2010-02-12, 19:05
Medlem
Gotts avatar
Angående infrysning av livsmedel, vid vilken temperatur håller mat som allra längst? Håller den lika länge vid -10°C som vid -30°C? Hur länge klarar sig mat vid olika temperaturer?

Finns det någon form av linjärt samband där emellan, dvs. att vid -20°C så håller det dubbelt så länge som vid -10°C? Osv.

Hur är det vid den absoluta nollpunkten, om jag fryser bröd till - 273°C, kan jag sen värma upp och och äta brödet? Är näringen bibehållen?
Citera
2010-02-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Angående infrysning av livsmedel, vid vilken temperatur håller mat som allra längst? Håller den lika länge vid -10°C som vid -30°C? Hur länge klarar sig mat vid olika temperaturer?

Finns det någon form av linjärt samband där emellan, dvs. att vid -20°C så håller det dubbelt så länge som vid -10°C? Osv.

Hur är det vid den absoluta nollpunkten, om jag fryser bröd till - 273°C, kan jag sen värma upp och och äta brödet? Är näringen bibehållen?

Bakterietillväxten vid - 10 och -30 är det inge större skillnad på. Redan vid 0 grader så är bakterietillväxten minimal. Livsmedel bryts däremot ner snabbare vid -10 än -30. Dvs. smaken förändras till det sämre.
Citera
2010-02-12, 22:57
Medlem
wääuus avatar
Som sagt så växer bakterier ganska så väldigt långsamt vid dessa temperaturer. Men mat kan bli dåligt p.g.a. att syret i luften oxiderar olika ämnen, det kan leda till att smaker försvinner eller att fett härsknar. Man brukar säga att reaktionshastigheten fördubblas för var tionde grad som man ökar tempen.
Detta gäller såklart inte vid extremt låga/höga temperaturer, och är såklart inte helt sant. Men något sånär okej approximation kanske det är.
Citera
2010-02-14, 09:26
Medlem
Gotts avatar
Thanx a lot.

Hur är det med den absoluta nollpunkten? Kan jag frysa livsmedel till -273°C och sedan tina och äta det igen?
Citera
2010-02-23, 10:11
Medlem
Gotts avatar
Finns det någon som i teorin skulle kunna förklara hur det skulle gå att frysa ned t ex en Skogaholmslimpa till -273 °C, för att sedan tina den till rumstemperatur och äta den? Skulle det gå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in