2010-02-11, 09:44
Medlem
420-7/11s avatar
Jag är ganska kass på datorer(därför har jag mac) och tycker att det är smidigt att den nästan sköter sig själv med uppdateringar mm.
igår fick jag ett meddelande om att det fanns nya uppdateringar, kollade inte så noga vad det var utan gjorde som det hänvisades.

Efter uppdateringen är datorn mycket långsammare, jag kan inte ens titta på Youtube utan att det hackar, vilket jag gjort enkelt tidigare.
Jag har mobilt internet.

Finns det något jag kan göra för att få datorn att bli lika snabb som tidigare?
Citera
2010-02-11, 09:54
Medlem
Mullvadens avatar
Vilken webbläsare använder du?

Om det inte är safari: testa att använda det då. Fungerar det bättre? Om ja: kolla om det finns uppdateringar till din andra webbläsare.

Tillägg: Eller är det hela datorn som är långsammare, inte bara internet (ex. youtube)?
Citera
2010-02-11, 10:51
Medlem
420-7/11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Vilken webbläsare använder du?

Om det inte är safari: testa att använda det då. Fungerar det bättre? Om ja: kolla om det finns uppdateringar till din andra webbläsare.

Tillägg: Eller är det hela datorn som är långsammare, inte bara internet (ex. youtube)?

Tack för svaret.
Jo jag använder safari, vet inte om själva datorn blivit långsammare men allt som jag gör (Facebook mail mm) tar mycket längre tid.
Citera
2010-02-11, 12:12
Medlem
420-7/11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11
Tack för svaret.
Jo jag använder safari, vet inte om själva datorn blivit långsammare men allt som jag gör (Facebook mail mm) tar mycket längre tid.

Det går inte ens att lyssna på web radio, blir vansinnig.
Kan jag ångra uppdateringen på något sätt(vet inte vad det heter men jag fick stänga av datorn så att skärmen blev grå ett litet tag).

Eller är det något annat som ska rensas, som sagt är ny på Mac och inte kunnig på datorer.

Tacksam för tips.
Citera
2010-02-11, 12:58
Medlem
knickedickens avatar
Det kanske kan vara någon process som löper amok och stjäl kraft från processorn? Leta reda på programmet Aktivitetskontroll, som ligger i mappen Verktygsprogram (i mappen Program).

Se först till att alternativet "Visa alla processer" är valt, och kolla om det är någon process som tar många procent från processorn. (För att underlätta kan du klicka i kolumnen % processor, för att sortera i fallande ordning efter hur mycket kraft programmen tar av processorn.

Om det är någon process som tar över 80%, så posta här vad det är för något.
Citera
2010-02-11, 13:07
Medlem
420-7/11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Det kanske kan vara någon process som löper amok och stjäl kraft från processorn? Leta reda på programmet Aktivitetskontroll, som ligger i mappen Verktygsprogram (i mappen Program).

Se först till att alternativet "Visa alla processer" är valt, och kolla om det är någon process som tar många procent från processorn. (För att underlätta kan du klicka i kolumnen % processor, för att sortera i fallande ordning efter hur mycket kraft programmen tar av processorn.

Om det är någon process som tar över 80%, så posta här vad det är för något.

Tack för hjälpen.

Nej det som tar mest är safari ocgh det var bara 26% den näst största var på 11% och en bara enstaka på någon %.
Finns det något liknande som för PC med defragmentering (eller vad det heter) som sagt jag har inte gjort något (underhåll) sedan jag köpte datorn för ca 1 år sedan.
Skumt att det kom när jag uppdaterade bara.

Såg att när jag startade ett klipp (youtube) så var ca75% av processorn oanvänd, är det något problem med mitt mobila uppkoppling? det har gått bra tidigare.
Har kunnat ladda ner 5-6 klipp utan problem förut men nu hackar det med bara ett.
Senast redigerad av 420-7/11 2010-02-11 kl. 13:14.
Citera
2010-02-11, 13:28
Medlem
420-7/11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420-7/11
Tack för hjälpen.

Nej det som tar mest är safari ocgh det var bara 26% den näst största var på 11% och en bara enstaka på någon %.
Finns det något liknande som för PC med defragmentering (eller vad det heter) som sagt jag har inte gjort något (underhåll) sedan jag köpte datorn för ca 1 år sedan.
Skumt att det kom när jag uppdaterade bara.

Såg att när jag startade ett klipp (youtube) så var ca75% av processorn oanvänd, är det något problem med mitt mobila uppkoppling? det har gått bra tidigare.
Har kunnat ladda ner 5-6 klipp utan problem förut men nu hackar det med bara ett.

Sorry för att jag tog eran tid, Ringde telia och dom har tydligen ifört någon jävla gräns på 10gig/månad för mitt abonnemang. sedan sänker dom hastigheten .

Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in