2017-09-05, 18:07
  #14101
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Här får ni hyresregleringskramare! Right in your face...

http://www.expressen.se/dinapengar/miljardaren-uppsagd-fran-tvaa-med-kokvra/

Självklart ska miljardärer i Djursholm subventioneras med extra hyresrätter i city (som de såklart inte ens bor i)
Man kan höja årsavgiften för bostadsförmedlingen och införa kontroller mot sånt där.
Citera
2017-09-05, 18:22
  #14102
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Man kan höja årsavgiften för bostadsförmedlingen och införa kontroller mot sånt där.

Jättebra då skapar vi jobb också och ta in ännu fler invandrare eftersom vi behöver arbetskraften. Hmm, behöver bara fler bostäder då också men det får vi med fler kontroller eller?
Citera
2017-09-05, 18:32
  #14103
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jättebra då skapar vi jobb också och ta in ännu fler invandrare eftersom vi behöver arbetskraften. Hmm, behöver bara fler bostäder då också men det får vi med fler kontroller eller?
Vi har redan för mycket människor som kan göra det jobbet. Trist att så många av er ska vara dryga på det här forumet.
Citera
2017-09-05, 18:36
  #14104
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vi har redan för mycket människor som kan göra det jobbet. Trist att så många av er ska vara dryga på det här forumet.

Även du måste väl se det dumma med att använda arbetskraft för en massa kontroller som bara behövs för att vi har ett system med hyresregleringar. Detta är bara en av alla negativa effekter med det.
Citera
2017-09-05, 19:30
  #14105
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Även du måste väl se det dumma med att använda arbetskraft för en massa kontroller som bara behövs för att vi har ett system med hyresregleringar. Detta är bara en av alla negativa effekter med det.
Jag vill lösa problemet utan att införa marknadshyra. Ge mig ett bättre förslag som inte är marknadshyra.
Citera
2017-09-05, 19:33
  #14106
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill lösa problemet utan att införa marknadshyra. Ge mig ett bättre förslag som inte är marknadshyra.

Det finns inget bättre och det är klart vi ska använda det bästa.
Citera
2017-09-05, 19:40
  #14107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill lösa problemet utan att införa marknadshyra. Ge mig ett bättre förslag som inte är marknadshyra.
Det kanske finns flera marknader där du inte vill ha marknadsmässig prissättning? Vad sägs om arbetsmarknaden? En kommunistisk nämnd som sitter och bestämmer att brutalare ska ha en låg lön som är anpassad till hans lågt satta sovjethyra.

Inse att "marknaden" är en naturlag som inte kan förbjudas. Försöker man, så uppstår brister i utbudet och man får istället en svart marknad.
Citera
2017-09-05, 20:16
  #14108
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag vill lösa problemet utan att införa marknadshyra. Ge mig ett bättre förslag som inte är marknadshyra.

Tyvärr är det nog så att det bara är marknadshyra som gör att folk inte sitter och trycker på kontrakt de inte behöver.

Tror du på allvar att den där miljardären "bott" i den där lgh i 50+ år om det vore marknadshyror?

Här ser man ju klart och tydligt problemen med hyresreglering. När ska ni regleringskramare inse att det är rika som gynnas mest av hyresreglering och inte fattiga?
Citera
2017-09-05, 20:18
  #14109
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Man kan höja årsavgiften för bostadsförmedlingen och införa kontroller mot sånt där.

Spelar du dum eller? Miljardären har "bott" i den där lgh i över 50 år utan att något har hänt. Omöjligt att bevisa nästan...
Citera
2017-09-05, 20:18
  #14110
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tyvärr är det nog så att det bara är marknadshyra som gör att folk inte sitter och trycker på kontrakt de inte behöver.

Tror du på allvar att den där miljardären "bott" i den där lgh i 50+ år om det vore marknadshyror?

Här ser man ju klart och tydligt problemen med hyresreglering. När ska ni regleringskramare inse att det är rika som gynnas mest av hyresreglering och inte fattiga?
Denna miljardär hade fortfarande haft kvar den lägenheten just för att han är snorrik. Om den kostar 5000 kr i månaden eller 20000 kr i månaden spelar ingen roll för honom. För en vanlig knegare däremot hade aldrig haft en chans mot denna miljardär.
Citera
2017-09-05, 20:20
  #14111
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Denna miljardär hade fortfarande haft kvar den lägenheten just för att han är snorrik. Om den kostar 5000 kr i månaden eller 20000 kr i månaden spelar ingen roll för honom. För en vanlig knegare däremot hade aldrig haft en chans mot denna miljardär.

Nej han har kvar den för att den är hyresreglerad och rabatterad mot vad det borde kosta. Han bor inte ens i lgh själv utan hans syster innehar den, men får ej ta över kontraktet.

Förmodligen för att hyresvärden vill sälja det svart.
Citera
2017-09-05, 20:24
  #14112
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej han har kvar den för att den är hyresreglerad och rabatterad mot vad det borde kosta. Han bor inte ens i lgh själv utan hans syster innehar den, men får ej ta över kontraktet.

Förmodligen för att hyresvärden vill sälja det svart.
Detta bör gå att hålla koll på utan att införa marknadshyra. Det finns andra lösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in