2010-02-12, 20:05
Medlem
Sugmins avatar
vet någon vart hittar drivrutiner till proliant rage xl?(opensuse)
Citera
2010-02-13, 02:14
Medlem
Alfaslangs avatar
RageXL är en ca. 1000 år gammal grafikkrets och stöddes därför av samtliga linuxdistributioner redan på medeltiden.

I klartext: du behöver inte ladda ner någon speciell drivrutin. Den installeras automatiskt i openSuSE.
Citera
2010-02-13, 11:38
Medlem
Sugmins avatar
så med andra ord jag kommer inte kunna få bort lagget?(det laggar som om när man inte har grafikkrots drivrutner)
Citera
2010-02-13, 17:19
Medlem
Alfaslangs avatar
Lägg upp hela din /var/log/Xorg.0.log någonstans där jag kan se den så ska jag kika.

Men jag vågar påstå, utan att kolla, att du kör ati-drivrutinen för ditt grafikkort.

Exakt vad är det som laggar? Att dra runt fönster och sånt? Eller, du försöker väl inte köra något i 3D på det kortet?
Citera
2010-02-13, 18:14
Medlem
Sugmins avatar
nej jag försöker inte med 3d :P
fönster laggar när jag lyttar dom
när jag flyttar muspekaren så kan den "försvinna" och sedan kommer den tbx när jag slutar röra på den.
det laggar när jag scrollar i firefox och det går jättelångsamt.

http://pastebin.com/m4618136c
Citera
2010-02-14, 13:12
Medlem
Alfaslangs avatar
Du använder redan den drivrutin som finns för ditt grafikkort.

Anledningen till att muspekaren försvinner när du rör den hastigt och när du lägger den över rörliga ytor är att ditt grafikkort antagligen inte har stöd för hårdvarupekare. Anledningen till att det laggar i största allmänhet är att kortet är stengammalt.

Kontrollera så att du inte har råkat slå igång "skrivbordseffekter." De använder OpenGL och på ditt kort så skulle det gå katastrofalt långsamt.
Senast redigerad av Alfaslang 2010-02-14 kl. 13:14.
Citera
2010-02-14, 14:48
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Du använder redan den drivrutin som finns för ditt grafikkort.

Anledningen till att muspekaren försvinner när du rör den hastigt och när du lägger den över rörliga ytor är att ditt grafikkort antagligen inte har stöd för hårdvarupekare. Anledningen till att det laggar i största allmänhet är att kortet är stengammalt.

Kontrollera så att du inte har råkat slå igång "skrivbordseffekter." De använder OpenGL och på ditt kort så skulle det gå katastrofalt långsamt.

Öh? "MACH64(0): Direct rendering disabled"

Drivrutinerna för mach64 baserade kort följer av okänd anledning inte med kärnan, så TS behöver http://dri.freedesktop.org/snapshots/

EDIT: Nej, grafikkortet är inte så dåligt att det inte kan flytta runt fönster. Jag har ett liknande mach64-kort på en gammal skitdator som kör Puppy. Enklare 3D-spel fungerar faktiskt. Bland annat GLTron med låga inställningar.

Drivrutinerna höjde frameraten i glxgears från 20 till 200.
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2010-02-14 kl. 15:00.
Citera
2010-02-14, 15:25
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Öh? "MACH64(0): Direct rendering disabled"

Kollade du anledningen till felet?

"(WW) MACH64(0): DRI static buffer allocation failed -- need at least 14437 kB video memory"

Han har 8MB på kortet.

Behöver han inte sänka upplösning och eventuellt färgdjup också för att få någon 3D-acceleration? Kanske enklare att testa det innan man börja pilla med kernelmoduler.
Citera
2010-02-15, 15:31
Medlem
Sugmins avatar
har inga skrivbordseffekter igång.

den enda jag vill är att fönsterna inte ska lagga! går det att fixa?
Citera
2010-02-15, 16:00
Medlem
andropas avatar
som alfaslang sa, testa att sänka upplösning/bitdepth, så kanske DRI kickar igång, även om det nu spelar mindre roll i ditt fall.
men som föregående talare var inne på, kortet är så gammalt att det är byggt av radiorör...

lägre upplösning = mindre data att kopiera mellan RAM och VRAM/mindre data att shuffla runt = speedup.
samma sak gäller för färgdjup.
Senast redigerad av andropa 2010-02-15 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in