2010-02-12, 14:51
Medlem
Mr.Sanders avatar
Hej
Jag tänkte det var dags att dra igång årets tråd för alla oss som jobbade i Norge i fjol och kommer falla offer för den sk "Selvangilvelsen" (deklarationen) inom kort.
Hemsidan för all info ni behöver är www.skatteetaten.no.

Jag har klippt in och kommenterat lite viktig info från sidan här:
Pliktighet att betala skatt i Norge

Deklaration

Begränsad skattepliktighet

Standardavdrag (obs. viktigt!)

Grundavdrag

Skattepliktig som bosatt i Norge

Skatteuppgörelse

Jag kan hjälpa med översättning om det är nåt ni inte förstår.
För övrigt: ställ frågor så kan vi hjälpas åt.

Mvh Sander

Edit: antar att detta inte kommer vara så jätteaktuellt förrens 22 mars men för de som kommer deklarera till Norge för första gången, vill ha hjälp att få selvangivelsen elektroniskt, eller som jag själv bara vill vara ute i god tid, så kan ni redan börja läsa på nu. Det finns stora pengar att spara om man gör rätt.
Senast redigerad av Mr.Sander 2010-02-12 kl. 15:46.
Citera
2010-02-12, 15:46
Medlem
Bra initiativ, nu kanske vi slipper floodandet med inlägg om hur standardfradraget fungerar i varenda Norge-tråd + en handfull nystartade.
Citera
2010-02-13, 14:59
Medlem
Hej,

Är lite förvirrad över hur jag ska göra, jobbade i Norge våren 2009.
Hade tillfällig adress där, är nu hemma i Sverige.

Hur ska jag deklarera? Papperna lär ju knappast komma till sverige?
Har försökt läsa och tyda på skatteetaten.no men kommer inte fram
till något.

mvh
Citera
2010-02-14, 14:51
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozzeman
Hej,

Är lite förvirrad över hur jag ska göra, jobbade i Norge våren 2009.
Hade tillfällig adress där, är nu hemma i Sverige.

Hur ska jag deklarera? Papperna lär ju knappast komma till sverige?
Har försökt läsa och tyda på skatteetaten.no men kommer inte fram
till något.

mvh

Jag antar att du har ett skattekort? När du skaffade det angav du bokföringsaddress i Sverige och de kommer skicka det dit, förmodligen.
Jag var också osäker så jag ringde dem och de läste mkt riktigt upp min Svenska address.
Här citat från skatteetaten.no, det är bara att ringa!
Citat:
Skattekontorene er åpent for publikum: 09:00 - 15:00
Enkelte skattekontor stenger dørene 14:30
Telefontid: 08:00 -15:00

Ring gratis til Skatteetaten: 800 80 000.
For mobiltelefon gjelder egne satser. Fra utlandet: +47 22 07 70 00.
Annars kan du göra som jag och begära elektronisk deklaration, löser ju alla problem.
I mitt första inlägg hittar du hemsidan där du anmäler dig för e-deklaration. Om du behöver hjälp med det är det bara att säga till. Notera att du behöver PIN-koder.
Citera
2010-02-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Jag antar att du har ett skattekort? När du skaffade det angav du bokföringsaddress i Sverige och de kommer skicka det dit, förmodligen.
Jag var också osäker så jag ringde dem och de läste mkt riktigt upp min Svenska address.
Här citat från skatteetaten.no, det är bara att ringa!

Annars kan du göra som jag och begära elektronisk deklaration, löser ju alla problem.
I mitt första inlägg hittar du hemsidan där du anmäler dig för e-deklaration. Om du behöver hjälp med det är det bara att säga till. Notera att du behöver PIN-koder.

Japp, har skattekort. Börjar tro att dom har min svenska adress då jag beställde dessa PIN-koder från minID. Alltså kan jag deklarera hemmifrån via internet nu? I ditt inlägg om deklarationen finns en länk till e-deklaration men den verkar inte funka, eller går det inte deklarera ännu?

edit;

Du kan levere selvangivelsen elektronisk tidligst fra 23. mars. Leveringsfristen er 30. april.

:P

mvh
Citera
2010-03-09, 02:36
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozzeman
Japp, har skattekort. Börjar tro att dom har min svenska adress då jag beställde dessa PIN-koder från minID. Alltså kan jag deklarera hemmifrån via internet nu? I ditt inlägg om deklarationen finns en länk till e-deklaration men den verkar inte funka, eller går det inte deklarera ännu?

edit;

Du kan levere selvangivelsen elektronisk tidligst fra 23. mars. Leveringsfristen er 30. april.

:P

mvh
De är ganska duktiga på att hålla koll på våra svenska addresser faktiskt. Ja har du fått pin-koder hem så har de garanterat din address. Då behöver du ju iofs inte deklarera på internet, kan tänka mig att pappersvarianten är lite mer handgriplig om man kan välja. Jag som är i Australien nu måste dock deklarera över internet.
Jepp det är 23 mars som gäller för e-deklaration, 22 mars för pappersvarianten.
Kom ihåg standardfradraget nu!
Citera
2010-03-19, 23:49
Medlem
fragdolls avatar
Tycker det är jäkligt lurigt med Norge och deras skattesystem. Kan vara för att jag är ovan, kan vara för att det är Norge

Jag är ganska nyinflyttad. Flyttade hit 2 Januari i år och började jobbet 4:e jan.
Folkbokförde mig direkt.

Har Norsk bank och Norskt personnummer, tjänar 23.750:- i månaden. Skattar efter tabell,
Tabellnummer 7100
Lön.........Skatt......Netto
23750......6980......16770

Finns det någonting jag kan tänka på att göra nu, under detta år, för att underlätta och göra så att jag får tillbaka så mycket som möjligt av skatten? Snabb huvudräkning säger att 6980*12 månader blir 83760.

Vad kan jag praktiskt göra, i år och/eller när det är dags för deklarationen?

Tack på förhand!
Citera
2010-03-25, 03:39
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragdoll
Tycker det är jäkligt lurigt med Norge och deras skattesystem. Kan vara för att jag är ovan, kan vara för att det är Norge

Jag är ganska nyinflyttad. Flyttade hit 2 Januari i år och började jobbet 4:e jan.
Folkbokförde mig direkt.

Har Norsk bank och Norskt personnummer, tjänar 23.750:- i månaden. Skattar efter tabell,
Tabellnummer 7100
Lön.........Skatt......Netto
23750......6980......16770

Finns det någonting jag kan tänka på att göra nu, under detta år, för att underlätta och göra så att jag får tillbaka så mycket som möjligt av skatten? Snabb huvudräkning säger att 6980*12 månader blir 83760.

Vad kan jag praktiskt göra, i år och/eller när det är dags för deklarationen?

Tack på förhand!

Beroende pa hur lange du bor i Norge kan du fa det sk. Standardfradraget eller inte. Om du bor dar i mer an 183 dagar under ett ar far man det inte. Sedan ar det val upp till dig hur arlig du vill vara med detta. Vet inte vilka metoder de har for att bevisa om man bott dar eller inte. Standarfradraget ar pa 10% sa det kan handla om mycket pengar. Storleken beror cksa pa antal manader du jobbat dar; du far m tolftedelar av de 10 procenten om du jobbat dar i m manader.
Sedan om du tjanar 23'750x12=285'000kr per ar sa ar 70'350kr skattefria, jmfr svenska Grundavdraget (se spoilern med minstefradrag).
Du skall val forresten inte deklarera forenns nasta ar? Tills dess har du ju god tid till att lasa pa och fraga runt. Jag har inte stenkoll pa detta, ar bara ganska insatt. De tidigare tradarna om deklarera i Norge ar ocksa bra att lasa.

mvh Sander
Citera
2010-03-25, 04:24
Medlem
Mr.Sanders avatar
Min e-deklaration har nyss kommit. Minstefradraget ar redan ifyllt.
Sa har ser det ut dar man klickar i Standardfradraget:
http://img13.imageshack.us/img13/1313/86755309.jpg

Edit: sa da var deklarationen inskickad. Riktigt smidigt over internet, det tipsar jag er andra om! 30K har jag begart sa jag hoppas det gar igenom Kommer sitte gott till sommarn!
Senast redigerad av Mr.Sander 2010-03-25 kl. 04:54.
Citera
2010-03-25, 04:36
Medlem
Så om jag förstått det rätt.. jag bodde i Norge 2009 från jan till dec dvs mer än 183 dagar, får jag inte nyttja standardfradraget då? Har ju medvetet skattat 36 % vilket obv är för mycket så att jag ska kunna få tillbaka 10 % sen. Eller är 36 % den rätta skattesatsen om man som svensk bor där mer än 183 dagar?
Citera
2010-03-25, 05:14
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Så om jag förstått det rätt.. jag bodde i Norge 2009 från jan till dec dvs mer än 183 dagar, får jag inte nyttja standardfradraget då? Har ju medvetet skattat 36 % vilket obv är för mycket så att jag ska kunna få tillbaka 10 % sen. Eller är 36 % den rätta skattesatsen om man som svensk bor där mer än 183 dagar?
Jag bodde ocksa i Norge mer an 183 dagar forra aret men jag begar Standardfradrag anda. Bara att skylla pa dum svensk om det gar fel (trots att jag ar 100% norsk fast svensk medborgare).
Jag skattade enligt sats 7350 vilket var ca 22% tror jag, vet inte vilken du skattat fran, det beror pa hur gammal du ar och/eller vad du jobbar med tror jag. Jag vet inte helt hur det funkar nar man skattat 36%, men det verkar ju uppenbarligen vara for mycket. Kanske nagon har som sjalv skattat 36% vet hur det funkar, jag har inte gjort det sa jag vagar inte svara helt.
Citera
2010-03-25, 13:02
Medlem
Försök att inte sprida information ni inte är säkra på.

Jag har aldrig hört någonstans att standardfradraget inte får nyttjas för den som bott mer än 180 dagar. Därmed inte sagt att det inte är sant. Kolla upp källorna NOGA innan ni postar. Ofta uppstår spekulationer och det blir bara förvirrande.

Jag har hört så många olika berättelser om hur man gör avdrag hit och dit, oftast är det inte substans i något.

Relevant information finner man hos skatteetaten, så försök att länka dit och dubbelkolla information innan ni postar råd för andra.

Saxat från skattetatens hemsida:

Citat:
Fradrag for utlendinger med midlertidig opphold i Norge
Jeg er svensk og skal bo i Norge i ca 2 år fra mai 2010. Jeg har bedt om skattekort som tar hensyn til at jeg har krav på 10 prosent standardfradrag. Hvordan vet jeg at dette er riktig skattekort? Må jeg føre opp standardfradraget i selvangivelsen eller er det tatt med automatisk?
Svar: Du oppholder deg i Norge så lenge at du blir skattemessig bosatt her i 2010. Da kan du kreve standardfradrag på 10 prosent av brutto lønnsinntekt i 2010 og 2011. Standardfradraget erstatter fradrag for kostnader til arbeidsreiser, merkostnader ved opphold utenfor hjemmet, gjeldsrenter mv. Fradraget er begrenset oppad til kr. 40 000. (Hadde du kommet til Norge i august 2010 ville du vært begrenset skattepliktig i Norge i 2010. Da kunne du kreve standardfradrag i 2010 som begrenset skattepliktig og i 2011 - 2012 som bosatt.)

Det er utarbeidet særskilte trekktabeller som tar hensyn til et standardfradrag på 10 prosent. Disse tabellene har nummer 6300, 6350, 6400, 6450, 6500, 6550, 6600, 6650, 6700, 6800, 7300, 7350, 7400, 7450, 7500, 7550, 7600, 7650, 7700 og 7800. Det fremgår av skattekortet hvilken tabell som skal benyttes. Når du fyller ut selvangivelsen, må du velge om du vil føre opp fradrag for faktiske kostnader, eller kreve standardfradrag. Velger du standardfradraget, må du selv beregne fradraget og føre det i selvangivelsen.
//K
Senast redigerad av goodfidelity 2010-03-25 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in