2010-02-13, 22:51
Bannlyst
Eftersom jag larvade mig lite i dom andra trådarna tänkte jag vara lite mer seriöst så jag har haxxat dagens industri under natten så att ni alla kan ta och läsa denna relativt intressanta artikel.

Är inte teknisk men rätt intressant ändå

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...3BHuvudnyheter
Citera
2010-02-14, 00:49
Medlem
Hur gör man för att få jobb där? Hur tror ni de gör när de rekryterar folk?
Citera
2010-02-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panonia

Citat:
Ursprungligen postat av di.se
Fysisk närvaro på brottsplatsen underlättar *dataintrång. Ett effektivt sätt att ta sig in på ett *företag är att fejka ett affärsmöte. Brottslingens mål med mötet kan vara att lämna efter sig ett usb-minne eller en cd-skiva.

”Förr eller senare kommer någon att se det där minnet, lägga vantarna på det och stoppa in det i datorn. Folk är nyfikna, det är ungefär som att hitta en plånbok”, säger Emil Nordström.

På minnet ligger förstås ett oönskat *innehåll dolt – en trojan som *infekterar datorn. Och när den *aktiverats är för*övaren inne.

Känns ju inte som om kraven är alltför stora. Jag ponerar bara, men det är nog ett gäng grabbar som kan jättemycket om hur man hanterar pc-datorer och skulle stå som fån om någon ställde fram ett rackskåp med noder/servrar som formar ett kluster och bad dom att fixa ett problem.
Citera
2010-02-14, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panonia

Detta är bara gissningar, men jag tror att:

Man får göra sig ett namn, börja som säkerhets nisse på något konsult företag och visa vad man kan och gärna flasha på mässor och knyta kontakter.

Men jag tror inte dom annonserar efter folk på arbetsörmedlingens platsbank.

Och är du riktigt grym så vill du nog inte jobba för dom ändå, utan startar ditt eget företag och äter markanden ifrån dessa erik andersons.
Citera
2010-02-14, 03:48
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodknack
Känns ju inte som om kraven är alltför stora. Jag ponerar bara, men det är nog ett gäng grabbar som kan jättemycket om hur man hanterar pc-datorer och skulle stå som fån om någon ställde fram ett rackskåp med noder/servrar som formar ett kluster och bad dom att fixa ett problem.
Fast det är ju lite olika arbetsuppgifter? En snickare behöver inte vara bra på att måla.
Citera
2010-02-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J400d
Detta är bara gissningar, men jag tror att:

Man får göra sig ett namn, börja som säkerhets nisse på något konsult företag och visa vad man kan och gärna flasha på mässor och knyta kontakter.

Men jag tror inte dom annonserar efter folk på arbetsörmedlingens platsbank.

Och är du riktigt grym så vill du nog inte jobba för dom ändå, utan startar ditt eget företag och äter markanden ifrån dessa erik andersons.

Skulle va kul, men tror det är svårt med att ha ett eget företag, man måste ha bra kontakter och bra säljare som kan sälja in sig och skaffa kunder bland företagen. Blir svårt att som själv sälja in sig i början.
Tror ni det krävs att man har kunskaper i hur man hittar och skapar egna exploits för att få jobba där (t.ex buffer overflows)? eller är det andra kunskaper de efterfrågar, tänker de måste ju trots allt hantera okända virus som inte är allmänt kända sen tidigare.
Citera
2010-02-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Fast det är ju lite olika arbetsuppgifter? En snickare behöver inte vara bra på att måla.

Om några okända personer utför "cyberattacker" mot deras servrar så vill dom nog att personerna ska kunna kolla i deras datorsystem för att förstå hur attackerna utförts och hur det går att förhindra i framtiden.

"När sökmotorföretaget Google nyligen hotade att lämna Kina skapade det rubriker världen över. Google och ett tjugotal andra företag (som förblivit anonyma) hade blivit utsatta för avancerade cyberattacker. Angriparnas mål var kinesiska människorättsaktivisters e-postkonton."

Dom har nog egna servrar för att hantera eposten ska du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in