2010-02-11, 06:33
Medlem
godaftonjuices avatar
Jag har ett litet problem, och jag är rätt så ny på detta så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag ska här nedan posta så mycket info jag kan, så får vi se vart det leder. Förhoppningsvis är det jävligt enkelt att lösa så jag en dag kan skratta åt det här!

Nåväl... När jag sitter på (exempelvis) skype och pratar med folk, så hör dessa människor inte bara mig prata i min mic utan även vad som hörs i mina hörlurar (dvs. sig själva och det jag har igång som genererar ljud). Även om de inte hör det som kommer ur mina hörlurar lika bra som de hör mig prata, så är det ändå tillräckligt för att det ska förstöra mycket när vi exempelvis spelar CS.

Men ja... för det första: Det har inget att göra med att micen skulle kunna vara för nära ljudkällan (något som händer när folk kör med högtalare, you all know it). Jag har testat skruva ned mitt ljud till väldigt låga nivåer och spelat upp en sång när jag pratat med folk på skype, och de har kunnat höra vilken sång det var.

Jag vet inte riktigt vilken info jag bör posta för att detta ska bli enklare att reda ut, så here it goes:

- Jag kör senaste Kubuntu.
- Enligt hwinfo --sound får jag följande information:
Kod:
~$ hwinfo --sound
40: PCI 10.1: 0403 Audio device
  [Created at pci.318]
  UDI: /org/freedesktop/Hal/devices/pci_10de_26c
  Unique ID: wRyD.ymPXEKfCtA0
  SysFS ID: /devices/pci0000:00/0000:00:10.1
  SysFS BusID: 0000:00:10.1
  Hardware Class: sound
  Model: "nVidia MCP51 High Definition Audio"
  Vendor: pci 0x10de "nVidia Corporation"
  Device: pci 0x026c "MCP51 High Definition Audio"
  SubVendor: pci 0x1043 "ASUSTeK Computer Inc."
  SubDevice: pci 0x829e
  Revision: 0xa2
  Driver: "HDA Intel"
  Driver Modules: "snd_hda_intel"
  Memory Range: 0xfe024000-0xfe027fff (rw,non-prefetchable)
  IRQ: 22 (26991623 events)
  Module Alias: "pci:v000010DEd0000026Csv00001043sd0000829Ebc04sc03i00"
  Driver Info #0:
    Driver Status: snd_hda_intel is active
    Driver Activation Cmd: "modprobe snd_hda_intel"
  Config Status: cfg=new, avail=yes, need=no, active=unknown

- I KDE's egna systeminställningar, och sedan i multimedia, ser det ut på följande vis: http://img718.imageshack.us/img718/2...shbackinfo.png

Som ni ser är det högst prioriterade valet av output-ljud i Music följande: HDA NVidia (ALC883 Analog). Detsamma gäller för övriga flikar som ligger under Audio Output. När jag kör ett testprov på denna variant (analog) så får jag ett bra ljud tillbaka, men de jag pratar med på skype hör detta väl. När jag testkör den digitala varianten får jag inget ljud alls tillbaka, och när jag testkör pulseaudio så faller den av någon anledning automatiskt tillbaka på den analoga varianten.

Under fliken Audio Capture finns två flikar, och under båda dessa flikar går endast HDA NVidia (ALC883 Analog) att välja.
- HDA NVidia mixer window ser ut på följande vis: http://img189.imageshack.us/img189/8...hbackinfo1.png

Jag har ingen aning om detta är rätt eller fel. Ska jag vara ärlig förstår jag kanppt hälften av alla relän, jag har bara kört på trial'n'error och fått fram ett hyfsat acceptabelt läge, och är nu rädd för att göra några drastiska ändringar.

Tacksam för all hjälp jag kan få <3
Citera
2010-02-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godaftonjuice
Jag har ett litet problem, och jag är rätt så ny på detta så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag ska här nedan posta så mycket info jag kan, så får vi se vart det leder. Förhoppningsvis är det jävligt enkelt att lösa så jag en dag kan skratta åt det här!

Nåväl... När jag sitter på (exempelvis) skype och pratar med folk, så hör dessa människor inte bara mig prata i min mic utan även vad som hörs i mina hörlurar (dvs. sig själva och det jag har igång som genererar ljud). Även om de inte hör det som kommer ur mina hörlurar lika bra som de hör mig prata, så är det ändå tillräckligt för att det ska förstöra mycket när vi exempelvis spelar CS.

Men ja... för det första: Det har inget att göra med att micen skulle kunna vara för nära ljudkällan (något som händer när folk kör med högtalare, you all know it). Jag har testat skruva ned mitt ljud till väldigt låga nivåer och spelat upp en sång när jag pratat med folk på skype, och de har kunnat höra vilken sång det var.

Jag vet inte riktigt vilken info jag bör posta för att detta ska bli enklare att reda ut, så here it goes:

- Jag kör senaste Kubuntu.
- Enligt hwinfo --sound får jag följande information:
Kod:
~$ hwinfo --sound
40: PCI 10.1: 0403 Audio device
  [Created at pci.318]
  UDI: /org/freedesktop/Hal/devices/pci_10de_26c
  Unique ID: wRyD.ymPXEKfCtA0
  SysFS ID: /devices/pci0000:00/0000:00:10.1
  SysFS BusID: 0000:00:10.1
  Hardware Class: sound
  Model: "nVidia MCP51 High Definition Audio"
  Vendor: pci 0x10de "nVidia Corporation"
  Device: pci 0x026c "MCP51 High Definition Audio"
  SubVendor: pci 0x1043 "ASUSTeK Computer Inc."
  SubDevice: pci 0x829e
  Revision: 0xa2
  Driver: "HDA Intel"
  Driver Modules: "snd_hda_intel"
  Memory Range: 0xfe024000-0xfe027fff (rw,non-prefetchable)
  IRQ: 22 (26991623 events)
  Module Alias: "pci:v000010DEd0000026Csv00001043sd0000829Ebc04sc03i00"
  Driver Info #0:
    Driver Status: snd_hda_intel is active
    Driver Activation Cmd: "modprobe snd_hda_intel"
  Config Status: cfg=new, avail=yes, need=no, active=unknown

- I KDE's egna systeminställningar, och sedan i multimedia, ser det ut på följande vis: http://img718.imageshack.us/img718/2...shbackinfo.png

Som ni ser är det högst prioriterade valet av output-ljud i Music följande: HDA NVidia (ALC883 Analog). Detsamma gäller för övriga flikar som ligger under Audio Output. När jag kör ett testprov på denna variant (analog) så får jag ett bra ljud tillbaka, men de jag pratar med på skype hör detta väl. När jag testkör den digitala varianten får jag inget ljud alls tillbaka, och när jag testkör pulseaudio så faller den av någon anledning automatiskt tillbaka på den analoga varianten.

Under fliken Audio Capture finns två flikar, och under båda dessa flikar går endast HDA NVidia (ALC883 Analog) att välja.
- HDA NVidia mixer window ser ut på följande vis: http://img189.imageshack.us/img189/8...hbackinfo1.png

Jag har ingen aning om detta är rätt eller fel. Ska jag vara ärlig förstår jag kanppt hälften av alla relän, jag har bara kört på trial'n'error och fått fram ett hyfsat acceptabelt läge, och är nu rädd för att göra några drastiska ändringar.

Tacksam för all hjälp jag kan få <3
svårt att svara på antar jag, men upplevs problemet bara i skype? har haft problem med hur skype hanterar drivrutinerna och kunnat fixa det genom att ändra inställningarna i skype, men iaf finns en del dokumentation om troubleshooting här: https://help.ubuntu.com/community/Skype
Citera
2010-02-11, 23:02
Medlem
godaftonjuices avatar
Tack för ditt svar! Jag ska kika genom länken och försöka feppla lite med skypes egna inställningar. Dessvärre har jag inte testat något annat sätt att prata med folk via Internet ännu, men jag ska se om jag får samma resultat i TS eller ventrilo.
Citera
2010-02-12, 17:04
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godaftonjuice
Tack för ditt svar! Jag ska kika genom länken och försöka feppla lite med skypes egna inställningar. Dessvärre har jag inte testat något annat sätt att prata med folk via Internet ännu, men jag ska se om jag får samma resultat i TS eller ventrilo.

Testa att med valfritt program bara spela in din egen röst samtidigt som du lyssnar på musik. Lyssna på resultatet så hör du om det är ett globalt problem, eller skype.
Citera
2010-02-13, 04:08
Medlem
godaftonjuices avatar
Jag testade runt lite i audacity, och det visar sig att problemet visar sig även där. Det har således inte med skype att göra, och jag är helt lost
Citera
2010-04-10, 00:23
Medlem
Jah har exact samma problem
är det ingen som har nån lösning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in