2010-02-17, 03:56
Medlem
Arbetarbroders avatar
Svårt att sätta topic utan att få det att låta partiskt.
Hursomhelst så känns det som att Italien mer och mer utmärker sig som det landet där ursprungsbefolkningen och även etablissemanget mer och mer skriker ut sin avsky mot mångkulturen. Det är mycket som händer och som även svensk TV visar, det känns som det är överlägset det land i Europa som idag har mest eller iallafall mest extrema problem?

Exempel som man hittat genom att söka här på Flashback så hittar man händelser som att italiensk militär sätts in mot invandrare, 4000 stycken i flera italienska städer under sommaren 2008. Samma år kom också en lag som gjorde att invandrare som fått avslag på sin asyl kan kan få 4 års fängelse om de stannar kvar i Italien.
Enligt den här tråden så ska landet nu följa Schweiz och rösta om Minaretförbud.
Hårdare tag från politiskt håll alltså.

Även matkulturen stramas upp i landet enligt tråden Italien förbjuder kebab och utländsk mat.

Sen har vi protester och upplopp från folkets sida. Svensk kvällspress gjorde en ganska stor grej när en några zigenska barn drunknade och folket på stranden struntade typ i det och fortsatte sitt badande medans flickorna låg döda på stranden. Hittar ingen tråd om det, men det skulle tydligen visa på hur utbredd rasismen i Italien var. Och spontant har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna hända någon annanstans i Europa?

I år har vi haft "Afrikanska Illegaler attackerar Italiensk ursprungsbefolkning i upplopp!", rätt rejäla upplopp mellan italienare och afrikaner.

Många länkar och alla enskilda händelser har trådar på Flashback så det är inte det jag tänker på, utan som helhet.

Är Italien Europas krutdunk när det gäller invandringen? Där rasismen/missnöjet har gått längst?
Händer det lika mycket saker i andra länder? Visst händer det grejer men det känns inte som det händer lika mycket i Spanien, Grekland, Frankrike, England osv, som det gör i Italien, eller är det en felaktig bild?

Hur hög är invandringen nere i Italien?

Kort sagt, stämmer bilden av Italien och isf varför?
Citera
2010-02-17, 06:26
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Att Italien upplevs rasistiskt beror på att befolkning säger ifrån mer och inte accepterar olagligt beteende i stor utsträckning. Dessa asylinvandrare har stannat förbi sitt välkomnande och befolkningen gör sitt för att upprätthålla de demokratiska lagarna.
Det är sällan de invandrare som kommer till Italien från östländer och afrika beter sig välanpassat till samhället. Kolla romerna i norr och upploppen i syditalien av afrikanerna. Då är det ju självklart att befolkningen står upp och säger ifrån.

De är ett föredöme i matchen att behålla sin kulturella identitet och prägel i ett Europa som alltmer tas över av andra folkgrupper (Pakistaner i Storbritannien, Turkar i Tyskland och Afrikanska rebeller i Frankrike).

I denna takt så blir Italien den sista bastionen av Europeisk identitet.
Citera
2010-02-17, 06:30
Bannlyst
Italienarna har alltid varit sådana, även mot varandra, Nord Italien vs Syd Italien för att inte nämna Sicilien som hatas av alla.
Citera
2010-02-17, 09:49
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kort sagt, stämmer bilden av Italien och isf varför?
Jag tvivlar på att det rör sig äkta rasism, snarare en reaktion mot icke-önskvärda beteenden. MENA-folk och ziggisar har en tendens att trigga sådana reaktioner, både i Italien och på andra ställen.
Citera
2010-02-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drkadzija
Italienarna har alltid varit sådana, även mot varandra, Nord Italien vs Syd Italien för att inte nämna Sicilien som hatas av alla.
Exakt. Italienare är enormt lokalpatriotiska, du står alltid upp för din by/stad, därför kommer man aldrig kunna tala om att enat Italien. Frågar du en italienare utomlands var han kommer ifrån kommer han inte svara Italien, utan Milano, Roma, Bologna etc.

Så att merparten av italienare har svårt för invandrare (vad de än gör) och således är rasister är inte föga förvånande.
Senast redigerad av HowlinWolf 2010-02-17 kl. 09:52.
Citera
2010-02-17, 09:56
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Exakt. Italienare är enormt lokalpatriotiska, du står alltid upp för din by/stad, därför kommer man aldrig kunna tala om att enat Italien. Frågar du en italienare utomlands var han kommer ifrån kommer han inte svara Italien, utan Milano, Roma, Bologna etc.

Så att merparten av italienare har svårt för invandrare (vad de än gör) och således är rasister är inte föga förvånande.

Jag undrar om det är denna mentalitet som har gett upphov till att deras riksdag är så himla splittrad med så många småpartier...
Citera
2010-02-17, 12:23
Medlem
IQzeagulls avatar
De är väll ungefär som oss, med den stora skillnaden att där står politikerna på italienska folkets sida. Här i sverige vet vi ju för vilka politikernas hjärtan klappar i takt, och inte fan är det för svenskarna.

Italien är ett föregångsland.
Citera
2010-02-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Jag tvivlar på att det rör sig äkta rasism, snarare en reaktion mot icke-önskvärda beteenden. MENA-folk och ziggisar har en tendens att trigga sådana reaktioner, både i Italien och på andra ställen.

Precis min tanke. Det är nog snarare vissa svenskar som uppfattar dem som rasister, då de till skillnad från oss sätter ner foten.

Dessutom undrar jag om det inte måste vara jobbigt för italienska mångkulturförespråkare att inte kunna använda sig av "men hur skulle vi annars få pizza?!"-argumentet...
Citera
2010-02-17, 13:03
Medlem
filmtokigs avatar
Utåt ser dom nationella ut och de flesta i italien ogillar negrer o muslimer osv. men det är aldeles för sent. Italien finns inte mer.
Berlusconis ekonomi och media rullar på, även om det strömmar in negrer i söder. Folket kan inte göra ett piss.
Självklart gnäller dom men inte till nån nytta.

Förjävligt!!

endel bussas nog vidare till dedär landet i norr som har socialbidrag osv.
Citera
2010-02-17, 13:12
Medlem
filmtokigs avatar
Det som skrevs om 4års fängelse om man vistas illegalt i italien.
Var ju ett bra hot. Men om man räknar lite på mängden illegala flyktingar så förstår man ganska snabbt att så stora fängelser kommer aldrig existera.

Det enda dom kan göra är väl att starta upp konsentrationsläger. men hur populärt blir italien då. och hur snabbt är inte usa/israel där och nosar då?

visst dom är rasister i italien. men inte fan gör det nån skilnad.
Citera
2010-02-17, 13:13
Medlem
L0darens avatar
Jag hyllar Italien men problemet är att ju restriktivare andra länder blir med sin asylpolitik desto fler negrer och araber får vi till Sverige.
Det är ett moment 22. Helst vill jag ju att Europa stänger sina gränser totalt och tillämpar en princip som går ut på att det är VI som skall ha nytta av desso människor och inte tvärtom.
Citera
2010-02-17, 13:55
Medlem
Tänk på att italien är instegsporten till europa, innan de kan ta sig vidare till sverige. det leder förstås till enorma mängder illegala invandrare varje år. främst från afrika förstås men även sjukt många albaner. har själv sett polisprogram där italienska polisen tömmer hela byggnader fulla med illegala albaner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in