2010-02-10, 19:35
Medlem
vemomintedus avatar
Imorgon hade jag tänkt att köpa nya persienner. Jag har mätt och fått fram lite olika mått. på ett fönster är det 53x110 det andra 104x110. Jag hade tänkt att köpa ett par billiga på IKEA så jag gick in på deras sida för att kolla hur det funkade med måtten. Men de verkar inte alls ha de mått som jag behöver. Det fanns 100-120x155 (för mitt 104x110) eller 60x155 (för mitt 53x110). Eftersom jag inte alls har någon aning om hur det funkar med sånt här vet jag inte om det funkar att köpa lite större persienner. men jag antar att det är ganska dumt att köpa för små ^^ Men en skillnad på 16 cm är ganska stor så det känns som det kanske inte funkar. Att man kan korta av persiennen är ju en sak men att få den att passa i bredd är det svåra helt enkelt.

Jag vill inte lägga några stora pengar på detta. Hellre att det blir lite fult än att jag betalar massor på massa specialbeställningar. Det är inte ett alternativ för mig helt enkelt. Men vill veta om jag kan göra något för att få upp persiennerna även om de inte passar på pricken gällande storleken eller är specialbeställning det enda alternativet?

Någon som vet eller som har haft samma problem som kan dela med sig av sina erfarenheter eller kunskaper?
Citera
2010-02-10, 19:49
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Det beror på hur de sitter. Ska du ha dem i ett 2-glas fönster måste det naturligt vis passa perfekt på millimetern. Är de på utsidan finns det säkert något finurligt sätt att sätta upp dem, och så länge ingenting är i vägen borde det gå. Men det beror på hur det ser ut hos dig.
Citera
2010-02-10, 23:16
Medlem
Bilden fick jag inte upp men persienner går (vad jag sett, har inte gjort det själv) att både korta av och göra smalare. Det finns såndära verktyg som man knipsar av de enskilda spjälorna med. Bäst är att köpa passliga, åtminstone på bredden.
Citera
2010-02-10, 23:44
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Bilden fick jag inte upp men persienner går (vad jag sett, har inte gjort det själv) att både korta av och göra smalare. Det finns såndära verktyg som man knipsar av de enskilda spjälorna med. Bäst är att köpa passliga, åtminstone på bredden.

Eftersom det är lite underliga mått så blir det ganska svårt att hitta passande. Men då kanske jag kan ta bort lite på bredden. då blir det ju helt någelunda bra ialla fall.
Citera
2010-02-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Eftersom det är lite underliga mått så blir det ganska svårt att hitta passande. Men då kanske jag kan ta bort lite på bredden. då blir det ju helt någelunda bra ialla fall.

Beror som ovan skrivet helt på hur du installerar dem. Jag har t.ex. ett IKEAs 100 cm på ett 67 cm brett fönster. Men persiennen är installerad på väggen, skruvad i väggen alltså. De går även att skruva i taket (eller i en "taket" på en fönsterglugg). Om man skall ha dem in mellan fönsterglasen bör de vara exakta mått.
Citera
2010-02-11, 17:04
Medlem
joe_ss avatar
Varför går det inte med en vanlig rullgardin?
Citera
2010-02-11, 22:03
Medlem
vissen_blommas avatar
Ikea har ett tillbehör som du klipper av lamellerna med om det är specialmått. Det är enkelt och blir en snygg kant. Dock ganska jobbigt då det är många lameller på en persienn. Tänk på att kapa hälften på varje sida av lamellerna så det blir jämnvikt och visuellt snyggt.
Citera
2010-02-13, 07:53
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vissen_blomma
Ikea har ett tillbehör som du klipper av lamellerna med om det är specialmått. Det är enkelt och blir en snygg kant. Dock ganska jobbigt då det är många lameller på en persienn. Tänk på att kapa hälften på varje sida av lamellerna så det blir jämnvikt och visuellt snyggt.

åh tack så mycket var precis det svaret jag var ute efter blir väl ett par ikea-persienner då
Citera
2010-12-14, 14:34
Medlem
Ja det måste du annanrs blir det inte snyggt och du vill inte ha glipor som släpper igenomljus
Kolla på http://www.dittsolskydd.se/bygg-persienn.html

Marcus
Citera
2010-12-14, 14:53
Medlem
Snurrens avatar
Det framgår inte om du vill ha utanpåliggande persienner eller monterade inuti fönsterramen. Utanpåliggande SKA sticka ut en bit. Tänk också på att fönsterkarmen ibland är lite snett utfasad mot väggen, då blir fönstermåttet bredare än om man mäter direkt mot fönsterramen.

När det gäller Ikeas utanpåliggande så följer det med instruktioner om hur man kortar av dem på höjden, d v s plockar bort lameller och sedan fäster trådarna. Det bör man göra om persiennen är för lång eftersom lamellerna tar upp plats även när persiennen är uppdragen, och det skymmer ljus.

Köper du på Ikea så gå in på nätet innan och kolla att det finns i lager. Det är så surt om man kommer dit och de bara har t ex en storlek av dem man ska ha.

Värt att tänka på är också att utanpåliggande persienner samlar damm, samt att det kan vara svårt att öppna fönstret när man har sådana. Vill man beställa monterade inuti fönstren så bör man ringa runt och fråga om pris, dert skiljer sig väldigt mycket åt. Jag valde en billig firma, men tog en av deras dyrare kvaliteter, och det känns väldigt gediget. Jag hade dessutom MASSOR av olika nyanser att välja på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in