• 1
  • 2
2010-06-22, 05:27
Medlem
Finns det skagen rora??
Citera
2010-06-22, 11:03
Medlem
På Ikea i Kuala Lumpur kan du äta köttbullar med potatis gräddsås och lingon (se dock till att be om kokt potatis, annars får du pommes ), västkustsallad, räkmacka, ost & skinkmacka, gravad lax, räkor, prinsesstårta.

I delikatessbutiken "A taste of sweden" utanför kassorna kan du köpa julmust, ballerina- och singoallakex, Annas pepparkakor, sill, inlagd gurka, lingonsylt, Leksands knäckebröd, daimtårta och annat gott!
Citera
2010-06-23, 21:49
Medlem
I sverige serverar dom husmanskost. Tror inte dom gör det där du befinner dig :P
Citera
2010-06-23, 21:57
Medlem
mws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepplan
I sverige serverar dom husmanskost. Tror inte dom gör det där du befinner dig :P
Jo då det gör dom ska du se!
Citera
2011-10-14, 17:36
Medlem
spoilers avatar
"Ikea går över till att bara sälja mat på sina varuhus som företaget själv har recepten till, skriver Fri Köpenskap. I stället för att använda svenska företag kommer Ikea att beställa från en global leverantörsdatabas.

Därmed stängs en viktig exportkanal för klassiska svenska varumärken som Cloetta, Abba och Göteborgskex."

http://www.smp.se/nyheter/sverige/ik...en(2985782).gm
Citera
2011-10-15, 06:12
Medlem
morkfromorks avatar
Väldigt synd, där jag bor går det inte hitta tex. knäckebröd, lakrits eller inlagd ansjovis (till janssons), och ikea har varit oasen som räddat, någon kletig polsk sill kommer jag aldrig köpa.
Citera
2011-10-15, 10:23
Medlem
morkfromorks avatar
Jag var precis till ikea, och det var en sorglig syn, i princip alla märkesvaror var borta, all öl borta, vodka och snaps fanns.

Hela fiskavdelningen är nu ikeas eget, så hela asien är nu deklarerat som katastrofalt kalleskaviar fritt.

Godiset har krympt till polly, salta fiskar och skumsvampar. Den tyska fulchokladen säljer inte som smör direkt vad jag kunde se.
Citera
2011-10-15, 10:37
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenneballongen
Finns det skagen rora??

Har vart på IKEA i åtminstone 8-10 olika Europeiska länder och har dessvärre inte httat skagenröra ännu. Men om man inte är helt tappad så kan man ju faktiskt googla receptet på skagenröra och sen prova sig fram till man hittar den perfekta balansen mellan ingredienserna.
Citera
2011-10-15, 10:48
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag var precis till ikea, och det var en sorglig syn, i princip alla märkesvaror var borta, all öl borta, vodka och snaps fanns.

Hela fiskavdelningen är nu ikeas eget, så hela asien är nu deklarerat som katastrofalt kalleskaviar fritt.

Godiset har krympt till polly, salta fiskar och skumsvampar. Den tyska fulchokladen säljer inte som smör direkt vad jag kunde se.

Trist! Förstår inte riktigt deras strategi, de borde naturligtvis ha uteslutande svenska produkter. Ikea är ju väldigt viktig för svenska producenter och de skulle väl i princip kunna kräva gratis produkter från leverantörerna - för förmånen att få exponera sig där.
Citera
2011-10-15, 10:50
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

I och för sig så är det inget nytt att IKEA har egna förpackningar på Svenska produkter,
där jag bor har vi kunnat köpa dessa produkter i ungefär 4 år parallellt med svenska märken som har nästintill identiskt innehåll.
Vad förklaringen här är när man frågar varför dom omstrukturerar så blir svaret att alt skall följa IKEAs konsert på egna varor med egna namn på dem, utan att minska på kvalitén.
( kanske det är sanningen )
I det närmaste varuhuset för mig kan vi köpa detta och även en del som är med på den svenska sidan, ja troligtvis komplett program av varor.

länk USA: http://www.ikea.com/us/en/search/?query=Swedish+food
länk Sverige: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/ca...cooking/16260/

Så det återstår att se om det blir sämre, men det bor så pass mycket Svenskar i andra länder och dessutom är det många av inhemsk befolkning som gillar Svensk mat.
IKEAs Ingvar Kamprad är mycket uppmärksammad och "hyllad" speciellt nu när han anses som troligtvis världens rikaste ( ja där är en Mexare som lär ha "lite" mer ), det står för framgångsrikt och hög kvalitet på sina varor. Ja det är så dom ser på det här.

Rullkragen
Citera
2011-10-15, 14:35
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
I och för sig så är det inget nytt att IKEA har egna förpackningar på Svenska produkter,

Om det vore så vore allt ok.

Nu är inte sillen gjord av abba, eller chokladen gjord av marabou, utan de kommer från alla möjliga länder utom just sverige.

Jag vill ha en chokladkaka av märket marabou, inte en generisk tysk fulchoklad.

ikea lurar nog många icke-svenskar att köpa grejerna, men inte mig.
Citera
2012-10-23, 10:53
Medlem
spoilers avatar
"Svenska blåbär anses ha en hög halt av nyttiga så kallade antioxidanter. Det gör att de har ett högre pris på den internationella bärmarknaden än exempelvis ukrainska och polska bär. Därför anses svenska blåbär ofta för värdefulla att kokas sylt på.

Samtidigt vill många ha sin blåbärssylt i Sverige. Men om du ska göra saft eller koka sylt så är det mer lönsamt att importera utländska bär än att använda svenska. Många i bärbranschen berättar att Ukraina, Polen och Ryssland är länder man köper blåbär från. Alltså: svenska blåbär går på export - och vi importerar blåbär till vår sylt. Men hur tydligt är det för kunderna att bären i svensk sylt ofta är importerade? På många burkar blåbärssylt står det inte var blåbären kommer ifrån. På Ikeas till exempel. På hyllan med deras blåbärssylt står det: "Blåbär växer i de svenska urskogarna."
– Den allra största delen blåbär i år, 2012, kommer från Ukraina, säger Eva Ståhl, som jobbar med hållbarhet på Ikea."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5319699
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in