Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2012-04-08, 15:36
  #49
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Jag stör mig lite på att de knäppt kavajen fel, men annars var den snygg.
Tackar för din input, någon annan som har något att tillägga?
Citera
2017-10-28, 12:16
  #50
Medlem
CocaCola00s avatar
Kan man ha halsband till kavaj och skjorta?
Citera
2017-10-28, 12:32
  #51
Medlem
CocaCola00s avatar
Jag har en mörkblå kavaj och svarta finskor, passar en ljusros skjorta till?
Citera
2017-12-04, 13:31
  #52
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola00
Kan man ha halsband till kavaj och skjorta?

Bara om du har halsbandet INNANFÖR skjortan.

Annars ringer 70-talet, och dom vill ICKE ha sitt mode tillbaka!
Citera
2019-06-21, 20:41
  #53
Medlem
Jag har ett par svarta byxor från East West. Inte kostymbyxor, men jag skulle ändå säga att de är lite finare.

Tänkte köpa en passande kavaj för att kombinera. Några tips om vad som skulle kunna passa? Är inte alls erfaren när det kommer till detta.
Citera
2019-06-21, 20:57
  #54
Medlem
megacoolmans avatar
Intressant tråd.
Själv har jag alltid tyckt att kavajen är ett rätt meningslöst plagg.
På tok för varm att ha på inomhus, och rätt tveksam funktion som jacka utomhus.

Håller med om att det kan vara snyggt med kavaj, men obekvämt som fan.
Det blir ännu värre i kombination med ett annat meningslöst plagg, nämligen slipsen.
Citera
2019-06-24, 23:34
  #55
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Intressant tråd.
Själv har jag alltid tyckt att kavajen är ett rätt meningslöst plagg.
På tok för varm att ha på inomhus, och rätt tveksam funktion som jacka utomhus.

Håller med om att det kan vara snyggt med kavaj, men obekvämt som fan.
Det blir ännu värre i kombination med ett annat meningslöst plagg, nämligen slipsen.
Jo, det blir lätt svettigt att gå runt med en kavaj inomhus. Särskilt om man har en tjock oxfordskjorta under.
Tycker dock inte att det är obekvämt (rätt passform, alltid uppknäppt) och stilfaktorn vinner lätt över små komfortbesvär.

Kavajen har sin plats i garderoben under tidig vår och sen höst.

Varje man bör ha i alla fall en uddakavaj. Själv har jag en mörkblå i ull/polyesterblandning för övergångsperioderna och en offwhite i hampa som jag använder vid festligheter på sommaren.
__________________
Senast redigerad av lakritc 2019-06-25 kl. 00:00.
Citera
2019-06-25, 12:03
  #56
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Jag har ett par svarta byxor från East West. Inte kostymbyxor, men jag skulle ändå säga att de är lite finare.

Tänkte köpa en passande kavaj för att kombinera. Några tips om vad som skulle kunna passa? Är inte alls erfaren när det kommer till detta.
Letar också efter en svart uddakavaj. Mest för att kunna bära en lila skjorta. Har några standardmärken som jag alltid återvänder till: Esprit, Mango, McNeal och S. Oliver. De har ofta korta och okonstruerade kavajer att välja på, vilket jag uppskattar.

Av en slump så är alla tyska.
__________________
Senast redigerad av lakritc 2019-06-25 kl. 12:12.
Citera
2019-06-26, 15:03
  #57
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Jag har ett par svarta byxor från East West. Inte kostymbyxor, men jag skulle ändå säga att de är lite finare.

Tänkte köpa en passande kavaj för att kombinera. Några tips om vad som skulle kunna passa? Är inte alls erfaren när det kommer till detta.

Jag hade inte köpt en svart kavaj till då kavajen och byxorna inte kommer att matcha vilket gör att det ser ut som att du försöker ha kostym på dig men misslyckas. Jag hade nog valt en mellangrå kavaj till, eventuellt åt det mörkare hållet för att skapa lite kontrast mellan plaggen. Köp en kavaj i matchande material. Är byxorna linne, köp linnekavaj, är de i ull, köp ullkavaj.
Citera
2019-06-26, 15:18
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Jag har ganska nyligen blivit intresserad av att skaffa kavaj och för 2 helger sedan så slog jag till. Det blev en hel kostym förvisso, men den satt som en smäck och jag bara letar tillfällen att använda den. Dock kan man ju inte bara gå runt i en kavaj, så jag tänkte fråga var man kunde hitta den här fast i storlek 46-48: http://www.dress-for-less.se/tmpl/se...XcL1zgoHUT7Pkc

Jag har letat på deras hemsida och där har de en liknande fast i en mycket ljusblå färg och den tilltalar mig inte.

Annars hade jag tänkt att den här tråden skulle behandla ämnet kavajer och var man kan få tag i dem eller enbart husera vettiga diskussioner om plagget i våra hjärtan.

1. Hur tycker DU att en snygg kavaj ska se ut?
2. När kan man använda den?
3. Vad kan man ha till en kavaj? Tischa? Skjorta? Enbart väst?
4. osv...

P.s. Glöm inte bort att jag gärna tog emot hjälp gällande att hitta "min" kavaj.

1: Beror på situation och vilken klädsel du har för övrigt: Har ett antal udda kavajer och några hela kostymer. Men som gubbe med tillhörande kropp är dagens slimfit inte speciellt snyggt.
2: Närhelst man vill: Kör kostym när man är på fest: Har ett par tunnare ull kavajer när man besöker leverantörer: Kör Tweed kavaj under vår och höst som ytterplagg och har en linnekavaj när man är på sommar fest eller på resande fot i varmare klimat.
3: Skälv har jag alltid skjorta: Ibland slips och nästduk, sällan väst: Alldrig t-skorta
4: Mina tweedkavajer kan jag ha till jeans annars så vill jag ha lite snyggare byxor när jag har kavaj.
5: Jag tycker kavajen är ett yppeligt plagg när man är på resande fot med bra med fickor.
Citera
2019-08-09, 22:44
  #59
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Intressant tråd.
Själv har jag alltid tyckt att kavajen är ett rätt meningslöst plagg.
På tok för varm att ha på inomhus, och rätt tveksam funktion som jacka utomhus.

Håller med om att det kan vara snyggt med kavaj, men obekvämt som fan.
Det blir ännu värre i kombination med ett annat meningslöst plagg, nämligen slipsen.

Njaa billig polyester skit är nog varmt och obekvämt. Har du testat en kavaj i 100% ull eller linne?

De andas på helt annat sätt. Kavaj är ju för enkelt att ta på, bara slänga på sig. Tröja är ju fan de jobbigaste som finns, behöva dra den över huvudet och sabba hela frisyren samtidigt som man fastnar med armen.

Slips är ju skitsnyggt om man inte har köpt en rosa sidenslips från dressman. De som tycker slips är obekvämt har för tight skjorta. Testa knäpp din översta knapp på skjortan och inte använd slips ska du se att det är lika obekvämt. Detta löser man lätt med skräddarsydd skjorta dock.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback