2010-02-10, 22:40
Medlem
eiskalls avatar
Jag har kommit över en original CD-key till Windows Vista Home Basic. Datorn som denna hör till kör Ubuntu nu så Vista Keyn används inte längre.

Nu har jag en annan dator som jag skulle vilja köra original Vista på. Vad jag har förstått så kan den keyn jag har vara en så kallad OEM key, som "låst sig" till hårdvaran i ovan nämnda dator. Någon sa att jag borde ringa MS kundtjänst och säga att jag haft ras på den och behöver en ny key.

Jag hade hoppats att jag helt enkelt kunde tanka Vista och bara installera med min "rena" key. Går det?

Hur gör jag enklast här?
Citera
2010-02-10, 22:43
Medlem
zokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
Jag har kommit över en original CD-key till Windows Vista Home Basic. Datorn som denna hör till kör Ubuntu nu så Vista Keyn används inte längre.

Nu har jag en annan dator som jag skulle vilja köra original Vista på. Vad jag har förstått så kan den keyn jag har vara en så kallad OEM key, som "låst sig" till hårdvaran i ovan nämnda dator. Någon sa att jag borde ringa MS kundtjänst och säga att jag haft ras på den och behöver en ny key.

Jag hade hoppats att jag helt enkelt kunde tanka Vista och bara installera med min "rena" key. Går det?

Hur gör jag enklast här?
ja, varför skulle det inte gå?
Citera
2010-02-10, 22:44
Medlem
digitizes avatar
Du kan ladda ner ett OEM vista och installera med nyckeln, alternativt ladda ner ett vanligt Vista och använda en "OEM loader" och sen använda oem nyckeln.

Citat:
Vad jag har förstått så kan den keyn jag har vara en så kallad OEM key
I såfall så borde den se ut ungefär: xxxxx-OEM-xxxxx-xxxxx-xxxxx
Senast redigerad av digitize 2010-02-10 kl. 22:46.
Citera
2010-02-10, 22:45
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoke
ja, varför skulle det inte gå?

Ja, det kanske går. Men anledningen till att undrar är just det här med OEM-key. Att den är låst till hårdvaran i burken som Vista-exemplaret kom med.
Citera
2010-02-10, 22:47
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitize
Du kan ladda ner ett OEM vista och installera med nyckeln, alternativt ladda ner ett vanligt Vista och använda en "OEM loader" och sen använda oem nyckeln.

Ok, det låter bra.

Jag får utgå ifrån att det är en OEM-key om den står på ett sånt där Microsoft-klistermärke under en märkeslaptop, va? Det stod inte OEM nånstans på klistermärket, vad jag såg.
Citera
2010-02-10, 22:47
Medlem
digitizes avatar
En OEM nyckel kan användas flera gånger dock inte hur många ggr som helst har jag för mig som en vanlig key.

Vad jag vet (kan ha fel) så är inte nyckeln som står på undersidan den egentliga nyckeln..
Citera
2010-02-10, 22:49
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Vad jag vet (kan ha fel) så är inte nyckeln som står på undersidan den egentliga nyckeln..

Jasså? Dom kör en luring alltså? Så att man inte ska kunna gå och plocka keys hur som helst?
Citera
2010-02-10, 22:51
Medlem
digitizes avatar
Den nyckeln jag har på undersidan av min laptop (på MS klistermärket) är inte ett skit lik den nyckeln som är aktiverad och fungerande om jag kolla i "system" i kontrollpanelen (har en hp laptop om det nu kanske är olika bland tillverkare).

Annars är det väl bara ladda ner en OEM loader (eller annan valfri vista crack/activator) som fungerar att aktivera Vista med. (ifall det skiter sig med din nyckel)
Citera
2010-02-10, 22:55
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Den nyckeln jag har på undersidan av min laptop (på MS klistermärket) är inte ett skit lik den nyckeln som är aktiverad och fungerande om jag kolla i "system" i kontrollpanelen (har en hp laptop om det nu kanske är olika bland tillverkare).

Annars är det väl bara ladda ner en OEM loader (eller annan valfri vista crack/activator) som fungerar att aktivera Vista med. (ifall det skiter sig med din nyckel)

Ja, det är en lösning. Tanken var dock att den skulle vara helt grön utan något som helst trix&fix.

Men jag provar att installera på en annan disk och funkar det inte så skiter jag i det.
Citera
2010-02-10, 22:56
Medlem
digitizes avatar
Inga problem med att fixa ett crackat/pirat aktiverat vista så det står "genuine" och du kan köra uppdateringar med det.
Citera
2010-02-11, 03:24
Medlem
eiskalls avatar
Allt gick bra.

Första gången på alla år av nördande som jag har lagligt os från MS på en av mina burkar. Och ändå har jag inte betalat för det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in