2010-02-11, 22:02
Medlem
jo, när jag lagar en thairätt brukar jag hacka upp morötter i julienne, vilket jag tycker är rätt tråkigt då jag inte köpt någon mandolin, detta är även det moment som tar mest tid vilket är jobbigt när man vill laga något snabbt på kvällskvisten efter jobbet.

Min fråga är därför; om jag under helgen juliennar upp ett tiotal morötter och fryser in dessa, blir det någon större kvalitetsskillnad på de färdigtillagade frysta morötterna jämfört med de man juliennar upp direkt vid matlagningen?
Citera
2010-02-11, 22:07
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
jo, när jag lagar en thairätt brukar jag hacka upp morötter i julienne, vilket jag tycker är rätt tråkigt då jag inte köpt någon mandolin, detta är även det moment som tar mest tid vilket är jobbigt när man vill laga något snabbt på kvällskvisten efter jobbet.

Min fråga är därför; om jag under helgen juliennar upp ett tiotal morötter och fryser in dessa, blir det någon större kvalitetsskillnad på de färdigtillagade frysta morötterna jämfört med de man juliennar upp direkt vid matlagningen?

Råa morötter tenderar att bli lite mjuka och vattninga om man fryser in dem som de är.
Blancherar man dem lätt är det dock inga problem.

Vet dock inte riktigt hur morötter i julienne påverkas, men det kan ju vara något liknande.
Citera
2010-02-11, 22:25
Medlem
CureMes avatar
Ja, cellstrukturen går sönder lite när man fryser in moroten, men jag tycker inte det gör något om man ska ha det i mat. Iof vill man ju ha det krispigt när man wokar. hmm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in