• 1
  • 2
2010-02-11, 23:51
Medlem
monken_90s avatar
Hejsan.

är en sak jag irriterar mig på men skiter i egentligen.. ville bara se om nån vet va det är.. När jag köpte chassit satt det såna "pluppar" som man ska koppla till moderkortet så den dör när öppnar chassit.. tog bort dom genast o körde som vanligt.. allt va fridofröjd tills för nån månad sen helt plötsligt står det varje gång när jag startar datorn med röd text "your computer case has been open" i några sec sen tuggar den på som vanligt.. står alltid så :P Har inte tittat så mkt hur man kan ta bort men nån som har en aning?

Mvh (kan fota om ni vill men det hjälper väll knappast!)
Senast redigerad av monken_90 2010-02-12 kl. 00:06.
Citera
2010-02-11, 23:57
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken_90
Hejsan.

är en sak jag irriterar mig på men skiter i egentligen.. ville bara se om nån vet va det är.. När jag köpte chassit satt det såna "pluppar" som man ska koppla till moderkortet så den dör när öppnar chassit.. tog bort dom genast o körde som vanligt.. allt va fridofröjd tills för nån månad sen helt plötsligt står det varje gång när jag startar datorn med röd text "your computer case has been open" i några sec sen tuggar den på som vanligt.. står alltid så :P Har inte tittat så mkt hur man kan ta bort men nån som har en aning?

Mvh Filip (kan fota om ni vill men det hjälper väll knappast!)

Vad i helvete är det för funktion? Har aldrig hört talas om något liknande.
Citera
2010-02-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Vad i helvete är det för funktion? Har aldrig hört talas om något liknande.
Det finns på en del datorer. Tror det kan handla om att se om kunden har skruvat själv när datorn är trasig. Tippar på att det går att stänga av i BIOS, men har faktiskt aldrig forskat i saken.
Citera
2010-02-12, 00:06
Medlem
monken_90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det finns på en del datorer. Tror det kan handla om att se om kunden har skruvat själv när datorn är trasig. Tippar på att det går att stänga av i BIOS, men har faktiskt aldrig forskat i saken.

hehe köpte datorn i delar o byggde själv.. satt sånna i chassit alltså "knappar" på insidan.. men ville inte ha det såklart så dom fick gå till annat...
Har tittat i bios men kan inte hitta..
Citera
2010-02-12, 00:32
Medlem
Jag har bara läst om det där i moderkorts manualer så det är där du ska kolla först. Det var gamla moderkort och något om en jumper så börja läsa du. Glöm bios så länge för jag har aldrig sett det i bios.
Citera
2010-02-12, 00:44
Medlem
monken_90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag har bara läst om det där i moderkorts manualer så det är där du ska kolla först. Det var gamla moderkort och något om en jumper så börja läsa du. Glöm bios så länge för jag har aldrig sett det i bios.

mjo är väll så.. ingen lust att börja rota efter den dock.. konstigt om jumpern har hoppat över nu med?=) För det har inte varit så förut... mkt skummt men som sagt.. bara tänkte iaf nån visste tar ju ändå kanske 5 sec extra för datorn o starta!?!?
Citera
2010-02-12, 02:12
Medlem
Infekterads avatar
Skriv namn på chassi och moderkort så finns det större chans att du får hjälp!
Citera
2010-02-12, 02:36
Medlem
monken_90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infekterad
Skriv namn på chassi och moderkort så finns det större chans att du får hjälp!

då gäller det o komma ihåg det.. chassit kommer jag fan inte ihåg... therminaltake eller va det heter.. men det kan ju absolut inte spela nån roll? moderkort ett msi 7250
Har windows 7 Ultimate 32 bitars..
Citera
2010-02-12, 03:08
Medlem
lomloms avatar
du borde ju med lätthet kunna modifiera detta, det är med största sannolikhet en mekanisk lösning,lite tape och saken är ur världen
Citera
2010-02-12, 05:37
Medlem
Moderkorts manualen brukar man kunna ladda ned från tillverkarens hemsida och då kan man passa på och ladda ned de senaste drivrutinerna när man ändå är där.
Citera
2010-02-12, 06:21
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lomlom
du borde ju med lätthet kunna modifiera detta, det är med största sannolikhet en mekanisk lösning,lite tape och saken är ur världen
Lösningen ligger fortfarande i BIOS. TS har bara inte letat noggrannt.
Citera
2010-02-12, 06:29
Medlem
digitizes avatar
Första länken på google Tog hela (0,23 sekunder) att hitta
Citat:
Problem: Every time I start the system I get the following message:
Warning: your computer case has been opening

Solution:

Cause for the warning message is that the chassis was opened e.g. to install new hardware. This status is logged by the BIOS. To clear this BIOS Log you have to enter the BIOS setup. In the main menu you will find PC-Health, Chassis intrusion detect with three options:

* enable
* disable
* reset

Please select the reset option to clear the log file.

If you want to disable the intrusion switch permanently, just leave the connector on the mainboard open.
Senast redigerad av digitize 2010-02-12 kl. 06:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in