Citat:
Ursprungligen postat av mareng06
Tjennare jag är intresserad av att köpa min första lägenhet. Jag jobbar inom restaurang och nattklubb branschen i Stockholm och vill köpa en lägenhet inne i Stockholm. Men nu är frågan hur mycket får man låna om ens pappa går in som borgenär? Eller kan ens familj gå in som borgenär? alltså min mamma och pappa? Jag tjänar ca 16 000 efter skatt. Men kan tjänar mer om jag vill. Plus att jag får in ca 20 000 i månaden svart. Som mina föräldrar inte vet något om, och vill inte att de ska få reda på det heller. Så klara mig när jag köpt lägenheten är inga problem.
Men hur mycket är rilmig att man får låna? Mina föräldrar tjänar mycket bra och bor i ett "dyrt" hus i en bra kommun.
Tack för alla svar
MARENG
Det är bara banken som kan svara på hur mycket de är villiga att eventuellt låna ut.
De vill ju ha papper på hur mycket du tjänar.
Tjänar du svarta pengar kan det bli knepigt.
Det kommer ju inte att vara så att du sitter framför bankmannen och säger,
jag har typ 40 000 kr i lön och banktjänstemannen säger ok du får låna.
Har du sparat mycket pengar, mycket mer än handpenningen(åtminstone att du har några hundratusen på banken) och visar dig
kunnig,är dina chanser större att få lån på egen bedrift.
Om du ska köpa lägenhet i stan kostar det rätt mycket ,har du kollat in
kostnaden för hur mycket den får kosta?För du måste ha en egen uppfattning
om pengar.
Skulle du bara redovisa en lön på 16 000 kr och vill köpa en lägenhet för två miljoner eller mer ,väger
det tungt på hur kreditvänliga dina föräldrar är.
Precis som någon skrev innan,så kan ju dina föräldrar ha skulder,många höga egna lån,ha ställt för många kreditfrågningar för att banken ska ge sitt ok.
Mitt råd eftersom du frågar på FB är att boka en tid för diskussion om lånelöfte,med en bank då får du veta mera vad de kräver innan du skickar in ett lånelöfte.Kan även få andra tips,vad du ska tänka på inför ett köp av bostadsrätt.
Bankernas krav kan skilja sig .