• 2
  • 3
2010-02-17, 11:58
Medlem
Enydrions avatar
tja, nu lär väl reglerna såsmåningom ändras (till det sämre då förmodligen) men i dagsläget så kan du handla tex en bil och då betala ett belopp motsvarande upp till 15 0000 euro i kontanter innan affären behöver börja rota i saken... så det är alltså lite lättare att bli av med kontanter när du handlar i affär...
Citera
2010-02-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Vissa här säger att de bara behöver fråga, andra att de ska se något bevis på var de kommer ifrån. Vilket stämmer?

Om man behöver visa något skriftligt, hur ska det se ut? Fick en större summa i bröllopspresent och det har jag ju inget kvitto på, vi fick bara en massa sedlar i ett kuvert. Ska givaren skriva en lapp? Tänkte använda dem till att köpa bil framöver, men är det sånt trassel kanske en säljare inte vill ta över kuvertet...

Fånigt, hur ska man då kunna göra affärer på klassiskt filmsätt, med en portfölj full med fina sedelbuntar som man öppnar och visar? Att visa upp ett kontoutdrag ger ju inte riktigt samma feeling...

Båda stämmer, bevis krävs vid större belopp eller många insättningar som ser "konstiga" ut.
Det skriftliga är inte svårt skriv ett exempel jag stött på är "Jag "Krösus Sork" ger tvåhundrabiljonersmiljoner till "Wildebeest" vid mycket stora summor kan även ett kvitto på uttaget eller ett kontoutdrag krävas där det framgår att pengarna tagits ut från ett konto.

Vad är fel på postväxlar föresten? Då slipper man allt skit och strul med mycket kontanter
Citera
2010-02-17, 22:10
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baham
Båda stämmer, bevis krävs vid större belopp eller många insättningar som ser "konstiga" ut.
Det skriftliga är inte svårt skriv ett exempel jag stött på är "Jag "Krösus Sork" ger tvåhundrabiljonersmiljoner till "Wildebeest" vid mycket stora summor kan även ett kvitto på uttaget eller ett kontoutdrag krävas där det framgår att pengarna tagits ut från ett konto.

Vad är fel på postväxlar föresten? Då slipper man allt skit och strul med mycket kontanter
Hur är det med en engångsinsättning på 50-60 000 då? Behövs bevis eller räcker det med att säga att man fått det som gåva? Är swedbank hårdare med sånt här än andra banker? Jobbar du på bank eller hur vet du detta?
Citera
2010-02-18, 00:40
Medlem
Två förslag:

1. Skaffa ett ica-kort och sätt in pengar ca 6000 åt gången.
"Du har fått pengar till mat och räkningar från din sambo."
+ Olika kassörer, flera olika butiker
Sprid dock ut insättningarna, annars kan det rapporteras till skatteverket men om det blir en "vana" på ditt konto är det inget de kommer att reagera för på banken)

2. Automatinsättning
Säger skatteverket något har du vunnit på trav alt fått en gåva
Citera
2013-03-10, 16:55
Medlem
Måste man uppge vad man ska göra med pengarna om man tar ut från eget konto också? Talade med Forex bank, och de uppger att både insättningar och uttag över 50000 måste styrkas.
Citera
2013-03-10, 23:12
Medlem
Om jag har 50000 kr som jag vill sätta in, kan de ta pengarna utan att bevisa att de kommer från olaglig verksamhet??

Jag kanske bara har samlat pengar på hög hemma och inte kan ge en bättre förklaring än så...
Citera
2013-03-10, 23:41
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Måste man uppge vad man ska göra med pengarna om man tar ut från eget konto också? Talade med Forex bank, och de uppger att både insättningar och uttag över 50000 måste styrkas.
styrka uttag? Jag tror knappas att de kan neka någon att ta ut sina pengar om han inte berättar vad han ska köpa.
Citera
2013-03-11, 08:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Personalen på Forex Bank är mycket okunniga om det mesta.
Citera
2013-03-11, 09:03
Medlem
Emmelys avatar
Citat:

En matnyttig länk som besvarar Dina frågor:

http://www.penningtvatt.se/ingen-tjanst

Citat:
Ursprungligen postat av Penningtvatt.se, Svenska Bankföreningen

Enligt penningtvättslagen får inte banken ingå någon förbindelse med eller utföra transaktioner utan att känna till syftet med kundens verksamhet. Om det inte går att utläsa syftet med affärsrelationen eller med begärd transaktion måste banken inhämta mer information.

[...]

Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen.
Senast redigerad av Emmely 2013-03-11 kl. 09:07.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in