2014-04-24, 15:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnaada
Såhär i valtider borde bostadsfrågan bli ett av de hetaste politika slagen där partierna har röster att vinna. Det kanske till och med skulle vara läge att bostadspartiet startar. Det parti som har den kraftfullaste konkreta planen att lösa bostadsfrågan kommer att få min röst ovavsett politisk färg. Jag har en liten etta som är belånad, men situationen relaterat till bostäder är inte hälsosm för oss medborgare eller samhället i stort.

Jag tycker att de mest oärliga i bostadsfrågan är partierna på den vänstra kanten. På dom låter det som att det bara är att bygga, men de hade inte byggt några fler bostäder än sina kollegor i alliansen, om de suttit vid rodret.

Sosseriet har lovat en "bostadsmiljard", vilket är så lite så man undrar ju varför de ens går ut med något sådant. Men alltid kan man lura någon väljare som inte kan räkna och har koll på vad byggande kostar.

Det största problemet är finansieringen. Det går inte att bygga "billiga hyresrätter", med den lagstiftning vi har idag. Och denna lagstiftning är en gammal relik från förr och har inget med alliansen att göra överhuvudtaget, vilket vänstern vill då det att låta som för att vinna billiga polititiska poänger.

Byggprocessen är en långsam process där de bostäder som byggs idag planerades för flera år sedan. Ska vi få fart på detta krävs en politisk enighet, men det kan man ju glömma eftersom vänstern och miljömupparna är emot att liberalisera denna lagstiftning. Men de talar de tyst om självfallet.
Citera
2014-04-24, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men faktiskt. Det går att alldeles utmärkt att leva på en vanlig lön i det här landet. Allt handlar om vad man prioriterar. Den absoluta majoriteten skulle utan problem kunna spara mer, men väljer att istället slänga bort pengarna på en massa onödig shopping. Men det är inte samma sak som att man har "dålig lön" som man inte kan leva på.

Jag lever i verkligheten och vet precis vad som behövs till skillnad mot vissa andra.

Folk får välja själva i min värld, men då ska man inte gnälla över att det "inte finns bostäder". När man hellre brännde pengarna på shopping och krogen.

Du förstår alltså inte problematiken alls? Ok, vi säger så här. Det finns kommunala skolor, med långa köer. Sen finns det privata dyrare skolor med tillträdde på dagen. Vad ska folk göra då? Alla kan inte betala för terminsavgiften. Men det är synd för dem, för de skulle inte brännt pengarna på en iPad eller en TV.
Citera
2014-04-24, 15:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hyreslägenheter är det definitivt brist på, oavsett läge väntar många års köande i Stockholmstrakten.
Ja men det är inte lika lång kö till nyprodutionslgh. De släpps ju nya lgh i barkarby utan kö läste jag. Mycket bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Kommunistlängorna", den var bra...
Är det en hyrestrea i Bredäng du tänker på? Konstigt att det är minst fem års kö för att få bo i en kommunistlänga, när det är så hemskt. Det där med att ledarna (?) får vältra sig i lyx vet jag inte var du läst, det är inget jag skrivit i alla fall.

Då får man väl leta sig längre ut på T-banelinjen eller kanske tänka sig att åka pendeltåg några stationer extra?

Eller så är man klok och sparar ihop till en insats på en bostadsrätt.
Citera
2014-04-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Eh, va? Hur då? Räcker inte Instegsjobb, bibehållna bidrag vid jobb och andra dumma insatser? Ska de nu ha ännu mer?
På statlig nivå är LAS och facklig makt två faktorer att attackera, på företagsnivå skulle man kunna anonymisera ansökningarna för att komma runt namnrädslan hos svenskar.

Positiv särbehandling är ingenting jag förespråkar, och håller med om att det är dumma insatser.
Citera
2014-04-24, 16:01
Bannlyst
Citat:
Att få vill anställa invandrare helt enkelt. Svenska namn går före i de flesta fall..

Ju längre man är ifrån arbetsmarknaden desto större är sannolikheten att man upplever "bostadsbristen".

Det byggs alltid bostäder för den som jobbar och kan betala för sig och så är det fortfarande...

Och ja folk har fortfarande råd att bo i bra områden med vanlig lön. Allt annat är crap och bullshit.

Det här rantet är ytterst märkligt. En ensamstående mamma med 2 barn som drar in 24 000 som förskolelärare kan alltså utan problem fixa en lägenhet i ett bra område? Vad menar du är ett bra område?
Citera
2014-04-24, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ja men det är inte lika lång kö till nyprodutionslgh. De släpps ju nya lgh i barkarby utan kö läste jag. Mycket bra!

Då får man väl leta sig längre ut på T-banelinjen eller kanske tänka sig att åka pendeltåg några stationer extra?

Eller så är man klok och sparar ihop till en insats på en bostadsrätt.

Kanon! Har du någon länk? Jag kan mycket väl tänka mig en lägenhet där, så jag ska göra ett experiment för er och signa upp direkt!

Ja, självfallet ska man leta sig ut till den mörka förorten. Så snacket om ett bra område dog där.
Citera
2014-04-24, 16:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du förstår alltså inte problematiken alls? Ok, vi säger så här. Det finns kommunala skolor, med långa köer. Sen finns det privata dyrare skolor med tillträdde på dagen. Vad ska folk göra då? Alla kan inte betala för terminsavgiften. Men det är synd för dem, för de skulle inte brännt pengarna på en iPad eller en TV.

JA det är inte synd om folk som hellre köpte en platt-tv och en ipad på avbetalning, eller brände pengar på krogen, istället för att spara till en bostadsrätt. Eller köpa en bil, vilket är rena döden för ekonomin....

Själv är jag totalt ointresserad av shopping. Det enda jag köper i princip är aktier och fonder. Och en bostad förstås, för bo behöver man alltid göra. Detta utan en speciellt hög lön.

Folk undrar hur jag har råd att bo så fint som jag gör, men det beror på att jag är en envis sparare och jag har alltid prioriterat mitt boende framför shopping. Jag är ganska säker på att fler kan göra som jag, men istället ska det gnällas om "bostadsbrist", vilket jag har svårt att förstå.

Bostadbristen finns bara i folks huvuden som ett hjärnspöke. Det finns enkla sätt att ta sig runt detta problem som jag i tråden gett förslag på.
Citera
2014-04-24, 16:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det här rantet är ytterst märkligt. En ensamstående mamma med 2 barn som drar in 24 000 som förskolelärare kan alltså utan problem fixa en lägenhet i ett bra område? Vad menar du är ett bra område?

Det är här skon klämmer. Byggandet i Sverige bygger oftast på att man är ett tvåmanshushåll med dubbla inkomster. Sedan byggs det för lite ettor pga bullerkrav (behövs minst en bullerfri sida av lgh, vilket är svårt att få till i en liten lgh) och dylikt.

I min värld är det viktigaste att det byggs lgh i olika prisklasser, men att bygga centralt och billigt för den här mamman är omöjligt som det ser ut idag.

Man skulle kunna ha extra bostadsbidrag där det behövs för att kunna möjliggöra att även den ensamma mamman har råd att bo självklart.
Citera
2014-04-24, 19:19
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Man kan t ex göra arbetsmarknaden mindre oåtkomlig för invandrare så att de bidrar (netto).
Lika galna som kommunisterna som hävdade att alla praktiska problem med kommunismen kunde löses om man bara införde ännu hårdare och mer renlärig kommunism. Problemet är aldrig teorin i sig utan att bara att den inte tillämpas tillräckligt fanatiskt och skoningslöst.

Även i andra länder har exempelvis somalier skyhög arbetslöshet trots lösare arbetsmarknadsregler.

I verkligheten ligger väl den rättvisa jämviktslönen för analfabetiska somalierna på några dollar om dagen - dvs vad somalierna faktiskt får betalt i hemlandet. Men detta kan man inte överleva på i ett i-land... Definitivt kommer inga privata aktörer bygga bostäder med den inkomsten...
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-04-24 kl. 19:25.
Citera
2014-04-24, 20:14
Bannlyst
Citat:
JA det är inte synd om folk som hellre köpte en platt-tv och en ipad på avbetalning, eller brände pengar på krogen, istället för att spara till en bostadsrätt. Eller köpa en bil, vilket är rena döden för ekonomin....

Själv är jag totalt ointresserad av shopping. Det enda jag köper i princip är aktier och fonder. Och en bostad förstås, för bo behöver man alltid göra. Detta utan en speciellt hög lön.

Folk undrar hur jag har råd att bo så fint som jag gör, men det beror på att jag är en envis sparare och jag har alltid prioriterat mitt boende framför shopping. Jag är ganska säker på att fler kan göra som jag, men istället ska det gnällas om "bostadsbrist", vilket jag har svårt att förstå.

Bostadbristen finns bara i folks huvuden som ett hjärnspöke. Det finns enkla sätt att ta sig runt detta problem som jag i tråden gett förslag på.

Så då har du ingenting emot att privatisera skolan och välfärden och låta folk betala för sig själva?
Citera
2014-04-24, 20:15
Bannlyst
Citat:
Det är här skon klämmer. Byggandet i Sverige bygger oftast på att man är ett tvåmanshushåll med dubbla inkomster. Sedan byggs det för lite ettor pga bullerkrav (behövs minst en bullerfri sida av lgh, vilket är svårt att få till i en liten lgh) och dylikt.

I min värld är det viktigaste att det byggs lgh i olika prisklasser, men att bygga centralt och billigt för den här mamman är omöjligt som det ser ut idag.

Man skulle kunna ha extra bostadsbidrag där det behövs för att kunna möjliggöra att även den ensamma mamman har råd att bo självklart.

Nja, skon klämmer väl i att det helt enkelt är för dyrt att bygga? Om mamman inte kan hitta en vettig bostad med vettigt pendlingsavstånd, så är väl något lite fel?
Citera
2014-04-24, 20:18
Medlem
Golonkas avatar
Tydligen sitter just nu 110 000 asylsnyltare på olika boenden landet runt och väntar på att få komma i bås i en riktig bostad. Det är alltså ett Örebro, Västerås eller Linköping det!

Är det någon som har några skarpa förslag på hur detta ska lösas? Alla får ju plats! Sverige är ju så jävla RIKT!!!

Det lär välla in en kött-tsunami på ytterligare 50 000 innan året är slut också.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in