Ungefär för ett år sen hade jag en utlandspraktik i norra Italien (Piemonte). Under mina 3 månader kom jag väldigt nära människorna jag jobbade med, det jag märkte direkt var att det hängde olika fascist märken runt om kring i restaurangen jag arbetade i (Guide Michelin belönad krog).
Ägaren var barndomsvän med Paolo Di Canio vilket säger en hel del, en annan ung kille jag arbetade med lyssnade ganska ofta på Mussolinis tal. Han hatade alla marockaner o albaner i landet. Hände ofta att han kom och berätta en och en annan historia om när han och hans vänner hade varit ute och slagits mot Marocchini (marockaner). Tjejen som diskade var från makedonien och blev väldigt dåligt behandlad, kan ta upp ett exempel.. En dag så hade vi några chokladbakelser till efterätt på lunchen och alla gick och tog varsin. När den här tjejen skulle ta en egen så fick hon inte, hon kunde äta upp det chefen lämnat kvar på sin talrik vilken var ioförsig mer än hälften. Nu undrar jag, hur kan det komma sig att jag som svensk blev så väldigt bra behandlad av dem här människorna? När jag ställde frågan kill en kille så fick jag i svar:
- ehh because swedish girls are very hot! Jag menar kom igen liksom!