Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Att säga att Nirvana är ett icke-vara, alltså att inte finnas är lite missvisande. Det är snarare så att Nirvana/Moksha är att inse att man inte är något speciellt, utan att allt är varat. En upplyst person ser ingen skillnad på sig själv som människa och allt annat. Allt är ett för denne. Vissa uttrycker det som att allt är liv.
Speciellt inom Hinduism pratar man om källan till världen finns inom oss i jaget. Ta reda på frågan "Vem är jag?" så finner du sanningen. Källan till jaget är evigt vara.
Det du drar upp är ovidkommande. Utgår vi ifrån att en buddhist vill träda in i ett permanent tillstånd där inga begär (begär i dess vidaste mening alltså, och där tycker jag självbevarelsedriften kan räknas in eftersom du
begär en fortsatt existens i och med den) längre finns måste buddhisten i fråga antingen leva i extrem askes
tills denne dör, eller helt enkelt bara leva livet och se fram emot/invänta döden. Det finns ingen annan väg för att träda in i ett permanent tillstånd av icke-begär än att dö, eftersom allt liv med nödvändighet alltid begär något. Dessutom uppstår här en motsägelse, vad jag kan se: i grunden begär du som buddhist nämligen att du ska få slippa begära något, för att därigenom nå något slags högre medvetande (vad nu än det är, "högre andligt plan" eller "upplysning" kanske är mer passande?), eller? Det hela kanske beror på hur man definierar begär och hur ett tillstånd vari man saknar begär skulle te sig... i så fall: var god och utveckla, ni som är insatta i buddhismen!