Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-27, 19:32
Medlem
Tja! sitter och pysslar med detta i skrivande stund.

Under post 3.2.1 (minstefradraget) lyckades jag trycka på feil knapp, vilket gjorde att mitt minstefradrag som redan stod inskrivet ströks över, samtidigt som siffran 0 dök upp. Detta var rätt klantigt, då jag inte har någon önskan att krångla med att ändra minstefradraget.

1: spelar detta någon roll?
2: Hur ändrar jag detta, så att mitt ursprungsbelopp kommet tillbaka, utan att vara överstruket?
3: ifall det ej går att ångra, tror folket då att det fungerar att skriva i övriga upplysningar att det hela var en konsekvens av klantighet?
Citera
2011-04-28, 16:51
Medlem
Tsigalkos avatar
jobbade i norge jan till april 2010 och betalade 50 % skatt hur skall jag göra då??
Citera
2011-04-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsigalko
jobbade i norge jan till april 2010 och betalade 50 % skatt hur skall jag göra då??

Antar att du inte skall göra något annat än att fylla i nummer 3.3.7 i Selvangivelsen på internet och där skriva i 10% av din bruttolön, klicka okej, och så ska det ju lösa sig själv. De bör korrigera det där andra åt dig automatiskt
Citera
2011-04-28, 23:59
Medlem
Jag har själv gjort mitt 10% standardavdrag och skickat in.. men kan för livet inte se var det står hur mycket jag ska betala/få tillbaks?

där det står siffror är lön, formue/gjeld, minstefradrag i egen inntekt, 10% standardfradrag... Och till sist en SUMMERING där det står Alminnelig inntekt och Netto :/ Ingen stans ser jag pengar tillgodo eller pengar skyldig... tacksam för svar
Citera
2011-04-30, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wikus
Postade i en annan tråd men inlägget skulle passa bättre här. Skrev i en annan tråd:

--------
Har sökt information angående pendlare och dubbelbosättning. Är dock lite osäker vad som gäller.

Kommer att vara i Sverige 3 dagar i veckan. Pendlar 3000mil om året.

Vad jag kan se skall man räkna så här:

1,5 x 30000km = 45000kr (-13700kr)

Sen kan man tydligen få "kost-pengar" om man pendlar, ligger på 189kr/dag

Med andra ord blir det ca 33000kr om året i "kost/mat" pengar.

Kollar man vidare så är det möjligt att få tillbaks hyran om man har en bostad i Sverige. Har en bostadsrätt som jag helst inte vill sälja.

7000kr (hyran i Norge) x 12 månader = 84000kr tillbaks på skatten

Summering = 31300 + 33000 + 84000 = 148300kr tillbaks på skatten.

Summan är ju helt upp mot väggarna, men kollar på norska skatteverkets hemsida är det fullt möjligt.
Nån som har erfarenhet av detta? Dvs av pendlar/kost/dubbelbosättning ?

Ja men du får ju inte tillbaka allt du betalar i hyra!!! Såsom du räknar gör ju det att staten betalar hela din hyra Jag är iofs inget skatte-geni men dom 7000 du betalar hyra för varje månad ska du få skatteavdrag för.... så om du tjänar 27000 i månaden så ska du få avdrag för 7000 som din arbetsgivare drar skatt för på direkten...
Citera
2011-05-03, 23:33
Medlem
erikps avatar
Hej hej, jag har tydligen missförstått en grej med det här tror jag. Läste igen broshyerna man får på skatteetaten om pendlarfradrag. Missade dock en viktig grej som gör att jag inte klassas som pendlare och därmed så gills inte mina avdrag. Det jag gjort är för hemresor och merkostnad för kost- totalt blev det avdrag för ca 50 000. Vad händer när dom kollar upp det här? Är det bättre att ringa till etaten och säga att jag gjort fel och bara ta standardavdraget istället. Pallar inte att det ska bli en massa tjafs och jag blir straffansvarig som det så fint står i papprerna man får.
Citera
2011-05-07, 21:51
Medlem
shanghais avatar
Skickar skattetaten ett utbetalningskort till hemadressen om jag inte uppgivit något kontonummer?
Citera
2011-05-22, 20:05
Medlem
Min deklaration har inte kommit dit den ska, alt. bortslarvad (ej av mig). Har efter det inte brytt mig vidare mycket om det, men nu funderat om jag överhuvud kan göra något åt det ? Finns det ngn chans att man kan be om att få en ny utskickad. Eller är det bara att ta smällen ?
Citera
2011-05-23, 18:36
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Skickar skattetaten ett utbetalningskort till hemadressen om jag inte uppgivit något kontonummer?

De skickar en check som går via Nordea bank där den blir omgjort till svenska kronor, och sedan hem till dig så att du kan casha ut den på din egna bank.
Citera
2011-06-11, 14:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om man bara har studerat i Sverige, med csn, men jobbat i norge över sommaren, har man tjänat mer än 90% i norge då? Eller är CSN lön?
Citera
2011-06-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Om man bara har studerat i Sverige, med csn, men jobbat i norge över sommaren, har man tjänat mer än 90% i norge då? Eller är CSN lön?

Ja, eftersom studiebidrag+lån inte räknas som inkomst så är 90% av din inkomst under 2010 från Norge.

Det är lite olika utbetalningsdatum på skatteoppgjoret ser jag

"Når skattekontoret har behandlet selvangivelsen din, får du et skatteoppgjør. Skatteoppgjøret kommer enten 24. juni, 17. august, 14. september eller 19. oktober."

Är det i princip så att ju mer man har "ändrat" desto större är chansen att man får pengarna utbetalda vid senare datum?

T.ex. om man bara har godkänt så får man pengarna 24 juni, om man har valt standardfradrag får man 17 augusti osv? Någon som kan bekräfta datum efter mån av ändringar från förra året? Vore ju sjysst att veta så man kan planera sin sommar lite!
Citera
2011-07-21, 22:55
Medlem
Victoriouss avatar
Jag gjorde massa avdrag på hemresor osv. Men har inte alla kvitton osv på det så jag undrar om det går att göra ett standard fradrag istället? För fick brev utav skatteetaten och dom ville ha dokumentation.

Har massa polare som gjort en massa såna avdrag utan att behöva dokumentera det, så jag gjorde en chansning helt enkelt och trodde att det skulle gå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in