• 1
  • 2
2010-02-14, 21:02
Medlem
jag behöver ett program för att rippa cd.
har prövat windows media player och audiograbber problemet är att ingen av dom tar med sig namnet på låten och artisten,så då sökte jag här och hittade ett annat program som heter CDex men det hittade inte änns skivan jag satte i,så nu undrar jag om nån här vet nåt bra program för att rippa cd och få med låttitel och artist.
för det är lite jobbigt att sitta och namnge alla låtar för att sen när jag lägger in dom i telefonen så står det ändå inte vad dom heter.
Citera
2010-02-14, 21:10
Medlem
trwls avatar
iTunes
Citera
2010-02-14, 21:11
Medlem
trwls avatar
annars finns det nog plug-ins till WinAmp oxå.
Citera
2010-02-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trwl
annars finns det nog plug-ins till WinAmp oxå.

vilka då till exempel och vars hittar jag dom?
Citera
2010-02-14, 22:24
Medlem
X_surfers avatar
markerar du låtarna och klickar på cddb i audiograbber så fyller den ju i namnen på artisterna och låtarna...
Citera
2010-02-14, 22:42
Medlem
nero?
Citera
2010-02-14, 23:12
Medlem
HälsingeBockens avatar
Det är ju inte säkert att artist och låtinformationen för den skiva man rippar finns i den databas där rippningsprogrammet hämtar informationen.
Detta är särskilt vanligt när man rippar udda, svenska skivor.

Om du knappar in informationen själv gäller det att du sparar den i den tag (ID3v1 eller ID3v2) som din telefon använder. (Kolla i telefonens manual)
Båda dessa taggar kan läggas till i Winamp och de sparas direkt i MP3-filen
Citera
2010-02-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Det är ju inte säkert att artist och låtinformationen för den skiva man rippar finns i den databas där rippningsprogrammet hämtar informationen.
Detta är särskilt vanligt när man rippar udda, svenska skivor.

Jag har prövat olika och ingen har den informationen isåfall
Citera
2010-04-25, 11:14
Medlem
Continental Ops avatar
aja audiograbbers cd-databas var tillräckligt stor för att hitta mina gamla 90-tals indie iaf, tydligen är jag inte så alternativ längre

Kort fråga. Håller på o fyller min nyinköpta 32 gb flash då jag smällt min gamla HD.

En samsung med emodio är det.

Har påbörjat massrippande av mina fysiska CD-skivor, tar dem i mp3 192 bitrate, velade mellan 192 o 224 och matar in o namnger i audiograbber. Sen hämtar jag omslagsbilder i emodio o sen flyttar jag över dem etappvis.

Finns det inget smidigare sätt? kollade lite på freerip o cdex innan jag kom igång.

Öerhuvudtaget är det det här med omslagen som är bökigt. Min samsung verkar rätt inkonsekvent, ibland när det ligger en sån där folder,jpg i katalogen då har det räckt med drag and drop i windows men det verkar vara rena lotteriet. Gör jag såhär så har alla omslag utom ett kommit med som bara blir svart o unknown trots att omslagsbilden syns i emodio när man hämtat den.

Lite nördigt att hålla på med omslagen eg men om man är ute i solen så underlättar det ju en hel del att se vad det är man navigerar bland
Citera
2010-04-25, 12:54
Medlem
Skogswalds avatar
CDEx och EAC är i min mening de bästa alternativen.
Båda ska utan problem kunna hämta tag data från eg. CDDB.
För att fixa korrekta tags på redan rippade mp3-filer, kolla in Mp3tag.
Även Winamp har en sådan funktion (Send to / Autotag).
Citera
2010-04-25, 13:21
Medlem
Continental Ops avatar
samsung stödjer inte AAC så jag har bedömt att det handlar om mp3 192 eller 224 eller FLAC men det sista är ju uteslutet pga storlek i en flashspelare

tror du det är nån avgörande skillnad på 192 o 224 i mp3?

det var länge sen jag gjorde nån riktig analys av ljud men jag har mest hört direkt att 128 är helt uteslutet o 192 har låtit ok men har sett forumposter som menar att det finns viktiga skillnader mellan 224 o 192 men också att 192 är den viktiga tröskeln man måste över.
Märker nu att det nog finns plats för 224 också eg.

ska kolla på länkarna du la dit, framför allt den där med tagsen
Citera
2010-04-25, 14:41
Medlem
R0ses avatar
http://www.freerip.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto