2010-02-16, 10:56
Medlem
God dag! Jag behöver lite hjälp! Igår fick min pappa två stycken sms skickade från en sida på internet där man kan skicka gratis anonyma sms. Det var inga hotfulla sms men det var "information" om en person i min närhet som absolut inte stämde och avsändaren uppmanade mina föräldrar att hålla bättre koll på mig så att jag inte blev mer inblandad i hans "grejer" än vad jag redan var. Allt detta är helt osant och jag har absolut inget att dölja för någon och det har inte denna personen avsändaren syftade på heller. Sidan heter didi.se och det står att all trafik som skickas därifrån reggas så IP-numret borde ju kunna gå att spåra? Hur allvarligt måste det vara för att de ska lämna ut uppgifterna? Kan man själv (om man är duktig alltså ) spåra ett sånt här sms? Jag har inga ovänner vad jag vet och även om det inte var hotfullt så tycker jag att det är sjukt obehagligt att någon som känner mig och min pappa vill mig illa. Dessutom är allt påhitt!!

Så, hur kan man göra? Någon som varit med om något liknande?
Citera
2010-02-16, 11:01
Medlem
Brasks avatar
Skulle tro att enda sättet att få fram sån information är om den person det skrevs om polis anmäler sms:en som förtal eller liknande och på så sätt kunna gå vidare. tror inte att man privat kan få fram någon större information om det.
Citera
2010-02-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeydew
Så, hur kan man göra? Någon som varit med om något liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Brask
Skulle tro att enda sättet att få fram sån information är om den person det skrevs om polis anmäler sms:en som förtal eller liknande och på så sätt kunna gå vidare. tror inte att man privat kan få fram någon större information om det.

Den enda möjligheten att kunna spåra någonting sådant är genom att göra en polisanmälan (det skulle i så fall rubriceras som förtal). Polisen kan inte själva "anmäla" förtal, det kan enbart göras av den som blir förtalad (i det här fallet en tredje person?) om det inte "av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt".

Det skulle dock inte leda någon vart eftersom det på sin höjd är fråga om förtal av normalgraden (maxstraff är böter) vilket möjligen räcker för att få didi.se att lämna ut uppgifter till polisen men det räcker inte för att polisen ska kunna kräva ut uppgifterna från en ISP (för det krävs det att det finns fängelse på straffskalan och det gör det bara för grovt förtal och det här är inte i närheten...än).

Det är dock aldrig fel att polisanmäla brott även om det är osannolikt att det leder någonstans, dels så hamnar det i statistiken för anmälda brott så att det syns att det förekommer och dels så kan det ju hända att det redan pågår en utredning i samma ärende och då kan ytterligare uppgifter/incidenter medföra att brottsrubriceringen kan höjas.

Just i det här fallet så är det som sagt bara den som är utsatt för förtal som kan driva ärendet så hör av er till den personen och låt personen veta att ni har fått dessa SMS, det är ju inte helt osannolikt att SMSen har skickats till flera personer (större omfattning kan innebära att det kan anses som grovt förtal).

Jag antar att du är minderårig och att personen "i din närhet" också är det? Det är möjligt att det sänker ribban för om det ska anses som grovt. Vet inte hur det ligger till just här men det förekommer att åklagare, även utan direkt stöd i lagen, väljer en hårdare rubricering när det rör sig om minderåriga som utsätts för brott och det är inte osannolikt att det betraktas som en försvårande omständighet oavsett om lagen i sig gör någon skillnad för just det brottet eller inte.
Citera
2010-02-16, 12:50
Medlem
Tack för era svar! Vi ska göra en polisänmälan, helt klart!

Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Jag antar att du är minderårig och att personen "i din närhet" också är det? Det är möjligt att det sänker ribban för om det ska anses som grovt. Vet inte hur det ligger till just här men det förekommer att åklagare, även utan direkt stöd i lagen, väljer en hårdare rubricering när det rör sig om minderåriga som utsätts för brott och det är inte osannolikt att det betraktas som en försvårande omständighet oavsett om lagen i sig gör någon skillnad för just det brottet eller inte.

Hehe nej, jag är 23 och den andra personen är 21 så vi är allt myndiga båda två.
Citera
2010-02-16, 22:18
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
<text>
Två frågor:
Gäller samma regler för företag som tillhandahåller tele- och SMS-tjänster som för ISP?
Reglerna för ISP handlar väl om när de måste lämna ut IP-nr, och inte att de inte får?
Citera
2010-02-16, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Två frågor:
Gäller samma regler för företag som tillhandahåller tele- och SMS-tjänster som för ISP?
Reglerna för ISP handlar väl om när de måste lämna ut IP-nr, och inte att de inte får?

isper måste lämna ut ipn om en domstol säger det eller starffet är minst 2år. Men än sålänge finns det ingen lagg på att dom måste spara loggar snare tvärtom att dom måste skydda uppgifterna så även om dom måste lämna ut betyder det inte att dom kan

kommer dock en lag snart som EU tvingar sverige till, som gör att isp'er måste logg trafik och spara X antal tid
Citera
2010-02-16, 22:46
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfacc
isper måste lämna ut ipn om en domstol säger det eller starffet är minst 2år. Men än sålänge finns det ingen lagg på att dom måste spara loggar snare tvärtom att dom måste skydda uppgifterna så även om dom måste lämna ut betyder det inte att dom kan

kommer dock en lag snart som EU tvingar sverige till, som gör att isp'er måste logg trafik och spara X antal tid
Tack för svaret. Anledningen till min fråga är att det hela tiden talats om att ISP måste lämna ut uppgifter efter domstols-/åklagarbeslut vid rätt straffsats – aldrig att de inte får, om de själva känner för det.

Då kommer såklart följdfrågan. Tillämpas samma regler för leverantörer som erbjuder tele- och SMS-tjänster?
Citera
2010-02-16, 23:17
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Anledningen till min fråga är att det hela tiden talats om att ISP måste lämna ut uppgifter efter domstols-/åklagarbeslut vid rätt straffsats – aldrig att de inte får, om de själva känner för det.

Då kommer såklart följdfrågan. Tillämpas samma regler för leverantörer som erbjuder tele- och SMS-tjänster?

Tror inte du kan göra mycket mer. H*n har skickat ett sms bara.
Sluta stör dig över en sådan liten sak. Även fast h*n skickat till din far om din ungdomskrets.
Om det inte är sanning, så borde du inte bry dig om det. Eftersom det inte är sant.
Citera
2010-02-16, 23:37
Medlem
systems avatar
Nu är det ju inte jag som är den drabbade..
Citera
2010-02-17, 11:58
Medlem
Citat:

Ja, samma regler gäller för alla som operatörer som faller inom kategorin teleoperatörer (ISPer räknas också dit).

Det är aldrig en nackdel att polisanmäla ett brott, även om man inte förväntar sig att det ska leda någonstans. Brott som inte anmäls syns inte (de hamnar i det omtalade mörkertalet) och leder bara till att förövaren garanterat kommer undan. Brott som anmäls hamnar i sämsta fall i statistiken för ouppklarade och/eller nerlagda utredningar men även då så syns de och hjälper till att belysa eventuella problemområden vilket i förlängningen kan leda till omfördelning/utökning av resurser eller om det krävs, ny lagstiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in