Som Vetrarmegin påpekar är exemplen du tar upp av moralisk natur. En del menar att moraliska uttryck kan vara sanna eller falska. cognitivism. Andra menar det motsatta. T ex att de är uttryck för känslor, preferenser, and what not.
http://en.wikipedia.org/wiki/Meta-ethics
Nåja. Det finns teorier för sanning som skulle kunna påstå något sådant som att en sak kan vara sant för en person men falskt för en annan. Lyckligtvis, dock, är en sådan teori motsägelsefull. Och utöver, helt oanvändbar och förvirrad.
Vad som gäller är att det som är fallet alltid föreligger. Man kan tro att det inte föreligger, och därmed säga att det inte är sant för mig, och på samma sätt kan man säga det motsatta. Men. Vad man säger i båda fallen är att man tror att något fakta föreligger. Fakta kommer inte att vara och inte vara samtidigt därför att någon tror att det är eller inte är. Så, när man säger att det är sant för mig eller det är inte sant för mig, så, säger man egentligen att man tror att det är sant eller att man tror att det inte är sant.
Detta är så grundläggande att man hamnar i olösliga problem skulle man förneka det.
Edit: En artikel jag verkligen kan rekommendera är Peter Van Inwagens "Objectivity". Realy, efter den är de som menar något annat rätt så toast.