• 1
  • 2
2010-02-11, 18:46
Medlem
Obs! Innan ni svarar så vill jag inte höra "flottig lägenhet, gör det inte.".

Iaf, Jag vill ha en fritös. Har surrat med folk som äger fritöser som inte osar så värst mycket, inte mer än en stekpanna stekta köttbullar. Dock har dom inte kunnat svarat på vilken modell dom haft. Så nu skulle jag vilja ha hjälp av er; vilken modell (som finns att köpa på Onoff, elgiganten etc) är bäst och osar inte allt för mycket? prisklassen ska ligga på höst 1200 kr.
Citera
2010-02-11, 18:57
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Obs! Innan ni svarar så vill jag inte höra "flottig lägenhet, gör det inte.".

Iaf, Jag vill ha en fritös. Har surrat med folk som äger fritöser som inte osar så värst mycket, inte mer än en stekpanna stekta köttbullar. Dock har dom inte kunnat svarat på vilken modell dom haft. Så nu skulle jag vilja ha hjälp av er; vilken modell (som finns att köpa på Onoff, elgiganten etc) är bäst och osar inte allt för mycket? prisklassen ska ligga på höst 1200 kr.

Jag har en bosch som jag gillar - har haft tefal och moulinex tidigare, men boschen är klart vassare. Tror att det är en äldre modell av TFB1610.
Fritöser blir rätt vidriga efter ett tag oavsett hur väl man sköter dem - jag föreslår att du lägger dig i prisklassen under 600:- så kan du lättare slänga den och köpa en ny med bättre samvete. Alla fritöser osar - man bör helst köra med öppet lock för bästa resultat - har du balkong så är det en fördel.
Citera
2010-02-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har en bosch som jag gillar - har haft tefal och moulinex tidigare, men boschen är klart vassare. Tror att det är en äldre modell av TFB1610.
Fritöser blir rätt vidriga efter ett tag oavsett hur väl man sköter dem - jag föreslår att du lägger dig i prisklassen under 600:- så kan du lättare slänga den och köpa en ny med bättre samvete. Alla fritöser osar - man bör helst köra med öppet lock för bästa resultat - har du balkong så är det en fördel.

Nackdelen är att jag varken har balkong eller köksfläkt.
Citera
2010-02-11, 19:06
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Köksfönster funkar hjälpligt - du friterar inte så länge så du kan använda det på vintern också
Citera
2010-02-11, 19:26
Medlem
Direktoerns avatar
Citat:
Köp en billig fritös och lägg resten på en kolfilterlösning då?
Citera
2010-02-16, 17:17
Medlem
Tbbass avatar
denna kanske?
http://www.rusta.se/fritos_1l_900w_p90951293.html
Citera
2010-02-16, 17:54
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbbas
denna kanske?
http://www.rusta.se/fritos_1l_900w_p90951293.html

Den där är leksaksstor typ, fritera mer än motsvarande 4 bitar chicken nuggets och den är full...
Citera
2010-02-18, 13:41
Medlem
spoilers avatar
Såg en 3-litersmodell på Lidl idag för 400,-. 2100 Watt tror jag...
Citera
2010-02-18, 17:57
Medlem
Uppdaterar....

Har nu köpt en fritös för 599 kr av märket OBH-Nordica på Onoff. Funkar utmärkt, har inget filter men vad jag märkte så osade det inte mer än en stekpanna köttbullar. Finessen med denna är att den går att plocka isär i delar och lätt rengöra
Citera
2010-02-18, 19:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Uppdaterar....

Har nu köpt en fritös för 599 kr av märket OBH-Nordica på Onoff. Funkar utmärkt, har inget filter men vad jag märkte så osade det inte mer än en stekpanna köttbullar. Finessen med denna är att den går att plocka isär i delar och lätt rengöra
Det har en jävla förmåga att bli mer och mer svår att göra rent dessa fritöser.
På senare tid har jag kört gryta fast än jag har en bra 2,3l fritös.
Dock är gryta svåra hålla en exakt temp, men det går hyfsat efter lite träning.
Citera
2010-02-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det har en jävla förmåga att bli mer och mer svår att göra rent dessa fritöser.
På senare tid har jag kört gryta fast än jag har en bra 2,3l fritös.
Dock är gryta svåra hålla en exakt temp, men det går hyfsat efter lite träning.

Håller med. Fettet tycks bränna fast på något sätt och förena sig med materialet i övrigt. Min fritös har två sorters filter, men de är mer att betrakta som skämt när det gäller oset. Däremot tar de väl förhoppningsvis upp oljedimman som annars sprider sig och sätter sig på väggar och tak. Jag friterar alltså helst utomhus och på sommaren.
Sen kan jag tipsa om att färdig fryst pommes frites blir hyfsat bra i fritös - bra mycket bättre än när man gör den klar i ugn
Citera
2010-02-20, 08:20
Medlem
Squalos avatar
Moderna fritöser går att plocka isär ganska bra.

http://media.redcatsnordic.com/ellos...8/74-3824g.jpg
http://media.redcatsnordic.com/ellos...8/74-3824h.jpg

Kan inte vara några problem med att diska. Dränk den i cillit bang anti fett eller nåt. Bara man köper en som har enkel och logisk konstruktion där man kan komma åt alla hörn ordentligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in