Så här några dagar i efterhand tänkte jag pliktskyldigt kommentera
Per Fosshaugs avstängning året ut.
Vi har ju tidigare unisont konstaterat att Fosshaug är ett bandypsycho, men den här domen tycker jag luktar. Verkar som om Bandyförbundet har drabbats av moralpanik i och med skriverierna om det ökade våldet den här säsongen. Självklart ska våldet stävjas, men en sådan här lång avstängning - nästan 9 månader, totalt 12 matcher - anser jag inte står i proportion till Fosshaugs senaste tilltag. Låt vara att det låg honom i fatet att han nyligen varit avstängd, men en slashing över låret samt en crosschecking på en annan är knappast att anse som "farligt våld".
Som jag tidigare skrivit i den här tråden så tycker jag att Patrik Södergrens grej i semifinalserien mot Bajen är betydligt fulare, då han med klubban hugger stenhårt över motståndarens huvud. "Reflex" hävdar han själv, och så är det kanske, men våld mot huvudet - framförallt om man använder klubban! - borde alltid innebära kännbara straff.
Mig veterligen har han inte fått sitt straff fastställt än, men räkna med några matcher bara. Vilket är
jävligt inkonsekvent av Bandyförbundet!