2017-09-06, 20:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det skiljer inte 40 000 efter skatt.
Man brukar räkna bruttolön för att kunna göra rättvisa jämförelser. Nettolönen kan skilja beroende på avdrag, vilken kommun man bor i och annat.
Citera
2017-09-06, 20:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

På samma sätt blir det med hyres-bostäder. Du har flera att välja mellan. Och uthyraren kan välja. Och där ni kommer överens blir det ett hyresavtal.
Och den uthyrare som tar för mycket blir utan hyresgäster och går i kk.
Och den uthyrare som tar för lite får inte in tillräckligt med intäkter och går i kk.
Hyran blir precis så låg/hög som folk vill betala för det boendet.
Precis. Och en som tjänar en miljon om året "vill" förstås betala mer än den som tjänar hundratusen, det är skillnad på folk och folk som du förstår. På så vis ser man till att bara rika och fina människor bor i vissa områden. Förutom att uthyrarna blir ännu rikare på köpet.

Problemet är att ingen vill bygga för fattiga, som inte kan betala så mycket att det lönar sig för fastighetsägarna.
Citera
2017-09-06, 22:39
Medlem
berra77s avatar
Hur mycket fuskbyggen finns egentligen i det som byggts de senaste årtiondena ?

Ett exempel i Vallentuna. Efter 16 år är det bara att riva balkongerna.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/byggdes-pa-2000-talet-nu-har-balkongerna-redan-ruttnat/repqid!IgDXq009TwAnK3ZTtn0GQ/

Cirka 6 miljoner kommer det att kosta för om byggnaden. Säkerligen kommer att bli någon extra miljon utöver detta innan det är klart.

Undrar hur det är med kök och badrum ?
Citera
2017-09-06, 23:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jo det är därför jag kan tänka mig någon typ av maxinkomst på vissa hyresrätter. Men då får jag en annan person här på forumet efter mig. Miljardärer kan köpa BR.

Men egentligen är hyresrätt dyrare generellt sett än br, så ditt förslag är ganska meningslöst om du värnar om fattiga. Eller vill du införa särskilda bostäder för fattiga menar du?
Citera
2017-09-07, 02:12
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du tror inte man kan runda det där? hahaha, hur lätt som helst snarare. Varenda rum eller hyresrätt hyrs ut för mycket mer än bruksvärdeshyra.
Det är bara glöm jag hyr ut ett rum för studentkorridornivå för 2500 kr /mån och med allt besvär att ha en inneboende som behöver låna ens badkar ibland och kök och paranoain man kanske får sina saker stulna eller genomsökta, nej det ska man ha betalt för.
Dummaste jag någonsin hört att man får ut 2500 för hyra ut ett rum, har inte förekommit på 20 år.
Alla som hyr ut ett rum i Stockholm tar typ minst 4500-6000 nu. Jag skulle ta ut minimibelopp 4500 och få 2000-2300 kr hyra själv.
Ser man på. Du vill ha marknadshyra för att hyra ut ditt rum...
Citera
2017-09-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man brukar räkna bruttolön för att kunna göra rättvisa jämförelser. Nettolönen kan skilja beroende på avdrag, vilken kommun man bor i och annat.

Var har du fått för dig detta? Är ju helt vannisingt att jämföra före skatt när vi har en så hög statlig skatt. Blir helt missvisande siffror ju. Om båda bor i Malmö så kommer diskplockaren att tjäna 15 769kr efter skatt och Läkaren 38 414kr efter skatt. Blir inga 40 000kr i månaden i skillnad utan 22 645kr. Eller 271 740kr/året. Om vi tänker oss att diskplockaren kan jobba i 40år och läkaren är yrkesverksam i 30år så blir 6 259 920kr i skillnad till läkarens fördel över hela yrkeslivet. (13829'kr-7569'kr) Eller 1,8ggr diskplockarens livslön. Det måste väl ändå anses vara en väldigt låg lönespridning när ett av de mest krävande yrkena i samhället inte ens ger dubbelt upp mot vad ett yrke som huvudsakligen lämpar sig för extraknäckande ungdomar ger.
Senast redigerad av USP89 2017-09-07 kl. 14:26.
Citera
2017-09-07, 18:48
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men egentligen är hyresrätt dyrare generellt sett än br, så ditt förslag är ganska meningslöst om du värnar om fattiga. Eller vill du införa särskilda bostäder för fattiga menar du?
På t.ex Bostad.Stockholm så finns det massor med bostäder som är just "ungdomslägenheter" jag kan även tänka mig att reservera de allra billigaste bostäderna som "Låginkomsttagarlägenheter" eller liknande.
Citera
2017-09-07, 20:24
Medlem
slemhogs avatar
Jag har lite bekanta som har en 3a i vasastan med utsikt över sjön med 8300 i hyra, dom ville ha 240 000 kr svart men jag kommer lägga ett bud på 150 000 kr om ungefär 1 år och kommer säkerligen skenbyta till den, sen hyra ut ett rum. Dom ska nämligen flytta till en annan del av landet sen och vill bli av med lägenheten. Då kommer min hyra va 4000, något högre än min nuvarande hyra.
Detta kommer inte va min första hyresrätt i stan trots jag är ung, jag förstår inte vad nyliberalerna snackar om att det är 30 år kö. Bytesmarknaden är open 24/7 Även för folk med arbetar-medelinkomster och bara en årsbesparing under bordet.
Jag har även bytt till innerstan utan pengar under bordet från en förortslägenhet som i gemenemans ögon inte är attraktiv. Folk har nämligen olika preferenser, alla vill inte bo i ett status område eller bryr sig om det som nyliberalerna och borgarkräken.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-07 kl. 20:31.
Citera
2017-09-07, 20:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Var har du fått för dig detta? Är ju helt vannisingt att jämföra före skatt när vi har en så hög statlig skatt. Blir helt missvisande siffror ju. Om båda bor i Malmö så kommer diskplockaren att tjäna 15 769kr efter skatt och Läkaren 38 414kr efter skatt. Blir inga 40 000kr i månaden i skillnad utan 22 645kr. Eller 271 740kr/året. Om vi tänker oss att diskplockaren kan jobba i 40år och läkaren är yrkesverksam i 30år så blir 6 259 920kr i skillnad till läkarens fördel över hela yrkeslivet. (13829'kr-7569'kr) Eller 1,8ggr diskplockarens livslön. Det måste väl ändå anses vara en väldigt låg lönespridning när ett av de mest krävande yrkena i samhället inte ens ger dubbelt upp mot vad ett yrke som huvudsakligen lämpar sig för extraknäckande ungdomar ger.
Det bara är så. För att kunna görs jämförelser är det en förutsättning. Två personer kan tjäna lika mycket, men den ena har efter ränteavdrag avsevärt större nettoinkomst än den andra. Tjänar denne då mer enligt dig?
När du löneförhandlar tror jag att du och chefen diskuterar bruttolön. Annars vore nog risken för missförstånd överhängande.
Citera
2017-09-07, 21:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag har lite bekanta som har en 3a i vasastan med utsikt över sjön med 8300 i hyra, dom ville ha 240 000 kr svart men jag kommer lägga ett bud på 150 000 kr om ungefär 1 år och kommer säkerligen skenbyta till den, sen hyra ut ett rum. Dom ska nämligen flytta till en annan del av landet sen och vill bli av med lägenheten. Då kommer min hyra va 4000, något högre än min nuvarande hyra.
Detta kommer inte va min första hyresrätt i stan trots jag är ung, jag förstår inte vad nyliberalerna snackar om att det är 30 år kö. Bytesmarknaden är open 24/7 Även för folk med arbetar-medelinkomster och bara en årsbesparing under bordet.
Jag har även bytt till innerstan utan pengar under bordet från en förortslägenhet som i gemenemans ögon inte är attraktiv. Folk har nämligen olika preferenser, alla vill inte bo i ett status område eller bryr sig om det som nyliberalerna och borgarkräken.
Du kan väl ändå inte mena att du tycker att dessa köp av svarta hyreskontrakt är bra? Då kommer dom ju aldrig ut i kösystemet för folk att söka. Och Slemhog, har du några tips för mig som bor i en hyresrättsetta i en sunkig förort att kunna byta till mig en attraktivare lägenhet?
Citera
2017-09-07, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
På t.ex Bostad.Stockholm så finns det massor med bostäder som är just "ungdomslägenheter" jag kan även tänka mig att reservera de allra billigaste bostäderna som "Låginkomsttagarlägenheter" eller liknande.

Problemet är att inkomster inte är skrivna i sten. Vad händer om en låginkomsttagare får bättre jobb och blir höginkomsttagare istället?

Eller om hen skaffar sambo. Då är det ju två som delar hyran och inte lika fattigt längre.
Citera
2017-09-07, 22:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du kan väl ändå inte mena att du tycker att dessa köp av svarta hyreskontrakt är bra? Då kommer dom ju aldrig ut i kösystemet för folk att söka. Och Slemhog, har du några tips för mig som bor i en hyresrättsetta i en sunkig förort att kunna byta till mig en attraktivare lägenhet?

Jag tycker systemet är bra som det är med många valalternativ, bruksvärdeshyra, man kan köpa, hyra 1a hand genom att köa, 2a hand, köpa svartkontrakt, göra skenbyte eller göra ett vanligt byte. Minst 50% av lägenhetsbyten till innerstaden är det svarta pengar mellan, ser inte riktigt problemet så länge byten sker. Hade det varit 10 års fängelse på svartkontrakt hade folk bytt endå fast utan pengar emellan.
Svarta pengar och skenbyten gör jag billigt kan få en lägenhet i stan då min inkomst inte räcker för att köpa och jag skulle aldrig köpa en lgh i stan för mer än 1.2-1.5 miljon. Det borde gynna även alla andra tycker jag?? Hade man byggt mer sabo kombohus i förorterna med vettiga hyror hade trycket minskat på lgh i stan och kötiderna gått ner trots existerande svarthandel. Svarthandel till innerstan har förekommit decennier och trots det var kötiderna bara 10 år för 10-20 år sen för en lägenhet i innerstan. Nu är det över 20 år, hur kan det komma sig, för att svarthandeln ökat? Knappast.

Kurt-sune och svennebanan är bara här i tråden för att dom får magproblem att såna som jag kan bo i ett område med högre status än dom, utan att betala eller riskera ett skit. Jag har växt upp bland borgare så jag vet hur dom funkar dessa rivaliserade socialstatus jagande kryp som hatar fuskare och folk med minsta lilla problem. Dom vill ha ROT och RUT och subventioner, så att dom själva inte ska tvingas att fuska med svarta hantverkare och städhjälp hemma.
Senast redigerad av slemhog 2017-09-07 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in