Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-16, 15:22
Medlem
Blue240s avatar
hej.
För ett par dagar sedan installerade jag de nya uppdateringarna från windowsupdate. Det stod att jag borde starta om datorn för att de skulle fungera så visst jag startade om datorn. När jag sedan startade den så startades den om innan den gick till bootscreen. Jag provade att köra den i felsäkert läge, det stod "STPD.sys is loading", sen startades den om igen.

Tydligen så är detta ett ganska vanligt problem om man läser på de flesta forum. Jag gick in på något datorforum (minns inte vilket), och följde en killes instruktioner på hur man skulle göra. Han skrev att man skulle köra Windows XP skivan och gå in på Reparera, sedan byta namn på SPTD.sys till (namn).exe, vilket jag gjorde. Startade om datorn igen men problemet kvarstod. Nu när jag kör i felsäkert läge så står det inte ens "SPTD.sys is loading" längre utan den startas bara om direkt.

Vill helst inte installera om Windows.

På tal om de nya uppdateringarna så stod det också att den raderat skadlig programvara.
Sitter just nu på jobbet med hårddisken inkopplad via USB till jobbet-datorn. kollade precis om sptd.sys fanns i C:\Windows\System32\drivers (där den ska finnas) men det gör den inte, inte heller någon fil med namnet jag bytte sptd till.

Någon som möjligtvis vet hur jag kan lösa detta problem? Tacksam för svar.
Citera
2010-02-16, 15:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nu googlade jag lite snabbt och fann något som pekar på Daemon tools.

Vad händer om du avinstallerar Daemon tools?

Gör en systemåterställning och därefter avinstallerar bort Daemon tools och provar igen med Updates.

Du nämner att du har kontrollerat jobb-datorn, nu är jag tveksam att ditt jobb/arbetsmiljö använder Daemon tools som ett redskap. Därefter ingen träff då du sökte efter SPTD.sys
Citera
2010-02-16, 15:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör Sysinternals AUTORUNS och avaktivera starta av SPTD.SYS, normalt är den filen gömd och du måste aktivera visning av dolda filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in