2010-02-15, 23:45
Medlem
Ninjalittles avatar
Tänkte investera i en billig bokhylla, IKEA Billy, 80x210 cm och det står på IKEA:s hemsida att denna måste förankras i vägg med medföljande beslag. Nu är det så att min hyresvärd inte alls skulle tycka om ifall jag borrade hål i väggen. Står dessa stadigt även om man struntar i detta eller bör jag titta efter en annan bokhylla? Problemet är att Billy kostar 300 kr medan en som inte behöver förankras kostar närmare 3000 kr...
Citera
2010-02-15, 23:49
Medlem
Nej strunta i det, det har jag aldrig gjort och ingen bokhylla har då "ramlat" ner. Men hade jag barn hemma skulle jag nog göra det, definitivt. Det är ju bara ett förslag de ger, för säkerhets skull.
Citera
2010-02-15, 23:49
Medlem
Tråknicks avatar
IKEA vill att allt skall fästas i väggen. Detta för att slippa rubriker som "Billy mördade prisvinnande perserhona".

Har du inte barn, klåfingriga husdjur eller ett rejält snett golv alt. väggar så kommer det inte vara några problem att inte fästa hyllan.
Citera
2010-02-16, 00:05
Medlem
cineramas avatar
Har bara fäst smala cdpelare (haha) hittills. Om det står stabilt (vilket det oftast gör om det står an mot vägg) behöver man inte fästa om man inte har ungar som klättrar upp.

Mest som rekommderation om man har ungar och djur eller mycket ostadiga människor vid ev fyllerier
Citera
2010-02-16, 00:19
Medlem
Jag har inte förankrat min Billy, o känner inte att jag behöver det heller. Men som dom andra redan sagt, har du barn o så så förankra den! skall inte mycket till om dom börjar klättra i hyllan. Även om ditt golv lutar hemst mycket innåt rummet kan det vara en bra idé o förankra den.
Citera
2010-02-16, 01:48
Medlem
Tinnituss avatar
Kan bara hålla med andra, men vill bara påpeka att man får göra ett par hål i väggen för såntdär när man hyr en lägenhet, så länge man inte möblerar om en gång i veckan eller gör tusen hål :P
Tror inte en hyresvärd kan klaga på det, men kanske kan vara känsligt om du hyr i andra hand av en polare eller nått sånt.
Citera
2010-02-16, 02:15
Medlem
cineramas avatar
Ja, hyr man förstahand får man borra hål och sånt som hör till normal slitage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in