Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Eh, ja grattis får man väl säga då? Så du känner ingen sorg om någon närstående dör? Du känner ingen smärta? Du oroas aldrig? Etc.
Har svårt att tro detta...
Smärtan jag eventurllt skulle känna vid en närståendes död beror då på den rest av ego som finns kvar, stackars
mej som inte kan träffa den avlidne mera, hur ska
jag klara mej osv.
Det är saknad, separationsångest, och det är nåt jag kan ha distans till. Självömkan kan man välja att ha eller inte.
Min kropp känner smärta, jag är inte min kropp. Min kropp är obeständig, i ständig förvandling, inte densamma idag som igår. Jag, som upplever min kropp, är alltid samma. Det som är jag är evigt, oändligt, odödligt, ofött. Hursomhelst kan jag välja att påverkas av smärta eller inte. En del gråter över en bruten nagel, en del bryter benen utan att klaga.
En anekdot dyker upp; en ninja har blivit tillfångatagen och förhörs av fienden. De bryter upp hans arm bakom ryggen. Ninjan säger -Om ni fortsätter sådär kommer armen att gå av. Ett ljudligt knäpp hörs och armen bryts. Ninjan säger -Titta, vad var det jag sa.
Fattar du? Det går att förhålla sej till omständigheterna.
Nej, jag oroas aldrig. Jag gör mitt bästa sen släpper jag det, vad det nu kan vara. Que sera sera.