• 1
  • 2
2010-02-12, 09:32
Medlem
Läget är att i vår brf (ca 100 lägenheter, byggt för ca 10 år sedan) så har vi ett
ComHem-nät.
ComHem drog coax "gratis" mot exklusivitet i ett antal år.
Via denna coax kan man få TV, internet och telefoni.

Många i föreningen är negativa mot ComHem, och vi börjar titta på alternativ.
Tele2 var här, och säger så här:
"Vi bygger ett CAT6-nät (också "gratis") mot exklusivitet i 4 år"
Via detta nät erbjuder man samma som ComHem, d.v.s. TV, Internet och telefoni
Dom drar nätet parallellt med ComHem, och varje medlem kan ta eget beslut.
Föreningen måste inte garantera något mot Tele2.

Finns det alternativ?
Är det fel att dra koppartråd nu? Kanske skall man satsa på fiber till varje lgh?
Kanske skall föreningen dra/bekosta ett nytt nät själva och stå fria mot operatörerna?

Stokab har i somras dragit fiber i gatan alldeles utanför.

/T
Citera
2010-02-12, 10:56
Medlem
KillerMonkeys avatar
Hej!

Alltså CAT6 kabel är ju en vanlig nätverkskabel som används vid fiber installationer. Det som menas med att ni drar in fiber till huset är ju egentligen att de drar fiber till själva huset och sätter då in en fiberkonverter t.ex. i källaren. Från denna drar de sedan CAT6 kablar till alla lägenheter. De drar alltså inte in själva fibern till varje lägenhet då det skulle vara meningslöst då troligtvis ingen kan koppla in fiber i deras datorer/routrar/switchar.

Så det låter ju faktiskt som att Tele2 erbjuder sig att dra in fiber i eran fastighet. ADSL går ju via vanliga kopparnätet så då skulle de inte behöva dra några kablar i huset.
Citera
2010-02-12, 11:26
Medlem
Fiber är bättre på långa avstånd. I ett vanligt lägenhetshus fungerar det utmärkt med koppar. Det går ju ändå att köra 1000megabit vilket är 10ggr mer än vad någon standardleverantör erbjuder idag.

Då jag bodde i villa drog vi fiber ända in i huset. Sedan satt det en fiberkonverter på väggen där fibern kom in som gjorde om den till vanliga TP anslutningar. Anledningen var såklart att det var långa avstånd till kopplingsskåpen och koppar gick därför bort.
Citera
2010-02-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Fiber är bättre på långa avstånd. I ett vanligt lägenhetshus fungerar det utmärkt med koppar. Det går ju ändå att köra 1000megabit vilket är 10ggr mer än vad någon standardleverantör erbjuder idag.

Då jag bodde i villa drog vi fiber ända in i huset. Sedan satt det en fiberkonverter på väggen där fibern kom in som gjorde om den till vanliga TP anslutningar. Anledningen var såklart att det var långa avstånd till kopplingsskåpen och koppar gick därför bort.

Ok; min tanke var att om man nu drar ett nytt nät som på sikt ersätter ComHem:s coax så skall det ju vara rimligt framtidssäkert.
Men kanske är ett CAT6 tillräckligt kapabelt för att klara den överskådliga framtiden.
Jag vet ju också att det idag i princip inte finns någon konsument-elektronik (fr.a. PC) som kan ansluta fiber direkt, utan det är koppartråd som gäller.

/T
Citera
2010-02-12, 12:55
Medlem
KillerMonkeys avatar
Alltså det man kallar för fiber idag är ju bara att fibern är kopplad in till huset och att man sedan drar en CAT6 kabel ut till datorerna. Finns nog inget bostadshus som har fiberanslutning direkt i lägenheterna.

Så man kan alltså säga att ni får "fiber" om du förstår vad jag menar?
Citera
2010-02-12, 13:28
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerMonkey
Alltså det man kallar för fiber idag är ju bara att fibern är kopplad in till huset och att man sedan drar en CAT6 kabel ut till datorerna. Finns nog inget bostadshus som har fiberanslutning direkt i lägenheterna.

En av Sveriges största bostadsrättsföreningar (brf Fredhäll) har fiber in i lägenheterna, konverter i lägenheten.
Citera
2010-02-12, 13:31
Medlem
KillerMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
En av Sveriges största bostadsrättsföreningar (brf Fredhäll) har fiber in i lägenheterna, konverter i lägenheten.

Okej. Inte för att jag tror att man tjänar någon hastighet på det då CAT6 klarar av 100mbit utan några som helst problem.
Citera
2010-02-12, 13:36
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:

Många stadsnät kör fiber direkt till lägenheterna/villorna, och sätter en fiberconverter i hallen som man kopplar in router/telefon osv till.
Man kan ju såklart diskutera om det är overkill eller inte, men definitivt framtidssäkert är det ju iaf.
Det sista steget är ju fortfarande koppar, men fibern går ju hela vägen in i lägenheten.

Nackdelen är väl att det är halvdyrt att installera, och lite meckigt, men det lär ju funka skitbra.

Det roliga i samanhanget är att fiberswitchar är sjukt dyra, så iaf det stadsnätet jag jobbade med att bygga för ett par år sen hade en till fiber->kopparconverter i samlingscentralen, och sen alla kunder inkopplade in vanliga kopparswitchar.

Alltså såg det ut såhär: fibernät (stamnätet) -> vanliga switchar med kopparpatchkablar -> fiberconverter -> fiber till lägenhet/villa -> fiberconverter i hallen hos kunden.

De räknade väl med att byta ut swictharna i framtiden om hastigheten skulle höjas, och det var väl på sitt sätt en ganska smart lösning, eftersom de sen kunde dra fiber från det lilla huset som allting var uppskruvat i till ett helt bostadsområde och ha allting centralt på ett ställe om någonting strulade.
Citera
2010-02-12, 13:43
Medlem
KillerMonkeys avatar
Okej. När jag har varit med och planerat dragningar så har vi alltid valt att bara dra fram fibern till huset för att sedan dra CATx kablar inne i själva huset då vi inte direkt har sett någon fördel i dags läget med att dra fiber ändå in i lägenheterna. Kan ju dock kanske vara en fördel i framtiden men då de flesta inte ens gått över till 1gbit ännu så känns det ju som ett tag kvar innan fiber anslutningar i lägenheterna blir nödvändigt.
Citera
2010-02-12, 13:47
Medlem
Cat6 som det nu så fint heter, klarar 10gb enl tillverkaren sist jag beställde. Förtsatt samma som andra mätningar, installation enl rekommendation.

drog nät hemma med dessa.
http://www.alcadon.se/aspx/produkt/p...spx?plid=24776

så att det fanns hdmi extenders som klarar att skicka 100m på ett cat6 kablage istället för 2xcat5e, därav cat6.

/ V
Citera
2010-02-12, 14:05
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Okej. När jag har varit med och planerat dragningar så har vi alltid valt att bara dra fram fibern till huset för att sedan dra CATx kablar inne i själva huset då vi inte direkt har sett någon fördel i dags läget med att dra fiber ändå in i lägenheterna. Kan ju dock kanske vara en fördel i framtiden men då de flesta inte ens gått över till 1gbit ännu så känns det ju som ett tag kvar innan fiber anslutningar i lägenheterna blir nödvändigt.

Fördelen med att dra fiber hela vägen är att man slipper ha switchar stående i varje hus.
Är väl olika i olika hus hur krångligt det är, men drar man fiber hela vägen så behöver man bara gå till en central liten bod i mitten av bostadsområdet och låsa upp dörren, så har man rack med alla switchar och patchar, om något ska kopplas in, om det verkar vara glapp, eller om en switch krånglar.

Man får bra miljö för utrustningen, både med temperatur och elförsörjning och behöver inte ringa en vaktmästare och fixa nyckel så fort man behöver komma åt switcharna.
Man behöver inte heller oroa sig för strömspikar (tex vid åsknedslag) eller strömavbrott eller fuktskador eller att de lokala pundarna snor switchen från källaren den står i.

Att dra fiber hela vägen är ju som sagt lite meckigare och dyrare, men när man väl gjort det behöver man ju i princip aldrig sätta sin fot i husen man installerat i igen, och så fort någonting krånglar så har man allting centralt i samma lilla friggebod.
Citera
2010-02-12, 14:09
Medlem
KillerMonkeys avatar
Javisst är det smidigt. Nu hade i och för sig inte vi haft en lite friggebod med alla switchar då det hade varit tvungen att vara en väldigt stor friggebod. Men vi hade kunnat ha haft allt centralt hos oss om vi hade velat. Men som sagt så är det en kostnads fråga. Vi lägger ju ut offert (ofta till kommun, större företag eller brf:er etc.) och nästan alla väljer det billigare alternativet om de ändå kan få samma hastighet. Vi måste ju också kunna konkurrera med våra konkurrenter så vi kan ju inte "tvinga" våra potentiella kunder att bara kunna välja det dyrare alternativet.

(Ska väl säga att jag inte längre jobbar hos någon ISP så vet inte om de har ändrat det de senaste åren)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in