Citat:
Ursprungligen postat av 731
Jag antar att detta betyder att de tekniskt sätt lagrar IP information...
Tack 731, var orolig att ingen skulle förstå tråden.
Så, till slutsatser avseende flashbacks anonymitet; denna är således enbart sann i relationen användare till användare. Så fort man blandar in tredje part i ekvationen är vad som helst möjligt. Inte minst risken att en admin ger ut någons ip-adress.
Kvarstående frågor för min del är: Hur många admins har tillgång till ip-adresser? Dvs hur många kan enligt eget tycke lämna ut dessa uppgifter? (oavsett vad de nu lovat att göra/inte göra.) Ytterligare så undrar jag fortfarande hur långt in i gränssnittet som ip-adresserna finns samt efter hur länge och om/eller de över huvud taget raderas?
Är självklart inte bara ute efter att klaga, utan tar upp detta enligt min personliga drift avseende anonymitet online. Har en del tankar kring hur man kan lösa problemet, men det innebär självklart kompromisser avseende hur angelägen man är att moderera forumet. Ex.vis 100% anonymitet medger självklart risken att någon använder sig av dubbla identeteter. Så vida inte man bestämmer sig för en lösning där ett script på servern löser loggning och jämförelse av ip-adresser, som sen flaggar en varning till admins vid eventuell dublett. Av säkerhetsskäl skulle även denna loggning raderas med en tidsfördröjning. Finns säkert mer praktiska lösningar, men inte vad jag kan lista ut so far. Vill här tillägga att om man nu absolut bestämt sig för att spela ut ett formum mot sig själv genom att låtsas vara flera personer, så är en ip-spärr bara en kortsiktig lösning eftersom en person lätt kan byta dator alternativt använda sig av andra lösningar så som proxy.
Påminner om att anledningen till den här trådenstarten är ANONYMITET, inget annat.