Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-03, 15:05
  #637
Medlem
Vi har ingen aning om vad vi gör här vi har ingen aning om vad som finns utanför universum och varför universum finns ens. Det är det dom förösker komma på och det är långt kvar. Vad fanns innan universum? Bara tomt eller? Låter sjukt.
Citera
2011-10-03, 15:06
  #638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Universum skulle kunna innehålla en snusdosa och ändå vara oändligt.
universum innehåller flera snusdosor, sluta skriv massa skit nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Jag påstår detsamma i mitt inlägg, läs om läs rätt.

haha ni är ju roliga.

Den allmänna kunskapen om astrofysik i den här tråden är skrämmande låg jag tänker inte ens närma mig ämnet.

Men "finns det liv" så förutsätter gemene man att dom måste komma hit för att vi skulle vara så intressanta för dom. vi kanske inte ens ses som intelligent liv i andras perspektiv utan som bakterier.
Citera
2011-10-03, 15:16
  #639
Medlem
aaphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Hej.
Jag har insett att universum är ändligt.
FÖR ATT
Om universum var oändligt finns det alltså oändligt många planeter med oändligt många raser. Där för är chansen 100% att någon ras har kommit på hur man reser i superhastigheter och därför är också chansen 100% att de besöker oss hela tiden
eftersom det finns oändligt många raser?

Diskutera?


Förklara varför det skulle innebära att "chansen är 100% att någon ras har kommit på hur man reser i superhastigheter och därför är också chansen 100% besöker oss hela tiden." bara för att universum är oändligt?
Det låter orimligt.
Citera
2011-10-03, 15:16
  #640
Medlem
DirectXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Hej.
Jag har insett att universum är ändligt.
FÖR ATT
Om universum var oändligt finns det alltså oändligt många planeter med oändligt många raser. Där för är chansen 100% att någon ras har kommit på hur man reser i superhastigheter och därför är också chansen 100% att de besöker oss hela tiden
eftersom det finns oändligt många raser?

Diskutera?
Du har missuppfattat lite.. Ingen har någonsin påstått att universum är oändligt, vi bara säger det för att vi inte vet hur det fungerar. I vilket fall så är det så stort att vi inte behöver oroa oss för att det ska ta slut, inte heller kan vi räkna eller förstå hur det är.

Och även om universum nu skulle vara oändligt så finns det inte oändligt med planeter, vi har kartlagt ett område där alla stjärnorna och planeterna finns, utanför det är det bara tomrum!

Läs om gör om gör rätt!
Citera
2011-10-03, 15:27
  #641
Medlem
Trams.Det finns bara ett ställe med människor och det är på planeten jorden.
Bara för att universum är oändligt innebär det inte att det finns en spindelplanet
en fågelplanet,en gröna gubbar planet,en fiskplanet osv..

Att det skulle finnas ytterliggare en eller flera planeten jorden är bara nonsens.
Jorden är unik.Slutdiskuterat.
Citera
2011-10-03, 15:32
  #642
Medlem
Jag tror att universum är som en gummisnodd som bara töjts ut mer och mer tills den till slut snäpps av som om den vore strängen bakom ollonet
Citera
2011-10-03, 15:33
  #643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Trams.Det finns bara ett ställe med människor och det är på planeten jorden.
Bara för att universum är oändligt innebär det inte att det finns en spindelplanet
en fågelplanet,en gröna gubbar planet,en fiskplanet osv..

Att det skulle finnas ytterliggare en eller flera planeten jorden är bara nonsens.
Jorden är unik.Slutdiskuterat.

Jag antar att du skämtar. Men om så inte är fallet kan du alltid gå och köra upp huvudet i en getröv din religiösa idiot.
Liv kan dessutom vara mycket mer olikt det som finns här på jorden. Vem säger att det ens behöver vara kolbaserat...
Citera
2011-10-03, 15:58
  #644
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Hej.
Jag har insett att universum är ändligt.
FÖR ATT
Om universum var oändligt finns det alltså oändligt många planeter med oändligt många raser. Där för är chansen 100% att någon ras har kommit på hur man reser i superhastigheter och därför är också chansen 100% att de besöker oss hela tiden
eftersom det finns oändligt många raser?
Har du precis upptäckt vad lim x →0 betyder?

Skämt åsido, ytan i universum är oändlig då du direkt vid ett försök att innesluta universum i t.ex. en sfär automatiskt får en yta utanför sfären. Låt oss säga att vi är i mitten och universum tar slut X ljusår bort. Frågan som bör komma direkt är "vad finns ett ljusår längre bort?". Det som däremot är ändligt är den observerbara horisonten från expansionen som startade i big bang: http://en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe

Sen kan det vara så att det finns flera fysiska universum (alltså materia och inte tom volym) som är förlångt bort för att vi ska kunna se det.

Får man fråga varför en annan rymdvarelse som är hundratals eller tusentals ljusår bort ska besöka oss? Om de skulle klara en sådan resa så skulle de troligtvis ha husdjur som är smartare och intressantare än vi.

Citat:
Ursprungligen postat av ÄruBängEller!
Jag antar att du skämtar. Men om så inte är fallet kan du alltid gå och köra upp huvudet i en getröv din religiösa idiot.
Liv kan dessutom vara mycket mer olikt det som finns här på jorden. Vem säger att det ens behöver vara kolbaserat...
Klorbaserat hade varit intressant att se Eller varför inte ett universum byggt i antimateria? Det är ju i princip samma som vanlig materia fast motsatt laddning. Skulle vara spännande att skaka hand med en sådan varelse.
Citera
2011-10-03, 16:08
  #645
Medlem
Lingon_s avatar
Bara för att rummet är oändligt betyder det inte att massan i detsamma är oändlig, reser du tillräckligt långt ut i rymden kommer du antagligen till ett tomrum, även om det vid det här laget är ofattbart långt ifrån oss.
Citera
2011-10-03, 16:10
  #646
Medlem
Klart universum är ändligt, det är väl det de flesta tror?

Sedan Big Bang har universum bara expanderat, det har inte gått från ingenting till allting!

Enkel logik, over and out.
Citera
2011-10-03, 16:22
  #647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Hej.
Jag har insett att universum är ändligt.
FÖR ATT
Om universum var oändligt finns det alltså oändligt många planeter med oändligt många raser. Där för är chansen 100% att någon ras har kommit på hur man reser i superhastigheter och därför är också chansen 100% att de besöker oss hela tiden
eftersom det finns oändligt många raser?

Diskutera?
Oändlighet funkar inte så. Bara saker som är möjliga går mot en 100% sannolikhet i ett oändligt universum. Om att resa i superhastighet, (eller i tiden osv) är en omöjlighet så kommer det inte hända oavsett oändligheten.
Citera
2011-10-03, 16:29
  #648
Medlem
StrikerLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Hej.
Jag har insett att universum är ändligt.
FÖR ATT
Om universum var oändligt finns det alltså oändligt många planeter med oändligt många raser. Där för är chansen 100% att någon ras har kommit på hur man reser i superhastigheter och därför är också chansen 100% att de besöker oss hela tiden
eftersom det finns oändligt många raser?

Diskutera?

Men tänk om vi är den rasen som en dag reser till en annan planet först och upptäcker dom?
Behöver ju inte alltid vara "dom" som kommer hit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback