Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-11, 15:34
Medlem
aspekts avatar
Har sökt runt lite avseende ip-hanteringen på flashback.

Funnit påståenden om att inga ip har lämnats ut härifrån.

Finns det någon historik alt policy kring hanteringen av ip?

Hur långt in i gränssnitten forum-server finns adressen?

Om flashback besitter sann anonymitet så är det stort.
Citera
2010-02-11, 15:58
Medlem
Psyko-12s avatar
Snälla, använd sökfunktionen. Det finns massor av trådar om detta.
Den senaste postades tidigare denna vecka om ett scenario om en mördare som efter mordet lagt ut alla detaljer om mordet i teoretisk form för att undgå 1.04

Tråd i fråga:
Hypotetisk fråga: Mord, skulle Flashback stoppa?

Edit:
Hittade en till tråd.

En VÄLDIGT intressant & seriös fråga angående Flashback!
Senast redigerad av Psyko-12 2010-02-11 kl. 16:17.
Citera
2010-02-11, 16:31
Medlem
aspekts avatar
Jahapp. Tack för hjälpen. Men hur godtyckligt är detta egentligen? Jag menar. Var finns den faktiskta ip-hanteringen? På vilken datalagringsnivå? Om allt är kodat på ett sätt så din adress någonstans sparas så kanske det inte spelar någon roll vad flashbacks formella syn är på anonymiteten eftersom det brast redan vid hanteringen av data.

Dessutom är det precis som någon annan sa i en av de där trådarna som du länkade till. Flashback kan när som helst ändra sin policy och då kan ju vad som helst visa sig.
Senast redigerad av aspekt 2010-02-11 kl. 16:38.
Citera
2010-02-11, 17:03
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Vi har aldrig lämnat ut några användaruppgifter till tredje part, och har inga planer på att göra det heller.

Hur dessa hanteras, och hur/om de är möjliga att få fram, kan vi tyvärr inte gå in på. Vi tar anonymiteten på allvar, och tillåter inte heller att användare spekulerar i någons identitet eller alternativa konton (regel 1.06).

admin4
Citera
2010-02-11, 17:09
Medlem
aspekts avatar
Det är absolut inte omöjligt att få fram. Vet inte på vilken "nivå" du är admin, men vad du nyss skrev tolkar jag som att någon kan sitta med möjligheten att få fram enstaka användares ip. En genuin anonymitet skulle vara något i stil med teknisk omöjlighet för människor att ta fram info ur systemet. Exvis ett program som inte loggar anslutningar, alternatvt kontinuerligt raderar den lilla mängd information som tyvärr måste sparas vid nåt tillfälle (för att något som ett internetbaserat forum ska kunna fungera).

Vill egentligen inta antyda att Flashback på något sätt inte skulle vara anonymt. Menar inte att någon inblandad medvetet skulle hänga ut användare, men att teknisk begränsning, okunskap eller ovilja kan medge att tredje part med tillräcklig kraft bakom sig, ex.vis myndighet, domslut, razzia osv - kan tillföra utlämnande av uppgift eller hårdvara som leder till avslöjandet av vilken dator respektive meddelande skickats från.

Så... Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av aspekt 2010-02-11 kl. 17:17.
Citera
2010-02-12, 12:58
Medlem
731s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Vi har aldrig lämnat ut några användaruppgifter till tredje part, och har inga planer på att göra det heller.

Hur dessa hanteras, och hur/om de är möjliga att få fram, kan vi tyvärr inte gå in på. Vi tar anonymiteten på allvar, och tillåter inte heller att användare spekulerar i någons identitet eller alternativa konton (regel 1.06).

admin4

Jag antar att detta betyder att de tekniskt sätt lagrar IP information för att bland annat upptäcka dubbel konton och sånt :/

I regel 1.06 finns det ju inget som hindrar dem från att besvara oss om de sparar IP adresser eller inte, så de vill väl inte ha dålig PR.
Citera
2010-02-12, 14:09
Medlem
aspekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 731
Jag antar att detta betyder att de tekniskt sätt lagrar IP information...

Tack 731, var orolig att ingen skulle förstå tråden.

Så, till slutsatser avseende flashbacks anonymitet; denna är således enbart sann i relationen användare till användare. Så fort man blandar in tredje part i ekvationen är vad som helst möjligt. Inte minst risken att en admin ger ut någons ip-adress.

Kvarstående frågor för min del är: Hur många admins har tillgång till ip-adresser? Dvs hur många kan enligt eget tycke lämna ut dessa uppgifter? (oavsett vad de nu lovat att göra/inte göra.) Ytterligare så undrar jag fortfarande hur långt in i gränssnittet som ip-adresserna finns samt efter hur länge och om/eller de över huvud taget raderas?

Är självklart inte bara ute efter att klaga, utan tar upp detta enligt min personliga drift avseende anonymitet online. Har en del tankar kring hur man kan lösa problemet, men det innebär självklart kompromisser avseende hur angelägen man är att moderera forumet. Ex.vis 100% anonymitet medger självklart risken att någon använder sig av dubbla identeteter. Så vida inte man bestämmer sig för en lösning där ett script på servern löser loggning och jämförelse av ip-adresser, som sen flaggar en varning till admins vid eventuell dublett. Av säkerhetsskäl skulle även denna loggning raderas med en tidsfördröjning. Finns säkert mer praktiska lösningar, men inte vad jag kan lista ut so far. Vill här tillägga att om man nu absolut bestämt sig för att spela ut ett formum mot sig själv genom att låtsas vara flera personer, så är en ip-spärr bara en kortsiktig lösning eftersom en person lätt kan byta dator alternativt använda sig av andra lösningar så som proxy.

Påminner om att anledningen till den här trådenstarten är ANONYMITET, inget annat.
Senast redigerad av aspekt 2010-02-12 kl. 14:35.
Citera
2010-02-12, 14:37
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 731
Jag antar att detta betyder att de tekniskt sätt lagrar IP information för att bland annat upptäcka dubbel konton och sånt :/

I regel 1.06 finns det ju inget som hindrar dem från att besvara oss om de sparar IP adresser eller inte, så de vill väl inte ha dålig PR.

Admin har hotat att lämna ut IP nummret på någon användare i någon tråd någonstanns så jag antar att de lagras annars vet jag inte hur det skulle gå till.
Citera
2010-02-12, 15:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Admin har hotat att lämna ut IP nummret på någon användare i någon tråd någonstanns så jag antar att de lagras annars vet jag inte hur det skulle gå till.
The good 'ole days...

https://www.flashback.org/t129692
Citera
2010-02-12, 15:20
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
The good 'ole days...

https://www.flashback.org/t129692

Där är den ja då var det ordning och reda på Flashback hot om att lämna ut IP och livstidsavstängningar utan chans till amnesti den gamla goda tiden Dagens mods och admins är för mesiga
Citera
2010-02-12, 16:07
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspekt
Tack 731, var orolig att ingen skulle förstå tråden.

Så, till slutsatser avseende flashbacks anonymitet; denna är således enbart sann i relationen användare till användare. Så fort man blandar in tredje part i ekvationen är vad som helst möjligt. Inte minst risken att en admin ger ut någons ip-adress.

Kvarstående frågor för min del är: Hur många admins har tillgång till ip-adresser? Dvs hur många kan enligt eget tycke lämna ut dessa uppgifter? (oavsett vad de nu lovat att göra/inte göra.) Ytterligare så undrar jag fortfarande hur långt in i gränssnittet som ip-adresserna finns samt efter hur länge och om/eller de över huvud taget raderas?

Är självklart inte bara ute efter att klaga, utan tar upp detta enligt min personliga drift avseende anonymitet online. Har en del tankar kring hur man kan lösa problemet, men det innebär självklart kompromisser avseende hur angelägen man är att moderera forumet. Ex.vis 100% anonymitet medger självklart risken att någon använder sig av dubbla identeteter. Så vida inte man bestämmer sig för en lösning där ett script på servern löser loggning och jämförelse av ip-adresser, som sen flaggar en varning till admins vid eventuell dublett. Av säkerhetsskäl skulle även denna loggning raderas med en tidsfördröjning. Finns säkert mer praktiska lösningar, men inte vad jag kan lista ut so far. Vill här tillägga att om man nu absolut bestämt sig för att spela ut ett formum mot sig själv genom att låtsas vara flera personer, så är en ip-spärr bara en kortsiktig lösning eftersom en person lätt kan byta dator alternativt använda sig av andra lösningar så som proxy.

Påminner om att anledningen till den här trådenstarten är ANONYMITET, inget annat.
Nu svarar jag inte som expert eller moderator utan som användare:
Den informationen kommer du förmodligen inte få reda på för att skyddet runt det ska vara så starkt som möjligt. Kunskap är makt och viss kunskap kanske man då väljer att inte lämna ut.
Citera
2010-02-12, 16:56
Medlem
aspekts avatar
Alltså, det är helt ok att ha en intention om att erbjuda anonymitet. Men man bör även kunna beskriva hur denna funktion fungerar i praktiken. Om den anonymitet som diskuteras här på flashback inte tål en objektiv granskning så är det kanske inte något att ha? Jag menar, vad är det för vits med att erbjuda ett skydd för sina användare om man inte kan påvisa dess funktion? Dvs om skyddet exmeplevis enbart består kring _antagandet_ att alla admins inte vidarbefodrar användarinfo (vilket det lutar åt) säg då det istället för att komma med antydanden om att flashback skulle besitta någon slags revolutionerande digital anonymitetdesign som av säkerhetsskäl inte kan lämnas ut.

Bekräftad information hittils: Admins kan bryta anonymiteten på flashback. Skulle även vilja påstå att flashback är öppet för stöld (genom hackning) av dessa uppgifter iom det ännu obestämda lagrandet av användarinformation. Finns även en möjlighet att beslagtagandet av flashbacks hårdvara leder till utlämnandet av info.

Inte meningen att krossa någons drömmar här, försöker bara reda ut hur det egentligen ligger till. Längtar som sagt efter att bli motbevisad då sann anonymitet på internet för gemene användare ännu inte slagit igenom. Finns ju olika sätt men inte alla känner till dem. Och det är mindre bra om någon vaggas in i en tro om att vara anonym när man egentligen inte är det.
Senast redigerad av aspekt 2010-02-12 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in