• 1
  • 2
2010-02-15, 21:20
Medlem
Jag kommer tillbringa flera månader i Iran och få pengar månadsvis till mitt konto i Sverige. Hur kan jag skicka ner dem till Iran? Visa-kort fungerar inte så jag måste kunna få ut dem i kontanter. Någon som vet vilka växelkontor som hjälpa mig? Funkar exempelvis Western Union eller liknande? Helst i Uppsala,eller i Sthlm.

Tack.
Citera
2010-02-15, 21:44
Medlem
SLANGFiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridan
Jag kommer tillbringa flera månader i Iran och få pengar månadsvis till mitt konto i Sverige. Hur kan jag skicka ner dem till Iran? Visa-kort fungerar inte så jag måste kunna få ut dem i kontanter. Någon som vet vilka växelkontor som hjälpa mig? Funkar exempelvis Western Union eller liknande? Helst i Uppsala,eller i Sthlm.

Tack.

Det vi först vill veta är, vad fan ska du göra i Iran?
Sen kan jag berätta att WU funkar utmärkt över hela världen.
Citera
2010-02-15, 23:53
Medlem
Gör det, Iran finns inte med på listan?
Citera
2010-02-16, 01:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Övrigt -> Ekonomi

/mod
Citera
2010-02-16, 08:41
Medlem
Carelesss avatar
Nu är det knepigt, då du ska till Isfahan. Hade du åkt till Teheran och haft tillgång till Internet, (vilket du visserligen kan ha i Isfahan också) hade du kunnat överföra pengar till någon iransk "exchange-företags" bankkonto i Sverige för att sedan gå till deras kontor i Teheran och hämta ut pengarna i rial.
Citera
2010-02-16, 15:26
Medlem
jr.ewings avatar
xoom.com kanske?
Citera
2010-02-16, 17:24
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jr.ewing
xoom.com kanske?
De har inga konto i Iran, de heller.

http://www.nasim.se verkar vara ett bra alternativ, om du har ett bankkonto i Iran, vilket annars inte är så svårt att fixa. Fyll i blanketten på nätet, så ringer de dig och ber dig att sätta in den motsvarande summan i SEK på deras konto. Några timmar senare har du dina pengar på ditt iranska bankkonto.

Du får ringa och prata med dem om det verkar rimligt.
Citera
2020-01-27, 18:30
Medlem
Gammal tråd! Men jag skulle vilja lyfta frågan igen! Finns det någon här som vet om hur man kan skicka pengar till en vän i iran (Isfahan)?
Citera
2020-01-27, 18:37
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasseman42
Gammal tråd! Men jag skulle vilja lyfta frågan igen! Finns det någon här som vet om hur man kan skicka pengar till en vän i iran (Isfahan)?

Vet inte hur svarta marknaden för crypto ser ut i Iran, men annars kanske Bitcoin (BTC) eller Monero (XMR) skulle funka?
Du kan iofs få lite problem för det här i Sverige.
Citera
2020-01-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Vet inte hur svarta marknaden för crypto ser ut i Iran, men annars kanske Bitcoin (BTC) eller Monero (XMR) skulle funka?
Du kan iofs få lite problem för det här i Sverige.

Tack, jag måste kolla upp det, är dåligt påläst vad det gäller crypto måste jag villigt erkänna men det kan vara något. Vad menar du med att man ev skulle kunna för problem?
Citera
2020-01-27, 20:16
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasseman42
Tack, jag måste kolla upp det, är dåligt påläst vad det gäller crypto måste jag villigt erkänna men det kan vara något. Vad menar du med att man ev skulle kunna för problem?

Du skulle kunna bli misstänkt för terrorfinansiering. I alla fall om dom på något sätt spårar transaktionen till Iran, eller om du säger det ifall dom (banken) frågar.
Kanske större risk med Monero som är anonymiserad, men samtidigt kan dom inte kartlägga vart pengarna tagit vägen.
Du skulle även kunna få en skattesmäll om du inte deklarerat dina köp samt inte längre kan visa upp dina BTC om skatteverket skulle vilja.

Edit: kanske går att köpa crypto någonstans utan kyc (know your customer, alltså att man skickat bild på sitt pass samt ansikte till handelsplatsen). Men vet ingenstans själv.
Senast redigerad av KahlanAmnell 2020-01-27 kl. 20:19.
Citera
2020-01-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Du skulle kunna bli misstänkt för terrorfinansiering. I alla fall om dom på något sätt spårar transaktionen till Iran, eller om du säger det ifall dom (banken) frågar.
Kanske större risk med Monero som är anonymiserad, men samtidigt kan dom inte kartlägga vart pengarna tagit vägen.
Du skulle även kunna få en skattesmäll om du inte deklarerat dina köp samt inte längre kan visa upp dina BTC om skatteverket skulle vilja.

Edit: kanske går att köpa crypto någonstans utan kyc (know your customer, alltså att man skickat bild på sitt pass samt ansikte till handelsplatsen). Men vet ingenstans själv.

Tack då förstår jag! Känns som om detta kan bli svårt! Handlar inte mer om 300$ för en ren humanitär sak som ett tandläkarbesök!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in