2010-02-14, 23:38
Medlem
Igår på fyllan var jag arg och slog i en vägg.

Det är svullnat över halva handryggen, och jag träffade med de två yttersta knogarna. Det ser inte konstigt ut, förutom svullnaden. Jag kan röra handen till typ 75%. Smärtan är inte jättefarlig, och jag kan knyta handen, utan att det gör mer ont. Det gör ganska ont när jag trycker med tummen och pekfingret på det som är i handen näst längst ut. Ringfingrets "metacarp".

Borde jag inte skrika av smärta om benet är brutet när jag klämmer på det? Och kan man verkligen använda ett finger där ett av benen är av?

Jag vill inte söka upp läkare, eftersom jag är i utlandet och det kostar ganska mycket. Tror ni att det läker av sig själv?
Citera
2010-02-15, 00:00
Medlem
Blackmails avatar
Ta några järn så ska du se att du inte känner nått
Citera
2010-02-15, 00:08
Medlem
Plastpåses avatar
Slog en kompis på armen för några månader sedan på fyllan och fick ungefär samma symptom som du har. Gjorde inget åt det och den värsta smärtan gick bort men får ont i handen om jag belastar den fortfarande. Får någon konstig ilande smärta igenom knogarna lite då och då också. Vet inte om det kanske hade varit bäst att kolla upp den ändå
Citera
2010-02-15, 01:57
Medlem
Ok, hur lång tid tog det för dig innan svullnad och smärta lagt sig ?
Citera
2010-02-15, 10:21
Medlem
Eliza CTs avatar
Kostnad för läkarbesök i utlandet beror på om Sverige har sjukvårdskonvention med landet ifråga.
Du kan söka på det och hur det fungerar. Har du skaffat ett intyg från försäkringskassan före resan? Har du något skydd i hemförsäkringen?
Du kan ju mycket väl ha en spricka i handen som läker utan problem. Du får väl se hur det går. Men skulle det vara en fraktur med felställning så har den börjat läka fel om en vecka.
Mvh
Citera
2010-02-15, 20:51
Medlem
Ok, men borde det inte göra sjukligt hyper-ont om jag tryckte på frakturen, trots att svullnad täcker benet?
Citera
2010-02-17, 20:21
Medlem
Uppdaterar med bild, ser handen/knogen fucked ut?
http://sv.tinypic.com/r/116th0n/6
Citera
2010-02-18, 23:02
Medlem
Handen ser inte ens svullen ut? Jag har hört att det ska vara enkelt att bryta små ben i handleden utan att det gör speciellt ont. Försök linda gasbinda runt och se om smärtan oh svullnaden gå över. Sedan är det nog smart att dubbelkolla med husläkaren när du kommer hem från utlandet för att vara helt hundra på att inget är brutet.
Citera
2010-02-21, 15:46
Medlem
Ett metacarpal-ben inuti handen var brutet. Kolla alltid handen om den är svullen och ser lite konstig ut, även om det inte gör så värst ont!
Citera
2010-02-21, 21:29
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ourglace
Ett metacarpal-ben inuti handen var brutet. Kolla alltid handen om den är svullen och ser lite konstig ut, även om det inte gör så värst ont!

Behandlas det på något speciellt sätt?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in