2004-03-01, 19:59
Medlem
Boogaloos avatar
Jag gillar verkligen bandy, men någonting är sjukt med sporten.

Att enskilda spelare kan vara halva laget har jag i och för sig svårt att riktigt köpa, men samtidigt är det ju en del av spelet.

Däremot kan jag inte smälta det helkorkade seriesystemet som innebär att hela hösten är en enda lång transportsträcka. Vinner du serien så hamnar du i en ny serie tillsammans med de sju andra bästa lagen i de två serierna (Norr/Söder). Kommer du sist så hamnar du i en ny serie tillsammans med de sju sämsta lagen. Varken topp- eller bottenlag har alltså mer än äran och självförtroende att spela för, eftersom det ändå avgörs under de sista omgångarna av vårsäsongen.

En annan sak som stör mig oerhört är att det skiljer så mycket mellan lagen. Sandviken slog till exempel Villa-Lidköping med 15-4 i elitseriens sista omgång. Och vad ännu värre är - samtliga fyra kvartsfinalserier (A, B) slutade 3-0!!!

Vad göra?
Citera
2004-03-01, 20:27
Medlem
Scrambles avatar
Egentligen så är det precis samma sak som Skotska ligan eller varför inte den engelska. Det är tre-fyra lag det handlar om. I regel handlar det om Hammarby, Västerås och Sandviken. I princip samtliga spelare i landslaget kommer från dessa lag. De landslagsmän som byter från dessa lag till ett mindre tappar sin landslagsplats. Ett bra exempel på detta är Pär Gustavsson i Villa som blev vald till VM:s bästa back när Sverige vann Guld förra året. I år får han inte ens plats i truppen annat än som reserv. Enda skillnaden mellan de olika mästerskapen är att han då spelade i SAIK och nu spelar han i Villa.

Visst Villa släppte in femton bollar mot SAIK i matchen som du nämner, men oavsett hur bra du är som libero så kan du inte göra mycket om inte övriga laget kämpar och jobbar bra i defensiven. Tror inte att det handlar om att Pär Gustavsson blivit sämre. Dessutom slog Villa VSK i serien så helt kassa har dom inte vart.

Största problemet sporten bandy har är att det inte är en TVsport. Bollen syns helt enkelt för dåligt. Pga detta så finns det knappt några pengar i sporten. De som hela tiden vinner är de enda som kammar in pengar och sponsorer. Detta gör att de mindre klubbarna inte kan hävda sig. Alla vill ju se en jämnare serie men tyvärr kommer det nog att dröja.
Citera
2004-03-01, 20:56
Medlem
Boogaloos avatar
Det känns lite som Serie A (Milan, Juve), att toppklubbarna SAIK, VSK och HIF har förbundet med sig, domarna med sig, pengarna i kassakistan och förr eller senare hamnar de bästa svenska spelarna i något av dessa lag. Trist.

Självklart skulle mer pengar i sporten ge också mindre klubbar chansen att satsa. Och förutom att bandyn inte är TV-anpassad så ligger sportens lilla geografiska utbredning också nära till hands som en faktor till att de inte har det.
Citera
2004-03-01, 21:07
Medlem
Pellenezs avatar
Det har ju alltid varit ett antal lag som dominerat, men dessa har ju varierat över tiden. Under 80-talet hette dominanterna Boltic och under början av 90-talet Vetlanda. Nu har ju iofs Västerås och Sandviken dominerat under en lång tid.

En idé vore att ha en rak serie med tolv lag där de åtta främsta går till slutspel i stil med hockeyns system. Nackdelen är då att en del klassiska klubbar riskerar att slås ut och falla i glömska.
Citera
2004-03-02, 06:44
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Det har ju alltid varit ett antal lag som dominerat, men dessa har ju varierat över tiden. Under 80-talet hette dominanterna Boltic och under början av 90-talet Vetlanda. Nu har ju iofs Västerås och Sandviken dominerat under en lång tid.
Blev så ledsen att du utelämnade sjuttiotalet att jag måste nämna det, därtill vid dess rätta namn: Broberg!

För övrigt anser jag att målen ska göras mindre så att målvakten slipper agera statist hälften av tiden.
Citera
2004-03-02, 23:51
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Blev så ledsen att du utelämnade sjuttiotalet att jag måste nämna det, därtill vid dess rätta namn: Broberg!
.

Okej då! Och på 20-talet dominerade IFK Uppsala hårt.
Citera
2004-03-03, 00:00
Medlem
M2ks avatar
Angående svensk bandy

...och en internationell (nordisk) utflykt i denna världsport:

quote:
"Antalet danska bandyspelare uppskattas till 0."
[källa: Ud & Se 2001-05-22] ..hehe

M2k
Citera
2004-03-04, 01:16
Medlem
Scrambles avatar
Har funderat lite mer på detta och kommit fram till en(blev visst flera...) annan sak.

Just nu finns det ju tre till fyra lag som kan hävda sig om SM-Guldet, om två till tre lag till skulle satsa för att sätta press på dessa lag så skulle du sämre lagen bli helt urvattnade och klyftan skulle bli ännu större. Slutsatsen är att i Sverige finns helt enkelt inte tillräckligt med bandyspelare av hög klass.

De stora lagen tappar inte spelare nämnvärt då ingen vill lämna ett lag som det går bra för, alltså värvar medellagen de bästa spelarna från de sämre lagen och så blir allt skit. =)

För att lösa detta problem så är ju ungdomssatsningar det enda som gäller. Något som inte är alltför lätt då det enbart satsas på sporter som drar in pengar: Fotboll, Hockey osv.
Just nu lever bandyn på den lilla tradition som finns kvar, i småbygderna är bandyn störst. T ex Edsbyn, Ljusdal, Lidköping, Vänersborg osv. Att hammarby har stort stöd är ju för att de är just Hammarby.

En annan sak som behöver göras är att koncentrera marknadsföringen mer på traditionen bandy. Man ska stå och frysa på läktaren med sin termos, man ska gå på bandy på annandagen osv. För någon tv-sport kommer bandyn aldrig att bli.

Dock så måste jag säga att jag gillar trenden som Edsbyn har startat med tak över bandyplan. Det är möjligt att vissa bandyspelare inte gillar det men ur en publiksynpunkt så är det bara bra. Vet själv hur man har stannat hemm pga regn eller snö för ma har vetat att det skulle bli en skitmatch, något som man skulle slippa med tak över plan.
Citera
2004-03-04, 06:14
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Just nu lever bandyn på den lilla tradition som finns kvar, i småbygderna är bandyn störst. T ex Edsbyn, Ljusdal, Lidköping, Vänersborg osv. Att hammarby har stort stöd är ju för att de är just Hammarby.
I bandymeckat Hälsingland, med fyra lag i norrgruppen, så saknas det både ishockey- och fotbollstraditioner. Där har du nog oxå en springande punkt: konkurrensen från andra lagidrotter slukar de unga bollbegåvningarna. Men inte i Hälsingland alltså.
Citera
2004-03-05, 11:59
Medlem
Boogaloos avatar
Nytt förslag från bandymeckat om seriesystemet:
- http://www.halsingekuriren.se/20040304/artiklar/K1_20040304_024.pdf

Låter bra, tycker jag.
Citera
2004-03-06, 14:37
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Nytt förslag från bandymeckat om seriesystemet:
- http://www.halsingekuriren.se/20040304/artiklar/K1_20040304_024.pdf

Låter bra, tycker jag.

Tycker också att det är ett ganska bra förslag. Speciellt om detta kan leda till tvsändningar(dock inte jättetroligt) och liknande. En negativ aspekt är ju helt klart resorna som skulle innebära större kostnader för de olika klubbarna. Men om systemet gör så att det gynnas med spons(vilket jag tror att det kan göra) så borde inte detta vara ett problem.

Han har förresten helt rätt angående att lagen som blir direktuppflyttade inte i regel har en chans. Om de kvalar sig upp så har de iaf bevisat att de har där att göra.
Citera
2004-03-07, 09:31
Medlem
Pellenezs avatar
Verkar vara ett vettigt förslag. Tycker särskilt att vet verkar sunt att inga lag ska åka ut direkt. Gör man så har de lag som verkligen tar sig upp en större chans att kunna stanna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in