• 1
  • 2
2010-02-11, 00:42
Bannlyst
Hej kära Flashback!

Jag är en student på 22 år och som, för tillfället, sitter i skiten. Har en extremt jobbig ekonomisk vardag. Har slarvat ordentligt med ekonomin och verkligheten har kommit ifatt mig. Jag måste få tag på ca 10-15 tusen kronor inom väldigt kort. Vad ska jag ta mig till? SMS lån är absolut inget alternativ!!

Jag har även slarvat i skolan så jag har inte fått CSN sedan årskiftet på grund av för lite klarade poäng. Håller på att tenta upp dessa poäng och blir klar om en månad vilket kommer få mig på fötter igen. Jag har även ett extrajobb som jag börjar med på måndag, men dessa pengar dröjer till april innan man ser röken utav ( på grund av brytdatum).

Vad fan ska jag göra? Jag funderar på att köpa en Apple MacBook Pro då jag kan köpa den på avbetalning som student, för att genast sälja den för ett par tusenlappar billigare. Är det en dum idé? Kan verkligen inte komma på något annat. Har ingen jag kan låna utav heller..

Snälla Flashback hjälp mig?
Citera
2010-02-11, 01:02
Medlem
fittas avatar
Nån amstaffhusse skrev i en annan tråd att det fanns snabba pengar på att sno bilexteriör och fälgar. 4000-8000kr på en kväll är nog ingen omöjlighet, men gäller att få det sålt också. Låna inte pengar av något företag, och köp absolut inte någon jävla dator bara för att sälja och få ut pengar snabbt. Låna pengar av kompisar, en tusenlapp eller så av ett par stycken och lova att betala tillbaka. Då har du inte lika stor press på dig att betala tillbaka heller, allt du kan förlora är en vän.

Skulle du komma över an macbook och vill ha snabba pengar kan du väl PM:a mig
Citera
2010-02-11, 01:03
Medlem
Dalailamas avatar
Fråga mor och far om ett lån?
Citera
2010-02-11, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Nån amstaffhusse skrev i en annan tråd att det fanns snabba pengar på att sno bilexteriör och fälgar. 4000-8000kr på en kväll är nog ingen omöjlighet, men gäller att få det sålt också. Låna inte pengar av något företag, och köp absolut inte någon jävla dator bara för att sälja och få ut pengar snabbt. Låna pengar av kompisar, en tusenlapp eller så av ett par stycken och lova att betala tillbaka. Då har du inte lika stor press på dig att betala tillbaka heller, allt du kan förlora är en vän.

Skulle du komma över an macbook och vill ha snabba pengar kan du väl PM:a mig

Nja, att stjäla är inget alternativ.
Varför så negativ till att köpa en dator och sälja av? Kommer ute vara några problem alls att betala tillbaka den när jag fått ordning på ekonomin. Kan betala av 500 kr i månaden tills det ordnat upp sig?
Senast redigerad av bluesaint87 2010-02-11 kl. 01:11.
Citera
2010-02-11, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Fråga mor och far om ett lån?

Som jag skrev, har ingen jag kan låna av. Har knappt/mycket dålig kontakt med
mina föräldrar av helt andra skäl..
Citera
2010-02-11, 02:15
Medlem
revodnebs avatar
Det kan gå att få ett förskott på extrajobbet kanske, har du frågat om det? Men då gäller nog att du är förbannat ärlig och säger som det är, utan lögner, så kanske....?
Citera
2010-02-11, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan gå att få ett förskott på extrajobbet kanske, har du frågat om det? Men då gäller nog att du är förbannat ärlig och säger som det är, utan lögner, så kanske....?

det går nog inte med detta jobb.. Det är ett vikarie jobb med timmar då och då bara. Vad tycker du om att köpa en dator för att sedan sälja av? Kommer ju ha ordnad ekonomi inom snar framtid ( tro
mig, kommer aldrig sätta mig i denna sits igen!)
Citera
2010-02-11, 02:54
Medlem
Vissa universitet kan erbjuda "studentlån" på några tusenlappar till sina studenter. Med mycket förmånlig (om alls) ränta.

Kolla upp detta där du studerar.
Citera
2010-02-11, 06:04
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluesaint87
det går nog inte med detta jobb.. Det är ett vikarie jobb med timmar då och då bara. Vad tycker du om att köpa en dator för att sedan sälja av? Kommer ju ha ordnad ekonomi inom snar framtid ( tro
mig, kommer aldrig sätta mig i denna sits igen!)
*Skakar på skallen* Ingen bra idé. Sälj istället datorn du har och köp en crappig en som klarar dina absolut nödvändigaste behov, om du inte kan klara dig till nästa löning dvs.

Mitt bästa råd är att sälja sånt du har. Överblivna filmer, spel, konsoler, DVD-spelare, all elektronik, möbler eller liknande du klarar dig utan. Allt är bättre än att ta på sig mer lån.
Citera
2010-02-11, 06:53
Medlem
Papa.Ubus avatar
Är det i Lund du pluggar finns kreditkassan http://www.kreditkassan.se/.

Annars kan du ju kolla upp vanliga bankerna, det brukar gå att låna som student, vissa kräver dock att man tar deras (oftast avgiftsfria) studentpaket. Har du inte dragit på dig några betalningsanmärkningar borde ett banklån inte vara några problem.

Annars håller jag med ovanstående, sälj av allt du kan leva utan, och försök låna så liten andel som möjligt av summan du behöver.
Citera
2010-02-11, 09:17
Medlem
Mr.Drakes avatar
Håller med tidigare talare som beskriver det scenario av att sälja av det du inte behöver.

Om du lånar mer pengar, eller skuldsätter dig med annat skit kommer du aldrig ur spiralen. Vad händer om du köper Datorn? Jo, det är 500:- varje månad i X antal månader/år. Skrapar du ihop pengar från polare, så kommer du förr eller senare att bli krävd på pengarna, tro mig det är så, hur bra polare du än har - Pengar är alltid pengar, och dom kommer sakna dessa också!

Sälj av elektronik, DVD-filmer, konsoler även kläder!! (folk köper allt på blocket) har du smycken gå till Pantbelåningen och få dom värderade och få ut cash.

Röker du? Snusar du? Dricker du? Gillar du godis/chips/Cola? DRA NER på allt!! Ju mer pengar som du kan behålla i kassan dessto mer likviditet har du att röra dig med det nödvändigaste, hygenartiklar, mat för dagen osv.

Du har bara ett alternativ just nu, och det är att snabbt få ihop cash. Utan att göra nåt brottsligt. Rid ut stormen och gör som sagt av dig med det du kan leva utan. Det suger hårt, men du kommer tacka dig själv senare.
Citera
2010-02-11, 12:26
Bannlyst
Har du någon säkerhet? Har du något till salu? Kan kanske trolla fram lite pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in