Har länge funderat över varför jpg filer på över 1MB blir mindre när man öppnar dem och sparar dem på nytt i paint?
Tex
Tar jag en bild på 1920x1080 som är 1.68MB och öppnar den med paint. Sedan väljer jag menyn och spara som och väljer en destination. Storleken på den nya filen blir då kanske 700Kb.
Vet ngn varför? för alla bildegenskaperna är ju detsamma, bara storleken som krymper?
Har länge funderat över varför jpg filer på över 1MB blir mindre när man öppnar dem och sparar dem på nytt i paint?
Tex
Tar jag en bild på 1920x1080 som är 1.68MB och öppnar den med paint. Sedan väljer jag menyn och spara som och väljer en destination. Storleken på den nya filen blir då kanske 700Kb.
Vet ngn varför? för alla bildegenskaperna är ju detsamma, bara storleken som krymper?
Bildkvaliten försämras om du sparar i jpg har väl något med det att göra
testa själv, dra ner en bild från google i 1920x1080 och se hur storleken halveras fastän kvaliteten är detsamma. bilddjupet är också detsamma, allt är samma.
testa själv, dra ner en bild från google i 1920x1080 och se hur storleken halveras fastän kvaliteten är detsamma. bilddjupet är också detsamma, allt är samma.
Bildkvaliten har alltid försämrats för mig när jag sparat en bild i jpg. Kolla noga så ser du att kvaliten är sämre än på orginal bilden.
Jag håller med att bilden försämras från andra format till jpg. Men i detta fall så är det jpg till jpg med samma bildegenskaper, dvs upplösningen 1920x1080 med 24bit bilddjup samt Våg/lod uppl. 96dpi. efter att man öppnat jpg filen i paint o sparar den på nytt har den exakt samma bild info MEN storleken halverats. fast man ser inga bildskillnader på självaste bilden. försökte jämföra men hittade inga skillnader :/
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!