• 1
  • 2
2010-02-15, 21:42
Medlem
Hejsan, Ibland när jag kör spel t.ex som WoW,Cs,MW2 m.m så fryser datorn och jag kan inte göra något utan att hålla ner on/off knappen och starta om. Har sökt på detta problem men har verkligen inte hittat ett fix till detta. Däremot har jag fått lite information om att det kan bero på Ramen.
Har aldrig haft detta problem förut. Det bara börja hända helt slumpmässigt. Så är det någon som har haft samma problem och fixat det ? För får riktigt ryck på att det ska bara frysa och jag måste starta om ****en.
Har kört Core Temp och mina resultat är:
Core 0: 65-72*C
Core 1: 62-69*C
Core 2: 61-66*C
Core 3: 61-69*C

Kan det bero på att datorn blir förvarm och stänger av sig själv ? Eller är det något annat ?
Vill verkligen ha hjälp med detta så uppskattar alla inlägg!

Systeminformation:

Operativsystem: Windows Vista Home Preium x64 (Sationär Dator!)
Version 6.0.6002 Service Pack 2 build 6002
Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9300 @ 2.50GHz, 2500 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Installerat fysiskt minne (RAM) 4,00 GB
Tillgängligt fysiskt minne 2,49 GB
Sammanlagt virtuellt minne 8,17 GB
Grafikkort: Nvidia Geforce 9800 GT
Hårdisk: 1 TB

Om ni vill ha mer systeminformation är det bara och säga till!
Tack!
Senast redigerad av halostorm 2010-02-15 kl. 21:53.
Citera
2010-02-16, 05:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämta hem Hiren´s Boot CD och bränn ut på en CD-skiva. Utnyttja verktygen där som då möjliggör felsökningen på hårdvaran, bl.a minnet.

Kontrollerar under chassit att datorn är igentäppt av damm. Frigör dammet med en fuktig örontops samt lufttryck på burk.

Kontrollerar eventuella läckage på kondensatorerna som sitter på moderkortet.

Vad står det under eventloggen?
Citera
2010-02-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kontrollerar under chassit att datorn är igentäppt av damm. Frigör dammet med en fuktig örontops samt lufttryck på burk.
Skulle vilja tillägga att jag tror det är bättre att fukta den i någon form av teknisk sprit än vatten. Speciellt om du börjar kladda med den på någon av komponenterna. Isopropanol finns att köpa och det är relativt billigt.
Citera
2010-02-16, 08:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidereal
Skulle vilja tillägga att jag tror det är bättre att fukta den i någon form av teknisk sprit än vatten. Speciellt om du börjar kladda med den på någon av komponenterna. Isopropanol finns att köpa och det är relativt billigt.

Nu menade jag dock inte komponenterna, te.x på moderkortet. Där används tryckluft på burk som ett exempel. Örontops tas runt fläktarna, kablaget, runt om i chassit och ej direkt på någon komponent.

Jag kanske var lite otydlig, men har man lite datorkunskaper så bör detta komma fram med sunda förnuftet.
Citera
2010-02-16, 18:16
Medlem
Tack för alla svar !
Jag tog bort CoreTemp och installerade Speefan. Och jag tror problemet ligger i att det är för varmt.
GPU temperaturen är uppe i 77*C men processorns temperatur har sjunkit pga att jag tog bort allt damm inne i datorn. Men speedfan säger ändå att det är för varmt. Jag har två Asus F8000 fläktar och det står att den första är uppe i 1600-1700 Rpm och den andra i 950-970 RPM. Datorn har nu nyligen inte hängt sig på ett tag pga att jag tog bort massor av damm inne i datan men det ligger på gränsen att den ska krascha.
Så hur sänker jag temperaturn ? Måste jag köpa nya fläktar/Kylare ? Eller finns det ett annat sätt ?
Citera
2010-02-17, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halostorm
Tack för alla svar !
Jag tog bort CoreTemp och installerade Speefan. Och jag tror problemet ligger i att det är för varmt.
GPU temperaturen är uppe i 77*C men processorns temperatur har sjunkit pga att jag tog bort allt damm inne i datorn. Men speedfan säger ändå att det är för varmt. Jag har två Asus F8000 fläktar och det står att den första är uppe i 1600-1700 Rpm och den andra i 950-970 RPM. Datorn har nu nyligen inte hängt sig på ett tag pga att jag tog bort massor av damm inne i datan men det ligger på gränsen att den ska krascha.
Så hur sänker jag temperaturn ? Måste jag köpa nya fläktar/Kylare ? Eller finns det ett annat sätt ?

Vågar du dig på det så montera loss CPU-kylaren, ta bort kylpasta från fläns+processor med "kemisk ren bensin" (Apoteket) finns säkert andra medel som funkar (+ tops).

Köp "Arctic Silver" kylpasta och applicera det och använd ett plektrum eller ett gammalt plastkort (lånekort,kreditkort) osv. och applicera ett lagom lager. Inte för tunnt, inte för tjockt.

Kylpastan bör nog "härda" innan du får den bästa temperaturen men bara det du gjort (bytt kylpasta) borde inverka på temperaturen.

Kolla att CPU-kylaren sitter ordentligt och får full kontakt.

Titta i BIOS om du har ngn "Auto-Shutdown" funktion och isf. vad den temperaturen ska vara, är den aktiverad och på 70grader har du löst det.
Finns kanske någon/några processer som belastar processorn mycket?
CTRL+ALT+DELETE och titta efter CPU-förbrukning.

Edit:

Givetvis har du en "stock" kylare dvs. Intel/AMD standard ska de klara av temperaturer men det finns betydligt bättre CPU-kylare att tillgå.
Citera
2010-02-17, 19:31
Medlem
Tack för ditt svar!
Jag vågar nog inte röra något där inne som har med montering att göra eftersom jag inte är direkt en "dataexpert" och har försäkring på den så den inte ryker om jag försöker något.(Kan ju alltid lämna in datorn på reparation om jag inte lyckas fixa det)
Men jag undrar hur jag kommer in i BIOS ? :P Har hört att det är något med tex f1,f2 att göra nära man startar upp den men jag kanske har hört fel.
Citera
2010-02-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu menade jag dock inte komponenterna, te.x på moderkortet. Där används tryckluft på burk som ett exempel. Örontops tas runt fläktarna, kablaget, runt om i chassit och ej direkt på någon komponent.

Jag kanske var lite otydlig, men har man lite datorkunskaper så bör detta komma fram med sunda förnuftet.
Självklart, jag tänkte bara klargöra det så ingen får för sig att man kan tvätta datorn med vatten. I min tid inom datorservice har jag sett ett fåtal skräckexempel...

Citat:
Ursprungligen postat av halostorm
Men jag undrar hur jag kommer in i BIOS ? :P Har hört att det är något med tex f1,f2 att göra nära man startar upp den men jag kanske har hört fel.
Det står vilken knapp du ska trycka ner när du startar datorn. Ofta Delete, F12, F11, F1 eller ESC.
Citera
2010-02-18, 11:29
Medlem
Vad gjorde du när du såg temperaturerna för om det var i "idle" så betyder det att det blir varmare i spel och då är det garanterat din CPU som spökar. Tråden borde vara i hårdvaruforumet btw.
Citera
2010-02-21, 17:55
Medlem
Tror inte det var i idle men jag har funderat lite och tror inte det är pga värmen. Min kompis har några grader mer än mig och hans fläkt snurrar 300 rpm mindre och han har aldrig fått något liknande. Så har ni andra förslag om vad det kan bero på ?

I Windows Loggboken under fel har jag 6 fel som har hänt under 1 timme och det är :

Language Pack Setup
Händelse ID: 1001
Fel 2 gånger under den senaste timmen.

Event log
Händelse ID: 6008
Fel 2 gånger under den senaste timmen.

Service Control Manager Eventlog Provider
Händelse ID: 7026
Fel 1 gång under den senaste timmen.

Edit: När jag kör System Update har jag en uppdatering för Nvidia Geforce 9800 GT men när jag installerar den så blir alla färger jätte ljusa. Min bakrunds bild blir helt konstig och i tex cs när jag kommer stats så är det suddigt och ljus rött. Körde systemåterställning och nu är det normalt.
Tänkte bara säga det om det kanske är något fel på en driver eller något.
Senast redigerad av halostorm 2010-02-21 kl. 18:07.
Citera
2010-02-21, 20:30
Medlem
Sry för dubbel post(Kunde inte hitta ändra. Tror nog jag inte kan använda den 3 gånger) Men i allafall,
Är det normalt och ha 35%-60% CPU användning när man har t.ex WoW uppe ? Kollar på aktivitetshanteraren när jag har wow uppe och det är alltid över 35%. Som max var den 58% men sjönk snabbt. Min första och fjärde processor använder mest CPU, dom andra två har låga värdern.

Edit: Har googlat lite mer och ser att några säger att det är ett problem som ljudkortet orsakar. Kan det vara en av orsakerna som gör att det crashar (Sequel of death)?
Senast redigerad av halostorm 2010-02-21 kl. 21:01.
Citera
2010-02-21, 23:13
Medlem
Bookes avatar
satan vilken varm processor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto