Citat:
Ursprungligen postat av halostorm
Tack för alla svar !
Jag tog bort CoreTemp och installerade Speefan. Och jag tror problemet ligger i att det är för varmt.
GPU temperaturen är uppe i 77*C men processorns temperatur har sjunkit pga att jag tog bort allt damm inne i datorn. Men speedfan säger ändå att det är för varmt. Jag har två Asus F8000 fläktar och det står att den första är uppe i 1600-1700 Rpm och den andra i 950-970 RPM. Datorn har nu nyligen inte hängt sig på ett tag pga att jag tog bort massor av damm inne i datan men det ligger på gränsen att den ska krascha.
Så hur sänker jag temperaturn ? Måste jag köpa nya fläktar/Kylare ? Eller finns det ett annat sätt ?
Vågar du dig på det så montera loss CPU-kylaren, ta bort kylpasta från fläns+processor med "kemisk ren bensin" (Apoteket) finns säkert andra medel som funkar (+ tops).
Köp "Arctic Silver" kylpasta och applicera det och använd ett plektrum eller ett gammalt plastkort (lånekort,kreditkort) osv. och applicera ett lagom lager. Inte för tunnt, inte för tjockt.
Kylpastan bör nog "härda" innan du får den bästa temperaturen men bara det du gjort (bytt kylpasta) borde inverka på temperaturen.
Kolla att CPU-kylaren sitter ordentligt och får full kontakt.
Titta i BIOS om du har ngn "Auto-Shutdown" funktion och isf. vad den temperaturen ska vara, är den aktiverad och på 70grader har du löst det.
Finns kanske någon/några processer som belastar processorn mycket?
CTRL+ALT+DELETE och titta efter CPU-förbrukning.
Edit:
Givetvis har du en "stock" kylare dvs. Intel/AMD standard ska de klara av temperaturer men det finns betydligt bättre CPU-kylare att tillgå.