• 2
  • 3
2004-03-21, 13:56
Medlem
Boogaloos avatar
Ja, då smäller det då.

Jag tippar 3-3 vid full tid, och sen vinner (tyvärr) Bajen. Men självklart håller jag tummarna för Edsbyn...

Mer kuriosa:
Hammarby har noll SM-guld i bandy, Djurgår'n har två.
Citera
2004-03-25, 11:50
Medlem
Boogaloos avatar
Så här några dagar i efterhand tänkte jag pliktskyldigt kommentera Per Fosshaugs avstängning året ut.

Vi har ju tidigare unisont konstaterat att Fosshaug är ett bandypsycho, men den här domen tycker jag luktar. Verkar som om Bandyförbundet har drabbats av moralpanik i och med skriverierna om det ökade våldet den här säsongen. Självklart ska våldet stävjas, men en sådan här lång avstängning - nästan 9 månader, totalt 12 matcher - anser jag inte står i proportion till Fosshaugs senaste tilltag. Låt vara att det låg honom i fatet att han nyligen varit avstängd, men en slashing över låret samt en crosschecking på en annan är knappast att anse som "farligt våld".

Som jag tidigare skrivit i den här tråden så tycker jag att Patrik Södergrens grej i semifinalserien mot Bajen är betydligt fulare, då han med klubban hugger stenhårt över motståndarens huvud. "Reflex" hävdar han själv, och så är det kanske, men våld mot huvudet - framförallt om man använder klubban! - borde alltid innebära kännbara straff.

Mig veterligen har han inte fått sitt straff fastställt än, men räkna med några matcher bara. Vilket är jävligt inkonsekvent av Bandyförbundet!
Citera
2004-03-25, 20:08
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Mig veterligen har han inte fått sitt straff fastställt än, men räkna med några matcher bara. Vilket är jävligt inkonsekvent av Bandyförbundet!

Kul att du förutsätter att Bandyförbundet kommer att vara inkonsekvent.
Citera
2004-03-25, 20:22
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Kul att du förutsätter att Bandyförbundet kommer att vara inkonsekvent.
Tja, det kan man väl tycka om man vill...

Tror du själv att han blir avstängd året ut?
Citera
2004-03-25, 21:29
Bannlyst
Citat:
Så här några dagar i efterhand tänkte jag pliktskyldigt kommentera Per Fosshaugs avstängning året ut.

Vi har ju tidigare unisont konstaterat att Fosshaug är ett bandypsycho, men den här domen tycker jag luktar. Verkar som om Bandyförbundet har drabbats av moralpanik i och med skriverierna om det ökade våldet den här säsongen. Självklart ska våldet stävjas, men en sådan här lång avstängning - nästan 9 månader, totalt 12 matcher - anser jag inte står i proportion till Fosshaugs senaste tilltag. Låt vara att det låg honom i fatet att han nyligen varit avstängd, men en slashing över låret samt en crosschecking på en annan är knappast att anse som "farligt våld".

Som jag tidigare skrivit i den här tråden så tycker jag att Patrik Södergrens grej i semifinalserien mot Bajen är betydligt fulare, då han med klubban hugger stenhårt över motståndarens huvud. "Reflex" hävdar han själv, och så är det kanske, men våld mot huvudet - framförallt om man använder klubban! - borde alltid innebära kännbara straff.

100% rätt.

Dessa kommiteér och förbund verkar leva kvar på 1800-talet. Är man verbal och framåt och inte tvekar att uttala sig i diverse media döms man på annat sätt än den "tystlåtne" som bara klipper till och tar sin utvisning.

Finns otaliga exempel på detta fenomen.

Det är tex värre att drämma klubban i plexit/sargen allt vad man orkar än att drämma den i huvudet på en motspelare i svensk ishockey. Det är värre att heta Wernblom och döda sargen än det är att heta "svensson" och checka i nacken 1 dm från sargen.

Antar att det är på samma sätt i svensk bandy. Självklart är det det. Självklart är det värre att heta Fosshaug och göra åtbörder som om man ville slå bandybollen på nån, än att heta svensson från byn och speara nån rätt upp i mjälten.
Citera
2004-03-27, 16:32
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Tja, det kan man väl tycka om man vill...

Tror du själv att han blir avstängd året ut?

Jag väntar att kommentera tills det kommer ett beslut. Men generallt så tycker jag att återfallsförbrytare ska straffas klart hårdare.
Citera
2004-03-27, 18:26
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Jag väntar att kommentera tills det kommer ett beslut. Men generallt så tycker jag att återfallsförbrytare ska straffas klart hårdare.
Från Aftonbladet:

- Det är ett fruktansvärt hårt straff. Patrik Södergrens förseelse mot Hammarby gav ju bara tre matchers avstängning, säger Sandvikens landslagsstjärna Magnus Muhrén.

Sagt alltså av Södergrens lagkamrat...
Citera
2004-04-07, 16:33
Medlem
Det är som i all sport, Pengar pengar pengar som styr. Annars skulle inte bajen ha ett lag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in