Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Danskarna har ju en tysktalande grupp längst i söder, glöm inte det

Precis som tyskarna har en kulturell grupp skandinaver i norr. Har såren efter Slesvig-Holstein verkligen läkt?
Att 50% kunde tyska i Sverige skulle väl kunna vart precis efter kriget, då skolpolitiken verkligen fått utslag. Men så dåligt som 3% tror jag inte det är. Jag tycker det är morsomt att man kan använda tyska som ett hemligt språk för att kalla fruntimmer för slampor även när de i samma rum. Jag uppskattar att ungefär 20-30% av de man känner kan föra en flytande konversation på tyska(språket är så enkelt för oss som har skandinaviska i botten)
Jag finner det även intressant, om vilka det är i Sverige som är de tysktalande, av att bara känna på frågan så tycker jag det oftare är män mer än kvinnor som språkar tyska. Kvinnor har oftare valt franska eller spanska. Naturvetare och tekniker vill jag också säga i högre utsträckningen valt tyskan som andra språk oavsett kön, till skillnad från humanisterna som man finner med franska och spanska.
Lever den gamla klassiska tesen, tyska är teknikens språk, franska är diplomatins språk kvar? Jag vill minnas att fortfarande så står det på postsäckar på franska för att de just kanske lämnar riket.
Sen bör vi väl då även behandla vilka som kan tyska och vilka som kan österrikiska eller schweizertyska. Om man nu envisas med att kalla svenska för ett språk. Så att vi i Sverige inte anses behärska tre språk från födsel, samt att vi lär oss tre till när vi studerar tyska. Det skulle bli rätt löjligt om vi är världens mest språkkunniga land pga. den saken.