2010-02-13, 19:49
Medlem
iMM0s avatar
Tja alla på FB
Har ett litet problem och hoppas på att ni kan ge mig tips eller rätt ut sagt hjälpa mig:P
De är så att jag har Windows Vista Home Premium original på denna stationära datan.
Men jag började tröttna på de så jag bestämde mig att jag skulle byta till Windows XP SP2.

Så min polare sa han hade ett som funka och som jag har testat innan och de funka utmärkt.
Han installerade precis som han hade gjort innan på sin egna. Allt var frid och fröjd MEN!
När vi gick in på "Den här datorn" så ändrades diskarna. C:\ som var den stora disken innan på 350GB blev 7.60 GB istället och D:\ fick 350GB. Men innan hade jag en Recovery disk på D:\ och nu är den helt försvunnen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i och med jag inte kan ställa om den till fabriks ny som jag behöver just nu för att den ska säljas.

Har en Windows XP Recovery Disc (original) som jag hittade när jag kollade i några av min pappas datorlåda.
Skivor och dylikt till min stationära kan jag inte hitta och dom har förmodligen försvunnit under flytten.

Seriösa svar tack!
Tack på förhand.
Senast redigerad av iMM0 2010-02-13 kl. 19:51.
Citera
2010-02-17, 04:11
Medlem
Jonny666s avatar
Du har troligtvis tagit bort någon partion, har du inga viktiga filer så ta bort alla partioner i win installationen och lägg upp nya efter installation, men det finns igentligen ingen anledning att partionera en disk idag
Citera
2010-02-22, 17:34
Medlem
iMM0s avatar
okey, men jag vill ju ha tillbaka min recovery disk.
Citera
2010-03-02, 18:59
Medlem
iMM0s avatar
Okej, jag får inte ut så mycket av detta här.
Om ingen har mer svar så kan någon MOD låsa denna tråden tack.
Citera
2010-03-02, 21:08
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iMM0
Okej, jag får inte ut så mycket av detta här.
Om ingen har mer svar så kan någon MOD låsa denna tråden tack.
Du har tyvärr lyckats fucka upp din recoverypartition. Det du har att göra är att jaga fram en Vista installationsskiva och lägga tillbaka det manuellt och sedan lägga in drivrutiner som du hittar här:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...657981&lang=sv

Du använder den CD-nyckeln som du hittar på etiketten på sidan av burken. Troligtvis får du dock telefonaktivera med den. En mer avancerad metod är att använda en universell OEM-nyckel för HP och sedan installera tillhörande certifikat manuellt. Det roliga med den metoden är att det går alldeles utmärkt att uppgradera till exempelvis Ultimate och x64 då, och få en helt genuin installation utan crack eller annat. Fungerar alldeles utmärkt med andra stora OEM-tillverkare och dessutom med Windows 7 (kräver naturligtvis att det är installerat från början i någon version). Om någon är intresserad av hur man gör får ni gärna höra av er.

Ett välmenat råd: Försök aldrig att göra en "Downgrade" på en märkesmaskin om inte tillverkaren uttryckligen stöder det, om ni inte riktigt vet vad ni håller på med. Det är speciellt viktigt på bärbara med många specialfunktioner som kräver egna drivrutiner. För övrigt fungerar Vista alldeles utmärkt rätt installerat på rätt maskin.
Citera
2010-03-03, 16:18
Medlem
iMM0s avatar
Okej, ska försöka fixa fram en Original Vista skiva.
Men skulle man inte kunna ringa upp till HP och be dom skicka en Recovery skiva för just den modellen?
De borde väll egentligen funka?
Citera
2010-03-03, 17:46
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iMM0
Okej, ska försöka fixa fram en Original Vista skiva.
Men skulle man inte kunna ringa upp till HP och be dom skicka en Recovery skiva för just den modellen?
De borde väll egentligen funka?
Det borde funka.
Citera
2010-03-03, 18:16
Medlem
iMM0s avatar
Bra :P då ska jag se till att ringa upp dit:P
Men jag tror jag säger att de inte är en piratkopia xD
Tror inte dom blir så himla glada då :P
Citera
2010-03-09, 15:33
Medlem
iMM0s avatar
Så mod, den här tråden har varit riktigt död nu, så var snäll och lås denna. Får liksom inte ut något av detta...

Tack //iMM0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in