränd olja
Citera
2010-02-18, 13:57
Medlem
morkfromorks avatar
Riktigt bröd, olika slags röror och såser, en vanlig varmkorv, hackad gurka, potatissallad.

På ikea finner jag kalles, tunnbröd, lingonsylt, pepparkakor mm.
Citera
2010-02-18, 16:56
Medlem
zeridoxs avatar
Finns otroligt mycket jag saknar när jag är utomlands.

Smågodis
Snus
En god pizza
Ordentliga köttbullar
Vårt otroligt goda kranvatten

För att nämna ett par
Citera
2010-02-18, 17:00
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Estrellas dillchips. Det kunde man köpa pa Ikea tills förra aret, men nu har de börjat med egna Ikeachips som smakar bränd olja

Jag letade efter Dillchips i Spanien när jag var där för några år sedan under 10 månader men kunde inte hitta det, Funderade då seriöst på att be någon hemma i SWE skicka ner några påsar till mig.
Citera
2010-02-18, 17:48
Medlem
Shenaniganss avatar
1, Snus
2, Ahlgrens Bilar
3, Grevé ost
4, Systembolaget ( trots priserna har dom iaf ett grymt sortiment ) sjukt att man skulle sakna det haha!
5, Gravad Lax, jag ar for kass pa det och har kan ingen gora det acceptabelt.
6, Skidakande svenska tjejer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in