Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Du kan väl ändå inte mena att du tycker att dessa köp av svarta hyreskontrakt är bra? Då kommer dom ju aldrig ut i kösystemet för folk att söka. Och Slemhog, har du några tips för mig som bor i en hyresrättsetta i en sunkig förort att kunna byta till mig en attraktivare lägenhet?
Jag tycker systemet är bra som det är med många valalternativ, bruksvärdeshyra, man kan köpa, hyra 1a hand genom att köa, 2a hand, köpa svartkontrakt, göra skenbyte eller göra ett vanligt byte. Minst 50% av lägenhetsbyten till innerstaden är det svarta pengar mellan, ser inte riktigt problemet så länge byten sker. Hade det varit 10 års fängelse på svartkontrakt hade folk bytt endå fast utan pengar emellan.
Svarta pengar och skenbyten gör jag billigt kan få en lägenhet i stan då min inkomst inte räcker för att köpa och jag skulle aldrig köpa en lgh i stan för mer än 1.2-1.5 miljon. Det borde gynna även alla andra tycker jag?? Hade man byggt mer sabo kombohus i förorterna med vettiga hyror hade trycket minskat på lgh i stan och kötiderna gått ner trots existerande svarthandel. Svarthandel till innerstan har förekommit decennier och trots det var kötiderna bara 10 år för 10-20 år sen för en lägenhet i innerstan. Nu är det över 20 år, hur kan det komma sig, för att svarthandeln ökat? Knappast.
Kurt-sune och svennebanan är bara här i tråden för att dom får magproblem att såna som jag kan bo i ett område med högre status än dom, utan att betala eller riskera ett skit. Jag har växt upp bland borgare så jag vet hur dom funkar dessa rivaliserade socialstatus jagande kryp som hatar fuskare och folk med minsta lilla problem. Dom vill ha ROT och RUT och subventioner, så att dom själva inte ska tvingas att fuska med svarta hantverkare och städhjälp hemma.