• 1
  • 2
2010-02-12, 09:20
Medlem
Kolatonys avatar
Godmorgon

Ponera att jag vill sätta in ovanstående belopp på mitt konto i Swedbank, skulle det vara några konstigheter? För jag antar att de kommer fråga var pengarna kommer ifrån?
Räcker det med att säga att man tex sålt en bil, eller vill dem se kvitton och grejer? Borde väl inte vara några problem sålänge man inte kommer varje månad och vill sätta in 50k? Är bara en engångsinsättning det handlar om alltså.

Rör sig om svarta pengar ja, men det har ni ju redan förstått.
Senast redigerad av Kolatony 2010-02-12 kl. 09:30.
Citera
2010-02-12, 09:47
Medlem
-Mackan-s avatar
Det kan nog bli jobbigt.
Har själv inga erfarenheter men det står stort och tydligt att dem får fråga vart du fått pengarna ifrån! Och jag skulle anta att om det inte låter helt fin fint så är det nog bättre att bara kasta pengarna på något roligt! Mig kanske
Men det skulle nog vara enklare att bara försöka sätta in lite pengar kanske var tredje månad. Eller bara spendera dem på något att ha!

GLHF//-Mackan-
Citera
2010-02-12, 09:59
Medlem
Enydrions avatar
Om du istället sätter in max 10 tusen två gånger i månaden, så lär du slippa frågor och dessutom slippa legitimera dig...
Citera
2010-02-12, 10:54
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Om du istället sätter in max 10 tusen två gånger i månaden, så lär du slippa frågor och dessutom slippa legitimera dig...

Knappast...
Citera
2010-02-12, 11:13
Medlem
Enydrions avatar
tja, det går liksom en magisk gräns vid 10 tusen, över det måste du legitimera dig, och under det behöver du nästan aldrig legitimera dig, givetvis måste du då ha skrivit kontonumret du vill sätta in på och det måste vara ditt eget konto..

du kan ju alltid låta bli att ta med leg, så kan du ju i värsta fall få gå därifrån med oförrättat ärende..

och skulle inte ovanstående stämma så är det lika bra du byter bank, eller går till ett annat kontor, det finns ju en del anställda på banker som inte riktigt har alla hästarna i stallet (det är väl inget höglöneyrke direkt)
Senast redigerad av Enydrion 2010-02-12 kl. 11:16.
Citera
2010-02-12, 11:50
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mackan-
Det kan nog bli jobbigt.
Har själv inga erfarenheter men det står stort och tydligt att dem får fråga vart du fått pengarna ifrån! Och jag skulle anta att om det inte låter helt fin fint så är det nog bättre att bara kasta pengarna på något roligt! Mig kanske
Men det skulle nog vara enklare att bara försöka sätta in lite pengar kanske var tredje månad. Eller bara spendera dem på något att ha!

GLHF//-Mackan-
Ja det är nog det bästa egentligen, inte fel med lite fickpengar
Men hade ju varit smidigare att ha dem på sitt konto.
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
tja, det går liksom en magisk gräns vid 10 tusen, över det måste du legitimera dig, och under det behöver du nästan aldrig legitimera dig, givetvis måste du då ha skrivit kontonumret du vill sätta in på och det måste vara ditt eget konto..

du kan ju alltid låta bli att ta med leg, så kan du ju i värsta fall få gå därifrån med oförrättat ärende..

och skulle inte ovanstående stämma så är det lika bra du byter bank, eller går till ett annat kontor, det finns ju en del anställda på banker som inte riktigt har alla hästarna i stallet (det är väl inget höglöneyrke direkt)
Över 10 000 måste man säga vart pengarna kommer ifrån ja. Men tror inte man kan komma in 2 ggr/månad och sätta in 10 000 utan att dem börjar undra.

Men det borde ju finnas nåt smart man kan säga att pengarna kommer ifrån tycker man?
Senast redigerad av Kolatony 2010-02-12 kl. 11:52.
Citera
2010-02-12, 12:30
Medlem
SinistraMano27s avatar
Men snälla nån, vad har banken med det att göra? Om du vill sätta in 50 000 kr på kontot så ska inte de tjaffsa... säg att du ha sålt bilen och idioten betala kontan. Thats it!
Citera
2010-02-12, 13:08
Medlem
Bronx90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinistraMano27
Men snälla nån, vad har banken med det att göra? Om du vill sätta in 50 000 kr på kontot så ska inte de tjaffsa... säg att du ha sålt bilen och idioten betala kontan. Thats it!

De ställer frågorna på grund utav penningtvättslagen som började gälla från och med mars förra året.
Om han sätter in 50´ är det mycket möjligt att de begär kompletterande uppgifter, att då säga att "idioten" betalade kontant och inte kunna uppvisa ett kvitto på köpet fungerar nog inte.
Citera
2010-02-12, 13:18
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronx90
De ställer frågorna på grund utav penningtvättslagen som började gälla från och med mars förra året.
Om han sätter in 50´ är det mycket möjligt att de begär kompletterande uppgifter, att då säga att "idioten" betalade kontant och inte kunna uppvisa ett kvitto på köpet fungerar nog inte.

Det borde funka utan kvitto då bilen är registrerad, Bara att ange bilens registreringsnummer på bankens blankett så är det lugnt.
Vill skatteverket senare kolla upp det så är det bara att kolla med bilregistret.
Citera
2010-02-12, 13:23
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det borde funka utan kvitto då bilen är registrerad, Bara att ange bilens registreringsnummer på bankens blankett så är det lugnt.
Vill skatteverket senare kolla upp det så är det bara att kolla med bilregistret.
Ja men nu finns det ju ingen såld bil utan endast en massa svarta sedlar.

Men bästa är väl att sätta in småsummor under en lång tid om man vill ha in det på konto isf. Men då har man ju hellre roligt för pengarna kontant istället.
Citera
2010-02-12, 19:36
Medlem
Parkours avatar
Har hört att den "magiska" 10k gränsen sänkts till 8 för övrigt..

Dom kommer kräva underlag på vad pengarna kom ifrån, du kan inte ens komma med 20 000 utan att du visar ett kvitto, eller någon form av intyg vart pengarna kommer ifrån.
Sen finns det alltid vägar runt saker och ting, ingenting jag uppmanar dig till dock.

//P
Citera
2010-02-12, 21:51
Medlem
SinistraMano27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronx90

Okej, det var som attan. Jag trodde att banker inte brydde sig om sådant, för 50 000 kr är inte så hiskligt mycket pengar egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in